Coraz więcej Polaków wybiera samochody elektryczne jako środek transportu na wakacyjne wypady. Dane z pierwszej połowy roku pokazują, iż elektromobilność w kraju nie tylko zyskuje na popularności, ale też skutecznie wpisuje się w wakacyjne trasy – od Warszawy po nadmorskie i górskie kurorty. Problemem cały czas pozostaje jednak infrastruktura ładowania, która sprawia, iż właściciele takich aut zadają sobie pytanie – gdzie ładować elektryki w Polsce?
Gdzie ładować elektryki w Polsce?
Według ekspertów DKV Mobility, coraz więcej kierowców planuje podróże z uwzględnieniem punktów ładowania. Problemem cały czas pozostaje jednak infrastruktura ładowania, która sprawia, iż właściciele takich aut zadają sobie pytanie – gdzie ładować elektryki w Polsce? Na koniec czerwca w naszym kraju funkcjonowało ponad 10 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania, z czego około 33% to szybkie ładowarki DC. To wynik lepszy o ponad 50% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Z analizy DKV Mobility wynika, iż aż 14% wszystkich ładowań elektryków w Polsce odbywa się w stolicy. Poznań, Wrocław i Kraków odnotowały znacznie niższe wyniki, odpowiednio 5,4%, 3,5% i 2,7%. Jednak równie istotne okazały się punkty zlokalizowane przy głównych trasach – m.in. w powiecie inowrocławskim (A1) i ostródzkim (S7).
Wzmożony ruch pojazdów elektrycznych zauważalny jest również w rejonach turystycznych. Powiaty kościerski, chojnicki czy nowodworski odnotowały wysoką aktywność użytkowników EV. W południowej Polsce podobna sytuacja dotyczy Bielska-Białej, Żywca i Cieszyna.
Widzimy wyraźny trend: kierowcy elektryków coraz częściej planują swoje postoje strategicznie – nie tylko w dużych miastach, ale właśnie w punktach tranzytowych. Ładowanie to dziś część podróży, a nie jej przerwa – komentuje Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility.

Hotele i pensjonaty inwestują w stacje EV
Rosnące zainteresowanie autami elektrycznymi widoczne jest również w sektorze noclegowym. Coraz więcej hoteli i pensjonatów oferuje gościom możliwość ładowania samochodu na miejscu. To odpowiedź na zapotrzebowanie klientów oraz chęć przyciągnięcia nowoczesnych, świadomych turystów.

Średni zasięg aut elektrycznych dostępnych na polskim rynku wynosi dziś ok. 430 km, a niektóre modele przekraczają 600 km. Przykłady to m.in. Tesla Model 3 (629 km) i BMW iX (632 km). Dzięki temu podróż z Warszawy do Zakopanego nie wymaga ładowania w trasie.
W czerwcu. samochody elektryczne osiągnęły 8% udziału w rynku nowych rejestracji. To efekt zarówno rozwijającej się infrastruktury, jak i dopłat z programu „NaszEauto”. Jak podkreślają eksperci, elektromobilność przestaje być nowinką – staje się codziennością.
Problemy BYD w Europie? Chińskie elektryki nie wyjadą z węgierskiej fabryki
Znajdziesz nas w Google News