Warszawa: Nowe oświetlenie w pierwszej linii metra

4 godzin temu

Warszawskie metro przechodzi kolejną modernizację. W lutym rozpocznie się wymiana oświetlenia na stacji Kabaty wraz z przyległymi tunelami. W miejsce wysłużonych, kilkudziesięcioletnich opraw zostaną zamontowane nowoczesne, energooszczędne lampy LED. To pierwszy etap szeroko zakrojonego projektu, który obejmie modernizację oświetlenia na całej linii M1.

Modernizacja oświetlenia na linii M1

Prace na Kabatach i w tunelach do stacji Imielin będą wymagały wymiany ponad 7 tysięcy opraw oświetleniowych. Modernizacja obejmie również wymianę okablowania, systemów zabezpieczeń oraz sterowania oświetleniem. Pierwsze montaże już się rozpoczęły, jednak największa część prac będzie wykonywana nocami oraz w weekendy, aby zminimalizować utrudnienia dla pasażerów. W tym czasie metro będzie kursować na skróconej trasie, a podróżującym zapewniona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa.

Nowoczesna technologia i oszczędność energii

Obecnie stosowane oświetlenie ma tyle lat co samo metro, a jego stan techniczny pogorszył się na skutek intensywnej eksploatacji. Nowe oprawy LED zużywają choćby dziesięciokrotnie mniej energii niż tradycyjne żarówki, a jednocześnie zapewniają lepsze parametry oświetleniowe, takie jak równomierność światła i jego barwa.

Zmodernizowany system będzie spełniać współczesne wymogi bezpieczeństwa, w tym aktualne normy przeciwpożarowe. Przewody będą wykonane z materiałów niepalnych, co wpłynie na wyższy poziom ochrony pasażerów i infrastruktury metra. Lepsze oświetlenie poprawi także komfort podróży i ułatwi korzystanie ze stacji osobom o ograniczonej mobilności.

Plan na kolejne lata

Modernizacja oświetlenia na stacji Kabaty to dopiero początek zmian na linii M1. Zarząd Transportu Miejskiego zapowiada przetarg na wymianę oświetlenia na kolejnych czterech stacjach: Wierzbno, Pole Mokotowskie, Politechnika i Centrum. Prace mają zostać przeprowadzone w 2026 roku. W przygotowaniu jest także dokumentacja projektowa dla stacji Natolin, Imielin, Stokłosy, Ursynów, Służew, Wilanowska i Racławicka wraz z tunelami.

Warszawskie metro ma już 30 lat, a infrastruktura pierwszej linii wymaga stopniowej modernizacji. Oprócz oświetlenia, sukcesywnie wymieniane są również podstacje energetyczne, systemy sterowania ruchem czy zabezpieczenia przeciwpożarowe. W 2024 roku na te inwestycje przeznaczono około 20 milionów złotych. Dzięki systematycznym modernizacjom pierwsza linia metra pozostanie nowoczesna i bezpieczna dla pasażerów przez kolejne lata.

Idź do oryginalnego materiału