Warszawa: Tramwajowe puzzle z Krakowa – niebawem KZN Rail rozpocznie prace na pl. Zawiszy

4 godzin temu

Wkrótce rozpocznie się remont węzła rozjazdowego na pl. Zawiszy wraz ze znajdującymi się tam peronami przystankowymi. Na zlecenie Tramwajów Warszawskich krakowska firma dostarczy i ułoży gotowe, prefabrykowane części skrzyżowania pod torami. W efekcie czas trwania utrudnień w tym newralgicznym miejscu ulegnie znaczącemu skróceniu. Prace zostały podzielone na 3 etapy. Pierwsze zmiany w kursowaniu tramwajów zostaną wprowadzone od 7 lipca br.

Plac Zawiszy stanowi jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w centrum Warszawy. Spotykają się tu trzy obciążone trasy tramwajowe: w ciągu ul. Grójeckiej, ul. Towarowej oraz Al. Jerozolimskich. W szczycie przejeżdża tędy od 30 do 45 tramwajów na godz. na kierunek na każdym z wlotów. To także ważne skrzyżowanie dla ruchu kołowego z uwagi na przebiegającą tędy obwodnicę śródmiejską. Wszelkie prace wymagają zatem szczególnego rozplanowania, by utrudnienia w ruchu tramwajowym i kołowym, były możliwe jak najkrótsze.

Termin realizacji (lato 2025) wybrano nieprzypadkowo – budowa nowej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego wymusiła czasowe zamknięcie ruchu tramwajowego w al. Krakowskiej, a więc znaczące ograniczenie ruchu w ciągu ul. Grójeckiej. Takie wyłączenie zdarza się raz na kilkadziesiąt lat, więc w jego cieniu Tramwaje Warszawskie starają się zrealizować jak najwięcej remontów i napraw głównych.

Tramwaje Warszawskie zawarły umowę z firmą KZN Rail (Grupa KZN Bieżanów) na remont całego węzła rozjazdowego wraz z przystankami tramwajowymi, które znajdują się po stronie wschodniej skrzyżowania. W torowisku przy peronach oraz na przejazdach wokół wyspy centralnej wykonawca zastosuje wielkogabarytowe betonowe płyty prefabrykowane w technologii ConTrack.

Innowacja pod torami

Do tej pory na podobnych skrzyżowaniach Tramwaje Warszawskie stosowały beton lany na miejscu, który wymaga szalowania, zbrojenia, wylewania, a potem odpowiedniego czasu dojrzewania. Dzięki prefabrykatom, które powstawały w trakcie kontrolowanego procesu produkcji w zakładzie wykonawcy w Krakowie, czas zamknięcia poszczególnych przejazdów przez torowisko można skrócić z min. 30 do 7 dni.

Rozwiązanie to zostało już zastosowane na wielu przejazdach tramwajowo-drogowych w stolicy (ostatnio m.in. na skrzyżowaniu Sokratesa/Wólczyńska i Aspekt/Wólczyńska). Do tej pory prefabrykaty były wykorzystywane na przejściach i przejazdach na prostych odcinkach torów. Teraz po raz pierwszy pojawią się w obszarze rozjazdów – to również pierwsze w Polsce wdrożenie technologii wielkogabarytowych płyt w tak dużej skali. Zastosowanie takich prefabrykatów pozwoli skrócić czas remontu Placu Zawiszy z trzech miesięcy do zaledwie czterech tygodni.

Innowacyjne rozwiązanie wymagało przygotowania indywidualnego projektu dla tej konkretnej lokalizacji. W sumie powstało 121 prefabrykowanych bloków o powierzchni 1600 m². Do ich wykonania wykorzystano około 540 mł betonu. Największa z płyt ma 23 m².

Prefabrykaty przyjechały koleją

Ze względu na gabaryty płyt prefabrykowanych (nawet do 20 t), brak miejsca na ich składowanie przy pl. Zawiszy oraz chęć zminimalizowania utrudnień w ruchu samochodowym, zostały one przetransportowane z Krakowa koleją najpierw na bocznicę Tramwajów Warszawskich zlokalizowaną przy al. Prymasa Tysiąclecia 102, gdzie mieści się Zakład Energetyki Trakcyjnej i Torów.

Następnie elementy zostaną dostarczane transportem samochodowym na plac budowy. Płyty będą rozładowywane przy użyciu dźwigu o dużej nośności, bez demontażu sieci trakcyjnej. Aby zminimalizować utrudnienia w ruchu drogowym, Tramwaje Warszawskie planują, iż prace związane z remontem na samych przejazdach tramwajowo-drogowych będą prowadzone przez całą dobę.

Łącznie prace obejmą 3 perony przystankowe o łącznej powierzchni blisko 830 m2, remont torowiska w konstrukcji podsypkowej o długości 111,72 mtp oraz remont torowiska w konstrukcji bezpodsypkowej z płyt prefabrykowanych o długości 625,20 mtp. Dodatkowo Tramwaje Warszawskie zaplanowały remont azyli na wszystkich przejściach projektowych.

Każdy przejazd oddzielnie

Roboty zostały podzielone na 3 etapy – każdy z nich będzie obejmować po jednym przejeździe tramwajowo-drogowym i jednym wlocie tramwajowym. W pierwszej kolejności – od 7 do 13 lipca – remontowany będzie wlot od strony ul. Grójeckiej, w związku z czym nie będą jeździły tramwaje na odcinku pl. Zawiszy – pl. Narutowicza (dojazd tramwajów do pętli Pl. Narutowicza czy przystanków Och-Teatr będzie utrzymany od strony ul. Filtrowej).

Tramwaje linii 9 z Pragi będą dojeżdżały do pętli przy placu S. Starynkiewicza. Do przystanków Och-Teatr na ul. Grójeckiej (czyli tam, gdzie składy mogą zmienić kierunek jazdy) od strony placu Narutowicza i ul. Filtrowej będą kursowały tramwaje linii 18 z PKP Służewiec i 33 z Metra Młociny. Zmieni się trasa linii 78 – od placu Zawiszy pojadą Alejami Jerozolimskimi na Pragę, do pętli Kawęczyńska-Bazylika. Nie będą kursowały tramwaje linii 7. Wydłużone do placu Starynkiewicza zostaną trasy autobusów linii zastępczych Z-9 i Z14 kursujących Aleją Krakowską i ul. Grójecką, które do tej pory kończyły bieg na pl. Narutowicza.

Autobusy, które z placu Zawiszy jechały ul. Raszyńską i dalej ul. Żwirki i Wigury, czyli 128 na Szczęśliwice, 175 i N32 w kierunku Lotniska Chopina oraz 504 w stronę Kabat, pojadą objazdem przez ul. Grójecką i ul. Niemcewicza. Przy placu Zawiszy zatrzymają się na ul. Grójeckiej za placem, na przystanku Plac Zawiszy 04 zamiast na ulicy Raszyńskiej przy hotelu.

Zmiany dla kierowców

W pierwszym etapie zostanie zamknięty przejazd przed tory tramwajowe po stronie ul. Grójeckiej. W rezultacie kierowcy z ul. Towarowej nie pojadą prosto przez plac do ul. Raszyńskiej i nie skręcą w Aleje Jerozolimskie. Nie będzie także skrętu w lewo z Alej Jerozolimskich w ul. Raszyńską. Z ul. Towarowej i Alej Jerozolimskich kierowcy pojadą ul. Grójecką, gdzie będą mogli zawrócić przed nieczynnym przystankiem tramwajowym Ochota-Ratusz.

Obie jezdnie ul. Towarowej pomiędzy placem a zawrotką na wysokości ul. Platynowej będą zwężone o pasy przy torowisku. Na nitce ul. Grójeckiej w kierunku placu będzie zamknięty jeden z pasów do skrętu w ul. Towarową. O jeden pas mniej będzie także na ul. Raszyńskiej pomiędzy ul. Koszykową a placem Zawiszy, a także na samym rondzie – do ul. Towarowej będą prowadziły dwa pasy, z jednego z nich będzie można skręcić w Aleje Jerozolimskie w stronę Dworca Zachodniego.

Tablice informacyjne będą sugerowały kierowcom, żeby omijali plac Zawiszy. Zalecany objazd poprowadzi ulicami: Wawelską, aleją Niepodległości, Chałubińskiego i aleją Jana Pawła II do Prostej.

Zamknięty będzie również przejazd dla rowerów przez Grójecką. Pasy będą otwarte, ale piesi ominą plac budowy wyznaczonym korytarzem.

Kolejne etapy

Następnie – przez dwa tygodnie od 14 do 27 lipca – nie będą kursować tramwaje na odcinku pl. Zawiszy – pl. Starynkiewicza. Tu zakres robót jest większy z uwagi na dodatkowy tor do skrętu i remont przystanków. Nie będzie przejazdu przez tory po stronie Alej Jerozolimskich – kierowcy ominą plac budowy przy wykorzystaniu zawrotki.

W ostatnim etapie, od 28 lipca do 3 sierpnia, remontowany będzie wlot od strony ul. Towarowej. Tramwaje nie pojadą od pl. Zawiszy do Kercelaka. Zamknięty będzie przejazd przez tory od strony ul. Towarowej – kierowcy również skorzystają z tymczasowej zawrotki.

Do końca września przewidywane są roboty brukarskie i wykończeniowe, które nie będą wpływały na ruch tramwajowy.

Pracowity rok

W tym roku Tramwaje Warszawskie zaplanowały łącznie 34 zadania remontowe, obejmujące łącznie blisko 10 km toru pojedynczego. To największa od lat liczba modernizacji stołecznych torowisk tramwajowych. Zwiększona intensywność działań jest efektem uruchomienia Warszawskiego Programu Torowego, rozpisanego na wiele lat planu remontów istniejącej sieci tramwajowej w Warszawie.

Większość robót zaplanowano w okresie wakacyjnym, gdy z tramwajów korzysta mniejsza liczba pasażerów. Tramwaje Warszawskie wykorzystują także zamknięcia wynikające z realizacji innych inwestycji strategicznych.

Źródło: Tramwaje Warszawskie
Fot. Tramwaje Warszawskie

Zobacz również:

Od początku wakacji tramwajem na Stegny
KZN Rail z certyfikatem ZKP i oceną KOT dla płyt prefabrykowanych
Idź do oryginalnego materiału