Dwa kolejne parkingi P+R, na łącznie ponad 600 miejsc dla samochodów, powstaną niedługo w Warszawie – w Rembertowie w pobliżu stacji kolejowej i na Bródnie przy stacji metra. Inwestycje dostaną dofinansowanie unijne w wysokości niemal 40 mln zł.
Oba parkingi znacznie ułatwią korzystanie z transportu szynowego – z drugiej linii metra (Bródno) oraz z kolei aglomeracyjnej czyli linii siedleckiej (Rembertów). Osoby, które chcą dojechać samochodem lub rowerem do tych środków transportu, będą mogły pozostawić własny pojazd w wygodnym i bezpiecznym miejscu.
Konsekwentnie rozbudowujemy sieć parkingów P+R, aby zapewnić mieszkańcom Warszawy i stołecznej aglomeracji wygodny dojazd środkami komunikacji miejskiej do miejsc pracy. W ten sposób stawiamy nie tylko na rozwój zrównoważonej mobilności, ale również na ekologię – mówi Rafał Trzaskowski.
Budowa kolejnych parkingów przesiadkowych nie byłaby jednak możliwa bez wsparcia funduszami unijnymi. Tylko pod koniec ub.r. otrzymaliśmy z Unii Europejskiej ponad 2 mld zł na rozwój transportu publicznego i ponad 400 mln zł na zieloną transformację miasta – dodaje prezydent Warszawy.
Dziś warszawska sieć parkingów „Parkuj i Jedź” to 17 obiektów. Jest na nich blisko 4,8 tys. miejsc parkingowych dla samochodów (w tym ponad 200 dla osób z niepełnosprawnościami) oraz prawie 1000 dla rowerów. Na parkingach funkcjonuje także 38 stanowisk do ładowania pojazdów elektrycznych.
W Rembertowie do kolei
Parking w Rembertowie będzie obiektem naziemnym, ulokowanym przy ulicy Cyrulików – na terenie, gdzie już dziś działa miejski, bezpłatny, otwarty i niedozorowany parking oraz na miejskiej działce wzdłuż ulicy, po jej północnej stronie. Wjazd zaplanowano właśnie od ulicy Cyrulików, z możliwością wyznaczenia wjazdu również z drogi lokalnej po drugiej stronie terenu, po wybudowaniu jej przez dzielnicę.
Rembertowski parking pomieści 141 miejsc parkingowych, w tym dla osób z niepełnosprawnościami (6 miejsc) oraz przeznaczonych do ładowania pojazdów elektrycznych (4 miejsca), a także ok. 40 zadaszonych miejsc rowerowych ze stanowiskami do ładowania rowerów elektrycznych i prostych napraw jednośladów. Podobnie jak na innych P+R, zastosowane zostaną przyjazne dla środowiska rozwiązania – przepuszczalna nawierzchnia ciągów pieszych i miejsc postojowych, zbiorniki retencyjne dla wód opadowych, instalacja fotowoltaiczna z magazynami energii. W planach są również nasadzenia zieleni.

Na Bródnie do metra
Przy ostatniej stacji na wschodnim krańcu drugiej linii metra, czyli Bródnie, stanie natomiast parking piętrowy. Budowla znajdzie się w miejscu wskazanym przez obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego czyliu zbiegu ulic Rembielińskiej i Kondratowicza – w południowo-wschodnim narożniku skrzyżowania. Koncepcja zakłada powstanie dwóch garaży połączonych podziemnym łącznikiem, na ok. 475 miejsc postojowych dla samochodów i 116 miejsc do parkowania dla rowerów.
Parking P+R Bródno będzie przyjazny dla środowiska naturalnego. Na części zadaszenia obu budynków, wchodzących w skład parkingu, planowane jest zasadzenie roślin. Na dachu budynku A zamontowane będą panele fotowoltaiczne, a na budynku B powstanie strefa odpoczynku dla mieszkańców.
Parking został tak zaprojektowany, aby w jego sąsiedztwie pozostało miejsce na bazar, o co zabiegali mieszkańcy. Określenie sposobu i zakresu funkcjonowania handlu w tym miejscu będzie należało do władz dzielnicy oraz kupców.

Coraz bliżej do budowy
Przygotowania do budowy parkingów już trwają. Zarząd Transportu Miejskiego m.st. Warszawy czeka do marca na oferty firm zainteresowanych przygotowaniem dokumentacji potrzebnej do budowy P+R Bródno. Wybrany oferent wykona projekty budowlane, uzyska wszystkie wymagane prawem decyzje, opinie, uzgodnienia i zezwolenia (w tym pozwolenie na budowę). Opracuje też projekty techniczne i materiały przetargowe potrzebne w postępowaniu na wybór wykonawcy robót budowlanych a także, już w trakcie budowy, pełnić będzie tzw. nadzór autorski. Następnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy parkingu. ZTM planuje, iż pod koniec 2027 roku parking będzie gotowy.
W przypadku parkingu w Rembertowie, ścieżka postępowania będzie inna – w tym roku ogłoszony zostanie przetarg w formule „zaprojektuj i buduj”, czyli wybrany w nim wykonawca najpierw zaprojektuje i uzyska wszystkie niezbędne decyzje i zezwolenia a następnie wybuduje parking. Według założonego harmonogramu, P+R Rembertów zacznie działać w 2027 roku.
Inwestycja z unijnym wsparciem
Budowa parkingów przesiadkowych w Rembertowie i na Targówku została zgłoszona – jako już szósty etap rozwoju sieci P+R w Warszawie – do dofinansowania w ramach naboru działania 3.2 „Mobilność miejska w ZIT”, typ projektu: „Budowa i przebudowa infrastruktury transportu publicznego” Funduszy Europejskich dla Mazowsza 2021-2027 w zakresie Regionu Warszawskiego Stołecznego. Warszawski wniosek został oceniony bardzo wysoko i decyzją zarządu województwa mazowieckiego otrzyma dofinansowanie 39,6 mln zł. To ok. 40 proc. kosztów całego przedsięwzięcia. Reszta będzie pochodziła z miejskiego budżetu.
Źródło: ZTM Warszawa
Zobacz również: