W Polsce w tym zawodzie pracuje mniej niż 20 osób. AI im nie grozi

10 godzin temu
Zdjęcie: Szczerze o pieniądzach


W całej Polsce zawód latarnika wykonuje niespełna 20 osób. Choć nowoczesne technologie odgrywają dziś kluczową rolę w żegludze, to latarnicy przez cały czas są niezbędni - podaje portal strefabiznesu.pl. Zdaniem Magdaleny Kierzkowskiej, rzeczniczki prasowej Urzędu Morskiego w Gdyni, latarnicy nie muszą obawiać się o to, iż zastąpi ich AI.


Latarnie są niezbędne w żegludze, wysyłają sygnały świetle, dźwiękowe a czasami także radiowe. W dzisiejszych czasach większość latarni jest zautomatyzowana, jednak latarnicy wciąż są potrzebni.


Latarników nazywa się strażnikami światła. W Polsce jest ich 19


Do zadań latarników należy dbanie o to, aby instalacje elektryczne, aparatury optyczne i systemy zasilania awaryjnego były sprawne. Wykonują oni również prace konserwacyjne wyposażenia technicznego i urządzeń sygnalizacyjnych oraz dbają o teren wokół latarni - wyjaśnił w rozmowie z portalem strefabiznesu.pl Dariusz Stasiak, kierownik Oddziału Techniczno-Nawigacyjnego w Bazie Oznakowania Nawigacyjnego w Urzędzie Morskim w Gdyni. Reklama


"Latarnik to nie tylko zawód - to wielozadaniowa służba, wymagająca wiedzy technicznej, samodzielności i ogromnego poczucia odpowiedzialności" - powiedział Stasiak serwisowi. Podkreślił także, iż osoby wykonujące ten zawód nazywa się strażnikami światła. Latarnicy stoją na straży dziedzictwa i łączą przeszłość z teraźniejszością. Gdyński Urząd Morski latarnikami określa mechaników, elektryków, spawaczy, konserwatorów oraz zarządców infrastruktury technicznej. Zatrudnia dwunastu takich specjalistów, a szczeciński Urząd Morski - siedmiu.


Praca w latarni. Ile wynoszą zarobki i jakie są wymagania?


Jak podaje strefabiznesu.pl, osoby chcące wykonywać tę pracę muszą mieć dobrą kondycję fizyczną i być gotowe do pracy w terenie w zmiennych warunkach pogodowych. Nie mogą mieć lęku wysokości. Od kandydatów wymaga się także otwartości na nowe technologie. Istotna jest także umiejętność samodzielnej organizacji pracy, odpowiedzialność i komunikatywność.


Jak powiedziała Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni nie istnieją studia, które przygotowują do pracy latarnika. "Zaawansowana znajomość elektronicznych systemów nawigacyjnych może być zdobyta w ramach szkoleń technicznych lub morskich, ale ten zawód nie jest formalnie kształcony przez uczelnie/szkoły" - wyjaśniła w rozmowie z serwisem. W jej ocenie sztuczna inteligencja nie jest zagrożeniem dla latarników, bo - jak dodała - ktoś czasami musi wymienić żarówkę, przeprowadzić remont wieży oraz zadbać o teren wokół latarni.
Gdyńscy latarnicy pracują na podstawie umowy o pracę. Ich wynagrodzenie zasadnicze wynosi 5 tys. zł brutto. Otrzymują dodatki - za staż pracy i comiesięczną premię. Jak podaje strefabiznesu.pl, w obu przypadkach jest to do 20 proc. wynagrodzenia brutto.
Idź do oryginalnego materiału