
Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały kontrakt na dostawę 79 elektrycznych Solarisów. Umowa zawiera opcję podwojenia zamówienia, co może znacząco powiększyć flotę ekologicznych pojazdów w stolicy.
Warszawskie MZA inwestują w rozwój zeroemisyjnego transportu. Do końca 2026 roku do stolicy trafi 79 nowych autobusów elektrycznych marki Solaris. Z tej liczby 50 pojazdów to przegubowe autobusy o długości 18 metrów, a pozostałe 29 to krótsze, 12-metrowe jednostki. Kontrakt przewiduje opcję rozszerzenia zamówienia – jeżeli zostanie wykorzystana, liczba nowych pojazdów wzrośnie do 158.
Nowe autobusy będą wyposażone w baterie o dużej pojemności – 700 kWh w wersji przegubowej i 500 kWh w krótszej. Dzięki temu pojazdy będą mogły kursować przez cały dzień po nocnym ładowaniu w zajezdni. Zrezygnowano z systemu pantografowego, stawiając na ładowanie wtyczkowe. Po raz pierwszy w warszawskich pojazdach elektrycznych zastosowano rozwiązanie eliminujące tzw. wieżę silnikową, co pozwoliło uzyskać więcej przestrzeni dla pasażerów.
Nowe pojazdy trafią do zajezdni Woronicza i będą obsługiwały głównie centrum oraz południowe dzielnice miasta. Wyposażone zostaną w czerwono-szare siedzenia pokryte ekoskórą. Według władz miasta inwestycja w nowoczesny tabor to krok w stronę poprawy jakości transportu, z którego codziennie korzysta 40 proc. pasażerów komunikacji miejskiej.
Równolegle MZA prowadzi kolejne postępowania przetargowe. W najbliższym czasie planowane jest podpisanie umowy na dziesięć krótszych elektryków marki Irizar z możliwością podwojenia zamówienia, a także na zakup 80 kolejnych Solarisów. jeżeli wszystkie kontrakty dojdą do skutku, liczba autobusów elektrycznych w stolicy wzrośnie z obecnych 203 do około 450. w tej chwili flota miejskiego przewoźnika obejmuje również blisko 400 pojazdów z napędem gazowym.