W Niemczech realizowane są testy superszybkiego pociągu. Padł rekord prędkości

18 godzin temu
Zdjęcie: Polsat News


Velaro Novo to superszybki pociąg zaprojektowany w Niemczech przez Siemens Mobility. Został skonstruowany, aby osiągać 360 km/godz. prędkości. Jednak podczas testów, skład rozpędził się do 405 km/godz. Dzięki temu ustanowił nowy rekord dla linii dużych prędkości VDE 8 - trasie umożliwiającej szybkie połączenie między północą a południem Niemiec.


"Velaro Novo jest pociągiem dla wszystkich, kto chce uzyskać przewagę konkurencyjną w globalnym transporcie szybkobieżnym, oraz w przewozach międzymiastowych" - informuje na stronie internetowej autor projektu, Siemens Mobility. Podkreśla, iż pociąg łączy sprawdzoną technologię z innowacjami i jest "nadzwyczajnie efektywny ekonomicznie".


Velaro Novo. Nowoczesny i ekonomiczny


Został uznany za najnowocześniejszy pociąg dużych prędkości. Charakteryzuje się modułową konstrukcją, energooszczędnością i niższą wagą. Zaprojektowano go tak, aby ograniczyć koszty eksploatacji i konserwacji. Dzięki lekkiej i aerodynamicznej budowie Velaro Novo zużywa o 30 proc. mniej energii w porównaniu z poprzednimi modelami. Reklama


Oferuje też większy komfort jazdy pasażerom. Lekkie nadwozie pociągu oparto na koncepcji pustej tuby. Oznacza to, iż nie posiada ono stałych instalacji wewnętrznych, a jego wnętrze może być wyposażane zgodnie z życzeniem klienta i zmieniane, gdy tylko zmienią się jego wymagania. Wagony nie posiadają szafek elektrycznych ani schowków pod fotelami.
Velaro Novo został zaprojektowany do komercyjnych prędkości osiągających maksymalnie 360 km/godz. Jednak podczas testów pojechał szybciej. Na trasie Erfurt - Halle - Lipsk osiągnął 405 km/godz. Liczący prawie tysiąc kilometrów odcinek nowy pociąg pokonał w dwie godziny.


Testy Velaro Novo. Dwa lata i 100 tys. km


Testy potrwają dwa lata, podczas których pociąg będzie musiał pokonać 100 tys. km - informuje jego konstruktor. Są one prowadzone wspólnie przez Siemens Mobility, DB InfraGo - spółkę zależną niemieckich kolei Deutsche Bahn (DB) i DB-Systemtechnik - wiodącego, europejskiego dostawcę usług inżynieryjnych i badawczych w branży kolejowej.
Podczas próbnych jazd dokonano już testów innowacyjnych komponentów, a także systemów w rzeczywistych warunkach dużych prędkości. Przebadano je pod kątem aerodynamiki, akustyki i zachowania podczas jazdy. "Testy opierają się na wstępnym projekcie, w którym osiągnięto już prędkości do 360 km/h" - informuje Siemens Mobility.
Zebrane dane pomagają zidentyfikować potencjał wzrostu prędkości. "Udane jazdy testowe wagonu Velaro Novo przy prędkości 405,0 km/godz. w imponujący sposób demonstrują osiągi naszej najnowszej generacji pociągów dużych prędkości" - powiedział cytowany przez portal gospodarczy wnp.pl Thomas Graetz, szef działu kolei dużych prędkości i międzymiastowych w Siemens Mobility. Zapewnił, iż Velaro Novo zrewolucjonizuje technologię transportu kolejowego, wyznaczając nowe standardy w zakresie przepustowości, oszczędności i wydajności.
Idź do oryginalnego materiału