Warszawa realizuje plany budowy bezkolizyjnych skrzyżowań dróg z torami. W czwartek 10 kwietnia 2025 r. miasto podpisało kontrakt z Warbudem na budowę tunelu w Wesołej, który powstanie w ciągu ul. 1 Praskiego Pułku. Całość inwestycji ma zostać ukończona w drugiej połowie 2027 r.
Przedsięwzięcie realizowane przez spółkę Warbud obejmuje nie tylko budowę tunelu pod torami, ale również rozbudowę ul. Okuniewskiej i Głowackiego oraz wykonanie łącznika między ul. Miłą i Głowackiego. Umowa została podpisana przez przedstawicieli Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta, PKP Polskich Linii Kolejowych SA oraz wykonawcy. Prace mają rozpocząć się w ciągu najbliższych dwóch miesięcy.
Działamy skutecznie i dotrzymujemy słowa, które daliśmy mieszkańcom Wesołej i Rembertowa. Konsekwentnie realizujemy obietnice budowy bezkolizyjnych, bezpiecznych przejazdów przez linię kolejową nr 2 – podkreślał Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Korzyści dla kierowców, pieszych i rowerzystów
W tunelu na ul. 1 Praskiego Pułku powstanie jezdnia z dwoma pasami ruchu, jednostronny chodnik oraz ścieżka rowerowa. W ramach projektu wybudowane zostaną także 3 ronda:
- na skrzyżowaniu ul. 1 Praskiego Pułku, Władysława Sikorskiego i Jana Kilińskiego
- na ul. Okuniewskiej po zachodniej stronie tunelu
- łączące biegnącą w tunelu ul. 1 Praskiego Pułku z os. Plac Wojska Polskiego.
Inwestycja znacząco poprawi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu oraz skróci czas przejazdu przez tory.




Etapy realizacji i rozwiązania tymczasowe
Pierwsze prace obejmą budowę tymczasowego przejazdu w ul. Żółkiewskiego. W kolejnych miesiącach powstanie także przejście dla pieszych przez linię kolejową po wschodniej stronie przystanku Warszawa Wesoła oraz tymczasowy peron przy torze w kierunku Rembertowa.
W ramach modernizacji istniejące perony zostaną zastąpione nowymi, zlokalizowanymi po zachodniej stronie tunelu.
Warszawski program budowy bezkolizyjnych skrzyżowań
Tunel w Wesołej to element szerszego programu budowy bezkolizyjnych przejazdów przez linię kolejową nr 2 w Warszawie. W sąsiednim Rembertowie powstaje już wiadukt nad torami w ciągu ul. Chełmżyńskiej, którego ukończenie planowane jest na koniec br.
W najbliższych miesiącach ma także ruszyć budowa trzeciego bezkolizyjnego przejazdu – tunelu w ul. Marsa w Rembertowie. W trwającym przetargu wpłynęły dwie oferty, a wybrany wykonawca będzie miał 29 miesięcy na realizację tego przedsięwzięcia.
Koszty inwestycji
Koszt budowy tunelu w Wesołej wyniesie blisko 93,9 mln zł brutto i zostanie pokryty w równych częściach przez m.st. Warszawę oraz PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Taki model finansowania jest stosowany również przy pozostałych bezkolizyjnych przejazdów przez linię kolejową nr 2.
Autor: Damian Malesza
Fot. PKP PLK
Sprawdź również: