W Polsce inflacja będzie rosła

1 tydzień temu
Zdjęcie:  W Polsce inflacja będzie rosła


Agencja Informacyjna: Europejski Bank Centralny (EBC) 12 września 2024 r. obniżył stopy procentowe. W przyszłym tygodniu, według oczekiwań, zrobi to System Rezerwy Federalnej (FED). W Polsce zaś obniżki stóp procentowych, prawdopodobnie, będą odsunięte w czasie. Krótkoterminowe ryzyko wzrostu inflacji jakie rodzi propozycja polskiego budżetu na 2025 r. przysłania jednak inne zagrożenia. Scenariusz budżetowy pozbawia rząd Rzeczpospolitej Polskiej znaczącego pola manewru fiskalnego. w przypadku potencjalnego szoku gospodarczego po 2025 roku.

Co jest przyczyną zwiększonego deficytu polskiego budżetu?

Według prognoz Allianz Trade wzrost gospodarczy w Polsce powinien pozostać solidny (2024: +3 proc., 2025: +3,8 proc.), napędzany popytem krajowym stymulowanym dzięki ekspansywnej polityce fiskalnej. Przyczyny większego, niż pierwotnie zakładano, deficytu polskiego budżetu na 2025 rok to wydatki socjalne, zwłaszcza w sferze budżetowej oraz wydatki na obronność – najwyższe w całym wojskowych Sojuszu Północnoatlantyckim (NATO) w stosunku do Produktu Krajowego Brutto (z 3,3 proc. w 2023 r. i szacowanych 4,2 proc. w 2024 r. do zaplanowanych 4,7 proc. Produktu Krajowego Brutto w 2025 r.)

https://agencja-informacyjna.com/niebezpiecznie-rosnie-niewyplacalnosci-przedsiebiorstw-w-polsce/

W perspektywie krótkoterminowej polski projekt budżetu stwarza ryzyko inflacyjne i prawdopodobnie opóźni to obniżki stóp procentowych do 2. kwartału 2025r. Propozycja polskiego budżetu na 2025 r. stawia pod znakiem zapytania konsolidację fiskalną, co niesie ze sobą także niedoceniane przez decydentów i inwestorów ryzyko średnioterminowe: Polska ma stosunkowo krótki profil zapadalności długu państwowego (z obligacjami rządowymi o średniej zapadalności ponad 8 proc. Produktu Krajowego Brutto w latach 2024-2025, w porównaniu ze średnią rynków wschodzących wynoszącą 4,4 proc.). Wskaźnik odsetek (długu) do dochodów Polski jest na poziomie około 5 proc. Scenariusz ten (proponowany budżet – odłożenie konsolidacji fiskalnej) pozbawia rząd znaczącego pola manewru fiskalnego w przypadku potencjalnego szoku gospodarczego po 2025 roku.

Czego oczekują analitycy Analitycy Allianz Trade?

Analitycy Allianz Trade oczekują, iż rząd zacznie konsolidować swój budżet począwszy od 2026r., stabilizując tym samym relację długu publicznego do Produktu Krajowego Brutto na poziomie około 56 proc. W scenariuszu zakładającym brak konsolidacji fiskalnej, dług publiczny będzie przez cały czas rósł i do 2027 roku przekroczy 60 proc.

Można spodziewać się, iż polski wzrost gospodarczy w nadchodzących kwartałach pozostanie solidny, po zaskakująco silnym ożywieniu w pierwszej połowie 2024 roku, które było napędzane popytem krajowym w wyniku ekspansywnej polityki fiskalnej – wynika z analiz Allianz Trade. Realny wzrost Produktu Krajowego Brutto Rzeczpospolitej Polskiej przyspieszył do +3,2 proc. rok do roku w II kwartale z +2 proc. w I kwartale.

To wydatki rządowe stały się kluczowym motorem wzrostu w ostatnich kwartałach, rosnąc o prawie +11 proc. rok do roku w pierwszej połowie roku (H1), częściowo dzięki wzrostowi wynagrodzeń w sektorze publicznym. To ostatnie, wraz z ogólnie silnym rynkiem pracy i spadającą inflacją, zwiększyło wzrost wydatków konsumpcyjnych do średnio +4,7 proc. w pierwszej połowie 2024 roku. Tymczasem wkład eksportu netto we wzrost Produktu Krajowego Brutto był w II kwartale ujemny, odzwierciedlając utrzymującą się słabość głównych rynków polskiego eksportu: strefy euro, a zwłaszcza Republiki Federalnej Niemiec. Z drugiej strony, spadek liczby nowych zamówień ograniczył spadek zapasów, zmniejszając tym samym ich negatywny wpływ na ogólny wzrost. Patrząc w przyszłość eksperci Allianz Trade oczekują, iż dynamika wydatków krajowych w Rzeczpospolitej Polskiej utrzyma się w nadchodzących kwartałach. Ponadto powinien przyspieszyć wzrost inwestycji, ponieważ rząd Rzeczpospolitej Polskiej zamierza wydać wszystkie wcześniej zamrożone fundusze z Unii Europejskiej w ciągu najbliższych dwóch lat. Eksport powinien stopniowo poprawiać się od końca 2024 r., dzięki umiarkowanemu ożywieniu w strefie euro. Ogólnie rzecz biorąc, Allianz Trade podniósł całoroczne prognozy wzrostu realnego Produktu Krajowego Brutto Rzeczpospolitej Polskiej do +3 proc. w 2024 r. i +3,8 proc. w 2025 r.

Jaka ma być polityka fiskalna w 2025 r. w Polsce?

Propozycja budżetu Rzeczpospolitej Polskiej na 2025 r., w opinii finansistów Allianz Trade, kwestionuje jednak konsolidację fiskalną co niesie ze sobą średnioterminowe ryzyko fiskalne . W 2025 roku polityka fiskalna ma być bardziej ekspansywna niż wcześniej prognozowano. Projekt budżetu ogłoszony przez polski rząd pod koniec sierpnia przewiduje deficyt fiskalny na poziomie -5,5 proc. Produktu Krajowego Brutto w 2025 r., a szacowany deficyt na 2024 r. został skorygowany w górę do -5,7 proc. Produktu Krajowego Brutto. W porównaniu z Allianz Trade sierpniowe prognozy polskiego deficytu były na poziomie odpowiednio -4,3 proc. i -5 proc. (które były nieco poniżej konsensusu). Hojne wydatki socjalne wspierające wydatki konsumpcyjne oraz wzrost wydatków obronnych do 4,7 proc. Produktu Krajowego Brutto w 2025 r. (z 3,3 proc. w 2023 r. i szacowanych 4,2 proc. w 2024 r.) są głównymi przyczynami wzrostu deficytu. Propozycja ta musi jeszcze zostać zatwierdzona przez parlament i podpisana przez prezydenta, ale jest prawdopodobne, iż zostanie powszechnie przyjęta. Reakcja rynku na to ogłoszenie była bardzo stonowana, być może odzwierciedlając pogląd, iż ryzyko związane z długiem państwowym prawdopodobnie pozostanie umiarkowane w najbliższym czasie. Decydenci i inwestorzy nie doceniają jednak średnioterminowego ryzyka fiskalnego, ponieważ dług publiczny ma w tej chwili wzrosnąć z 50 proc. Produktu Krajowego Brutto w 2023 r. do około 55 proc. w 2025 r. i przekroczy 60 proc. do 2027 r. bez przyszłej konsolidacji.

W tym kontekście należy zauważyć, iż Rzeczpospolita Polska ma stosunkowo krótki profil zapadalności długu państwowego (z obligacjami rządowymi o średniej zapadalności ponad 8 proc. Produktu Krajowego Brutto PKB w latach 2024-2025, w porównaniu ze średnią rynków wschodzących wynoszącą 4,4 proc.) i wskaźnik odsetek do dochodów na poziomie około 5 proc..Wszczęcie procedury nadmiernego deficytu wobec Rzeczpospolitej Polskiej przez Komisję Europejską w czerwcu 2024 r., jeszcze przed projektem budżetu, oznacza, iż państwo będzie musiało zobowiązać się do ścieżki redukcji deficytu. Scenariusz bazowy analityków Allianz Trade zakłada zatem, iż Rzeczpospolita Polska zacznie konsolidować swój budżet począwszy od 2026 roku. W rezultacie wskaźnik długu publicznego do Produktu Krajowego Brutto prawdopodobnie ustabilizuje się na poziomie około 56 proc. po 2026 r. Scenariusz ten pozbawia jednak rząd znaczącego pola manewru fiskalnego w przypadku potencjalnego szoku gospodarczego po 2025 roku.

Czy jest ryzyko inflacyjne?

W perspektywie krótkoterminowej polski projekt budżetu stwarza ryzyko inflacyjne i prawdopodobnie opóźni obniżki stóp procentowych. Inflacja zasadnicza wzrosła z niedawnego niskiego poziomu 2 proc. rok do roku w marcu 2024 r. do 4,3% w sierpniu 2024 r., napędzana rosnącymi cenami żywności i energii. Biorąc pod uwagę dodatkową presję inflacyjną, wynikającą z planowanych podwyżek zasiłków na dzieci, emerytur i wynagrodzeń w sektorze publicznym, Allianz Trade podniósł prognozy średniorocznej inflacji do 3,8 proc. w 2024 r. i 4,5 proc. w 2025 r. (z odpowiednio 3,6 proc. i 3,8 proc. w czerwcu 2025 r.). Finansiści Allianz Trade oczekują także, iż Narodowy Bank Polski, który od października 2023 r. utrzymuje główną stopę procentową na niezmienionym poziomie 5,75 proc., odłoży kolejną obniżkę stóp do II kwartału 2025 r., w porównaniu z poprzednią prognozą obniżki Allianz Trade w grudniu 2024 r.

Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca. Zapraszamy do lektury innych publikacji. Agencja Informacyjna.

PI, Gospodarka /DEC/ 13.09.2024

Idź do oryginalnego materiału