Niebawem wykonawca Tramwajów Warszawskich rozpocznie przebudowę trasy tramwajowej na ul. Marszałkowskiej na odcinku: ul. Widok – ul. Królewskiej. Nowe tory otoczy zielona zabudowa, z pasem separacyjnym i miejscem na szpaler drzew, z dodatkowymi przejściami dla pieszych i przejazdami dla kierowców. Zadanie prowadzone we współpracy z Zarządem Dróg Miejskich jest częścią prezydenckiego projektu Nowego Centrum Warszawy.
Wyłoniony w przetargu wykonawca – Balzola Polska – wymieni całe torowisko na odcinku ok. 1 km pomiędzy ul. Widok a zespołem przystankowym Królewska, który również zostanie przebudowany. Ostatnie remonty główne trasy odbywały się w 1998 r. (odcinek Widok – Moniuszki), 2012 r. (Moniuszki – Świętokrzyska) i 2000 r. (Świętokrzyska – Królewska). Robotami nie zostanie objęte skrzyżowanie ze Świętokrzyską, które było przebudowywane podczas realizacji centralnego odcinka II linii metra.
Spodziewanym efektem prac ma być poprawa płynności ruchu tramwajów. Znikną ograniczenia prędkości, a przejazd tramwajów będzie cichszy. Na odcinku od Królewskiej do Świętokrzyskiej przewidziano zielone tory z zabudową rozchodnikiem, natomiast na odcinku w kierunku ronda Dmowskiego zastosowana zostanie zabudowa przejezdna. Wynika to z wniosku Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” o zachowanie możliwości poruszania się karetek po tym odcinku torów.
Nowe rozwiązania dla pieszych, rowerzystów i kierowców
W ramach inwestycji tramwajowej zostaną przesunięte krawężniki w celu dostosowaniu ich do nowego układu drogowego. Równolegle z pracami torowymi, ZDM wykona swoją część zadania.
Łatwiej będzie przejść przez Marszałkowską, bez konieczności schodzenia do podziemi (istniejące przejście podziemne, stanowiące dojście do stacji metra Centrum, zostanie utrzymane). Powstaną dwa nowe przejścia dla pieszych oraz przejazdy rowerowe – na wysokości ulic Złotej i Sienkiewicza. To ważne z punktu widzenia projektu Nowe Centrum Warszawy, bo jednym z jego założeń jest „zszycie” miejskich wysp aktywności w jedną całość, wygodną do spacerowania, dostępną. Budowa nowego przejścia przez Marszałkowską na wysokości Złotej już się rozpoczęła. Będzie ono prowadziło wprost na nowo oddany plac Centralny.

W tych samych punktach pojawią się też nowe rozwiązania dla kierowców. Kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu na kierunek – z dodatkowymi pasami do skrętu na skrzyżowaniach. W rejonie ulicy Złotej wyznaczona zostanie zawrotka pozwalająca zmienić kierunek ruchu bez konieczności dojeżdżania do ronda Dmowskiego. Z kolei przy ulicy Sienkiewicza powstanie zupełnie nowy lewoskręt zapewniający dojazd do kwartału w rejonie Złota-Zgoda.
Wzdłuż ulicy Marszałkowskiej drogowcy planują także dobudowanie brakującego odcinka drogi dla rowerów po jej wschodniej stronie, między Świętokrzyską a Królewską. niedługo ruszy przetarg na budowę – ZDM właśnie zakończył kompletowanie niezbędnej dokumentacji. Będzie bezpieczniej także dla pieszych – na skrzyżowaniu z ul. Rysiej powstanie wyniesione przejście i przejazd rowerowy. W przyszłym roku powinien powstać kolejny fragment drogi rowerowej na południe – od Świętokrzyskiej do Złotej.

Przygotowania do remontu – zmiany w ruchu i komunikacji
Główne prace tramwajowe zaplanowano od 14 czerwca do połowy października. W trakcie trwania robót wstrzymany będzie ruch tramwajów między przystankami Metro Ratusz Arsenał i Centrum, gdzie przewidziano tymczasowe rozjazdy nakładkowe. Ten przy Arsenale już funkcjonuje, natomiast przygotowanie i zabudowa rozjazdu w rejonie przystanku Centrum wymaga weekendowych prac przygotowawczych.
W weekend 7-8 sierpnia zaplanowano budowę podłoża, a w weekend 14-15 czerwca – montaż samego rozjazdu. W związku z tym, w oba weekendy, tramwaje nie będą kursować na ul. Marszałkowskiej od pl. Zbawiciela do przystanku Metro Ratusz Arsenał.
W sobotę i niedzielę 7-8 czerwca wprowadzone będą dodatkowe zmiany w kursowaniu tramwajów. Zawieszone zostanie kursowanie tramwajów linii 4, 16, 14, 75 i 76. Zmienią się trasy 18, 71 oraz na tory wróci 13 na zmienionej trasie a także wyjadą tramwaje dodatkowej linii 68 oraz autobusowej Z16.
Na ten weekend wróci „trzynastka” – tramwaje będą jeździły tylko w prawobrzeżnej Warszawie, między pętlą na Kawęczyńskiej a Czynszową. Trasa tramwajów linii 18 zostanie skrócona – z PKP Służewiec dojadą do Placu G. Narutowicza. Tramwaje linii 71 pojadą na Wyścigi (zamiast 4), uruchomiona będzie dodatkowa „praska” linia 68 z Żerania FSO na Dworzec Wschodni. Autobusy linii zastępczej Z16 będą kursowały z pętli Esperanto przez centrum do Miasteczka Wilanów. Od poniedziałku 9 czerwca tramwaje wrócą na trasy sprzed weekendu. Szczegółowe informacje o przebiegach i rozkładach linii znajdują się na stronie Warszawskiego Transportu Publicznego. .
W piątek, 6 czerwca, o godzinie 22:00 rozpoczną się prace przy wdrażaniu nowej organizacji ruchu na Marszałkowskiej, między Wspólną a rondem Dmowskiego. Na jezdni w kierunku ronda Dmowskiego zostanie zamknięty skrajny lewy pas, a z prawego będzie można jechać prosto lub skręcić w prawo w Nowogrodzką. Na nitce w kierunku placu Konstytucji będzie wyłączony z ruchu pas do skrętu w Żurawią. W czasie prac, rowerzyści nie przejadą Nowogrodzką na drugą stronę Marszałkowskiej – ani od strony Kruczej, ani od Poznańskiej. Utrudnienia potrwają do niedzieli, 8 czerwca, do końca dnia.
W weekend 14-15 czerwca linia 16 zostanie zawieszona, a w zamian częściej do i z Wilanowa pojedzie linia 14. Na trasach objazdowych pojadą dodatkowo linie 4 i 18, które normalnie kursują po ul. Marszałkowskiej – „czwórka” pojedzie przez Aleję Jana Pawła II, „osiemnastka” zostanie skierowana z Mokotowa na Plac. G. Narutowicza. Na tory wróci 15 – na trasę Marymont Potok – Ratusz Arsenał (tu także dojeżdżają z Piasków tramwaje linii zastępczej 66). Do Placu Bankowego wydłużone zostaną trasy autobusów 151 i 520 – zastąpią na ulicy Marszałkowskiej tramwaje. . Zakończy się też II etap prac na pl. Bankowym, co oznacza, iż od 14 czerwca tramwaje linii 4, 13, 20, 23 i 26 wrócą na całą al. „Solidarności”. Szczegółowe informacje o układzie linii będą publikowane na stronie WTP i na przystankach bliżej tego weekendu.
Przebudowa Marszałkowskiej – zmiany w komunikacji
Od 16 czerwca będzie już funkcjonować rozjazd nakładkowy przy przystanku Centrum. Tramwaje linii 16 jadące z kierunku Wilanowa będą dojeżdżać do przystanku znajdującego się po południowej stronie ronda Dmowskiego i Alej Jerozolimskich. Z tego samego przystanku tramwaje będą zabierać pasażerów w drogę powrotną – do Wilanowa. Tramwaje jadące od strony Żoliborza będą dojeżdżać bez zmian do przystanku Metro Ratusz Arsenał, na którym będą zmieniały kierunek jazdy. Przerwa w ruchu tramwajów na ulicy Marszałkowskiej między Alejami Jerozolimskimi a Placem Bankowym potrwa do połowy października.
Utrzymane zostaną objazdowe trasy linii 4, 15, 18. Linia 14 zostanie zawieszona, a na części trasy linii 25 w zastępstwie będzie kursować tramwajowa linia uzupełniająca 68 (Żerań Wschodni – Pl. Starynkiewicza).Na trasach do Placu Bankowego pozostaną autobusy 151 i 520. . Szczegółowe informacje o układzie linii będą publikowane na stronie WTP i na przystankach bliżej planowanej daty wyłączenia ruchu tramwajowego.
Podczas remontu torowiska, kierowcy na obu jezdniach Marszałkowskiej, od Królewskiej do ronda Dmowskiego, będą mieli po dwa pasy ruchu. Przed skrzyżowaniami obie nitki rozszerzą się o trzeci pas, z którego będzie można skręcać w prawo. W czasie kolejnych etapów kierowcy będą jeździli tymczasowymi jezdniami poprowadzonymi fragmentem torowiska tramwajowego.
Remonty na przyległych odcinkach torów
Czas zamknięcia wykorzystamy do przeprowadzenia innych prac na przylegających odcinkach sieci. Zamknięcie Marszałkowskiej będzie połączone z ostatnim etapem prac na pl. Bankowym, w którym założono wymianę rozjazdów po południowej stronie skrzyżowania.
Przeprowadzimy także własnymi siłami remont torów między Królewską a Senatorską. Na wysokości Ogrodu Saskiego przygotowana zostanie zabudowa pod przyszłe przejście dla pieszych i przejazd rowerowy wzdłuż Osi Saskiej, w kierunku placu Żelaznej Bramy – tak, by nie było potrzeby wstrzymywania ruchu tramwajowego w przyszłości, gdy drogowcy rozpoczną przebudowę przejścia i przejazdu rowerowego.
Źródło: Tramwaje Warszawskie
Zobacz również: