W wyniku sukcesywnej rozbudowy floty pojazdów Koleje Mazowieckie stanęły przed koniecznością zwiększenia potencjału utrzymaniowo-naprawczego. W tym celu spółka inwestuje w kolejną już bazę. We wtorek 15 kwietnia br. przedstawiciele przewoźnika podpisali umowę na budowę nowoczesnego zaplecza technicznego w miejscowości Sochaczew. Przedsięwzięcie warte ponad 356 mln zł zrealizuje konsorcjum firm Unibep (lider), EL-IN (partner) i DB projekt (partner). Nowy obiekt ma zostać oddany do eksploatacji w ciągu 30 miesięcy od momentu zawarcia kontraktu. Docelowo znajdzie w nim zatrudnieni blisko 500 osób.
Nowa hala utrzymaniowo-naprawcza powstanie na terenie sochaczewskiej Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru KM. Obiekt o powierzchni 25 tys. m² będzie podzielony na cztery części, z czego dwie zostaną przeznaczone do demontażu i montażu pojazdów. W budynku powstanie również przestrzeń biurowo-socjalno-magazynowa. Całość uzupełni nowoczesna, całoroczna myjnia o powierzchni ponad 1,7 tys. m², zdolna obsłużyć 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych (ezt) w ciągu doby.
Do tej pory wykonanie przeglądów w poziomie utrzymania P4 i P5 zlecaliśmy firmom zewnętrznym. Nowa hala utrzymaniowo-naprawcza umożliwi wykonywanie napraw we własnym zakresie. Rocznie będziemy mogli przeprowadzić naprawy choćby 120 sztuk pojazdów – wyjaśnia Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.
Ekologia i nowoczesne rozwiązania
Ważnym aspektem inwestycji jest jej ekologiczny charakter. Myjnia taboru będzie wykorzystywać wodę z zamkniętego obiegu, a do czyszczenia składów stosowane będą wyłącznie biodegradowalne preparaty. Na terenie kompleksu powstanie również system antyoblodzeniowy, który ułatwi eksploatację pojazdów w okresie zimowym, stanowisko do wodowania, podczyszczalnia ścieków technologicznych oraz kotłownia.
Koleje Mazowieckie to dziś symbol nowoczesnego transportu kolejowego. Systematycznie inwestujemy w rozwój naszego regionalnego przewoźnika. Inwestycja w Sochaczewie jest kolejnym krokiem w rozwoju spółki. Nowoczesna hala napraw i myjnia nie tylko zwiększą możliwości techniczne spółki, ale też poprawią jakość obsługi pasażerów – podkreśla Adam Struzik, marszałek woj. mazowieckiego.
Nowe miejsca pracy w Sochaczewie
Budowa zaplecza technicznego to nie tylko korzyść dla przewoźnika, ale także pewien impuls dla całego regionu. Inwestycja wygeneruje blisko 500 nowych miejsc pracy, co stanowi istotne wsparcie dla lokalnego rynku pracy.
Projektowana inwestycja to dobra wiadomość nie tylko dla pasażerów Kolei Mazowieckich. To przede wszystkim wiadomość, na którą czekają mieszkańcy ziemi sochaczewskiej. Dzięki budowie zaplecza technicznego pojawi się na tym terenie aż pół tysiąca dodatkowych miejsc pracy. Można więc śmiało założyć, iż tyle właśnie rodzin otrzyma szansę na nowe źródło utrzymania – zaznacza Marcin Podsędek, wiceprzewodniczący sejmiku województwa mazowieckiego.
Element szerszej strategii rozwoju
Inwestycja w Sochaczewie wpisuje się w długofalową strategię rozwoju Kolei Mazowieckich. Spółka prowadzi równolegle inne projekty infrastrukturalne i taborowe – trwa budowa bazy w Radomiu, której zakończenie planowane jest na koniec br.
Rozbudowa zaplecza technicznego w Sochaczewie to kolejny krok w realizacji naszej długofalowej strategii rozwoju. Już w tej chwili trwa budowa bazy w Radomiu, której zakończenie planowane jest pod koniec tego roku. Jednocześnie cały czas realizujemy inwestycje taborowe. Mamy już zakontraktowany zakup 64 pojazdów typu FLIRT od firmy Stadler. Niedawno podpisaliśmy również umowę na 6 spalinowych zespołów trakcyjnych, które dostarczy PESA. Wszystkie te działania sprawiają, iż jesteśmy jednym z najnowocześniejszych przewoźników regionalnych w Polsce – podsumowuje Robert Stępień, prezes zarządu, dyrektor generalny Kolei Mazowieckich.


Autor: Damian Malesza
Fot. KM
Sprawdź również: