Warszawa: Szczegóły zmian w Alejach Jerozolimskich od 19 października

1 miesiąc temu

W nocy z 18 na 19 października zmieni się organizacja ruchu w Alejach Jerozolimskich na wysokości Dworca Zachodniego. Wykonawca rozpoczyna budowę kolejnego odcinka tunelu tramwajowego. Ruch kołowy będzie się odbywać tylko po północnej jezdni, a kierowcy będą mieli do dyspozycji po trzy pasy ruchu – w tym buspasy.

Wykonawca trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego przymierza się do rozszerzenia frontu robót i niebawem rozpocznie budowę tunelu tramwajowego – na przecięciu przez Aleje Jerozolimskie. Powstały już „przewiązki” między jezdniami. Umożliwi to zamknięcie od nocy z piątku na sobotę z 18 na 19 października jezdni południowej – w kierunku centrum – przy Dworcu Zachodnim. Kierowcy pojadą w obu kierunkach jezdnią północną. Będą tu trzy pasy w każdą stronę – po dwa pasy ogólnodostępne i buspasy.

Jadący do centrum będą mieli jeden pas mniej już za skrzyżowaniem z ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r. Kilkadziesiąt metrów dalej przejadą na drugą nitkę, a na adekwatną jezdnię wrócą kawałek przed skrzyżowaniem z ulicą Sokołowskiego „Grzymały”. Z kolei lewy pas jezdni Alej Jerozolimskich w kierunku Włoch będzie zamknięty od ulicy Sokołowskiego „Grzymały”. Na skrzyżowaniu zostanie wytyczony dodatkowy pas do zawracania dla jadących od centrum.

Zmiany dla pieszych, rowerzystów i pasażerów

Wykonawca zajmie także chodnik i drogę dla rowerów wzdłuż Alej Jerozolimskich, po stronie parku Pięciu Sióstr. Przez plac budowy zostanie wytyczony ciąg pieszo-rowerowy o szerokości trzech metrów. Także pomiędzy ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r. a placem budowy rowerzyści będą musieli podzielić się przestrzenią z pieszymi.

Przejście podziemne pod Alejami Jerozolimskimi będzie czynne, ale zamknięte zostaną jedne ze schodów prowadzących do niego po stronie parku. Węższy o kilkadziesiąt centymetrów będzie chodnik po północnej stronie jezdni, przy Dworcu Zachodnim.

Autobusy pojadą w obu kierunkach buspasami wytyczonymi na północnej jezdni. Przystanek dla linii jadących w kierunku Włoch i Woli nie zmieni lokalizacji. Przystanek w kierunku centrum zostanie przesunięty nieco dalej, w kierunku ulicy Sokołowskiego „Grzymały”.

Szybciej objazdami

W trakcie prac rekomendujemy kierowcom wybieranie alternatywnych tras przejazdu. Aby zmniejszyć utrudnienia i usprawnić przejazd na trasie objazdowej w tunelu pod rondem Zesłańców Syberyjskich, łączącym Aleje Jerozolimskie od strony Ursusa i Pruszkowa z al. Prymasa Tysiąclecia, oraz w środkowej części przejazdu pod torami w ciągu al. Prymasa Tysiąclecia zostaną wytyczone dwa pasy ruchu. Zmiany te zostaną wprowadzone stopniowo, w kolejnym tygodniu.

Tramwaj w tunelu

Tunel tramwajowy będzie budowany metodą podstropową. W pierwszej kolejności wykonawca przystąpi do demontażu warstw nawierzchni i usunięcia kolizji. Następnie rozpocznie wykonywanie murków prowadzących dla ścian szczelinowych oraz wykona przesłonę zabezpieczającą przed napływem wód gruntowych w technologii tzw. jet-groutingu (wysokociśnieniowa iniekcja strumieniowa). Po wykonaniu ścian szczelinowych i stropu górnego odtworzony zostanie teren na powierzchni (w tym przede wszystkim jezdnia), a dalsze prace będą prowadzone już pod ziemią („od góry do dołu”).

Co dalej?

W najbliższych miesiącach nastąpią kolejne zmiany w organizacji ruchu w tym miejscu. Prace w Alejach Jerozolimskich będą prowadzone etapowo – z zachowaniem przejezdności ulicy. Wykonawca będzie zajmować kolejne fragmenty Alej, a ruch kołowy będzie przekładany. Utrudnienia w tym miejscu powinny zakończyć się w okolicach wakacji 2025 r.

Ponadto na przełomie października i listopada 2024 r. wykonawca planuje też rozszerzyć front robót w ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. – na odcinku pomiędzy Szczęśliwicką a Grójecką. Tu także kierowcy pojadą jedną jezdnią w obu kierunkach.

Źródło: Tramwaje Warszawskie

Idź do oryginalnego materiału