Remont torów tramwajowych w Alei Jana Pawła II, między Rondem Zgrupowania AK „Radosław” a Placem Grunwaldzkim, dobiega końca. Tramwaje wrócą na trasę między Śródmieściem a Żoliborzem i Bielanami zgodnie z planem – od poniedziałku 26 maja.
Na wiadukcie w Jana Pawła II znajduje się jeden z najbardziej obciążonych odcinków sieci tramwajowej. Torowisko wymagało remontu nie tylko z uwagi na zużycie elementów infrastruktury, ale także komfort przejazdu. Prace w tym miejscu ruszyły pod koniec marca, otwierając tegoroczny sezon remontowy w stolicy.
Roboty, które objęły w sumie 1330 metrów toru pojedynczego, były prowadzone przede wszystkim siłami własnymi zakładu torowego Tramwajów Warszawskich. Na przyczółkach wiaduktu do ułożenia nowego torowiska zużyto ok. 2300 ton kruszywa, a na całej długości remontowanego odcinka położono ok. 1200 podkładów i 1800 m szyn.
Na samym wiadukcie naprawione zostały ubytki w konstrukcji nośnej i dylatacje pod torowiskiem, wykonano też nową hydroizolację. W końcowym etapie położone zostały nowe prefabrykowane płyty – o łącznej powierzchni ok. 1200 m kw i masie ponad 500 ton – i ok. 900 m nowych szyn.
Ostatnie prace na wiadukcie
W tym tygodniu wszystkie prace zostaną zakończone – pora na spawanie, zabudowę i zalewanie położonych szyn specjalnymi żywicami, a także prace brukarskie przy torowisku oraz początek odtwarzania zieleni wokół torowiska. W weekend Tramwaje Warszawskie przeprowadzą testy nowego torowiska – przy użyciu wozu diagnostycznego i tramwaju liniowego.
Zamknięcie trasy wykonawcy wykorzystali także do przeprowadzenia prac na przyległych odcinkach. Odświeżona została zabudowa toru przy przystanku Rondo „Radosława” 10. Zakończono też prace naprawcze w rejonie skrzyżowania ulicy W. Broniewskiego i Alei Jana Pawła II, gdzie wymieniono najbardziej zużyte fragmentu rozjazdów. Udało się również wykonać frezowanie regeneracyjne szyn na ulicy ks. J. Popiełuszki, które objęło ok. 1800 metrów toru pojedynczego (3600 metrów szyny).
Będzie szybciej i wygodniej
Tramwaje wrócą na trasę łączącą Śródmieście z Żoliborzem i Bielanami w pierwotnie zaplanowanym terminie – od poniedziałku 26 maja. Tramwaje pojadą z pełną, dopuszczalną prędkością – zniesione zostaną ograniczenia prędkości do 10 i 20 km/h. Efektem tej zmiany będzie skrócenie czasu przejazdu tramwajów.
Po wznowieniu ruchu tramwajów kontynuowane będą prace brukarskie przy torowisku. Roboty związane z zieloną zabudową torów na przyczółkach i rekultywacją zieleni zakończą się wczesną jesienią – wtedy na dojazdach do wiaduktu (na torowisku wykonanym w klasycznej konstrukcji podsypkowej) pojawi się zielony „dywan” z rozchodnika.
Kolejne remonty już za chwilę
Tegoroczny plan remontowy obejmuje 34 zadania i naprawę lub wymianę blisko 10 km toru pojedynczego. Duża część remontów będzie przeprowadzona w okresie wakacyjnym, gdy ruch jest mniejszy. Z uwagi na dużą liczę zadań do wykonania, Tramwaje Warszawskie wykorzystują cały sezon budowlany i remontowy – od marca do października. Rozłożenie prac jest konieczne – tak, aby w jednym czasie nie zamykać równoległych ciągów komunikacyjnych.
Dzięki zrealizowanym teraz pracom na wiadukcie w ciągu Alei Jana Pawła II możliwa będzie obsługa komunikacyjna innych tras w czasie kolejnych tegorocznych remontów i inwestycji – zarówno o ile chodzi o wyjazdy z zajezdni, objazdy linii tramwajowych, jak i możliwość zapewnienia autobusowej komunikacji zastępczej oraz minimalizacja utrudnień w ruchu kołowym.
Po zakończeniu robót na styku Śródmieścia i Żoliborza rozpocznie się remont na Placu Bankowym, gdzie w kilku etapach będzie wymieniony cały węzeł rozjazdowy. To pierwsza duża naprawa w tym miejscu od 16 lat.
Źródło: ZTM Warszawa
Zobacz również: