Warszawa Wawer – Otwock: PKP PLK otworzyły oferty na modernizację

1 dzień temu

PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) zakończyły etap otwarcia ofert w przetargu na modernizację kluczowego odcinka linii kolejowej nr 7, łączącego Warszawę Wawer z Otwockiem. Inwestycja jest częścią szerszego projektu modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego, który ma na celu poprawę jakości transportu kolejowego w stolicy oraz okolicznych miejscowościach.

Główne założenia inwestycji

Celem projektu jest przebudowa infrastruktury kolejowej na odcinku Warszawa Wawer – Otwock, co pozwoli na separację ruchu dalekobieżnego od regionalnego i aglomeracyjnego. W ramach inwestycji powstanie druga para torów, co znacznie zwiększy przepustowość tej linii. Po zakończeniu prac, prędkość szlakowa dla pociągów dalekobieżnych wyniesie 160 km/h, a dla pociągów regionalnych i aglomeracyjnych 120 km/h.

Ważnym elementem inwestycji jest także likwidacja czterech przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn, które zostaną zastąpione nowoczesnymi rozwiązaniami. Powstaną tunele w miejscach, gdzie w tej chwili znajdują się przejazdy, m.in. w Radości, Falenicy i Józefowie. Dodatkowo, na granicy Warszawy i Józefowa zostanie wybudowany wiadukt.

Projekt obejmuje także modernizację ośmiu przystanków kolejowych: w Aninie, Międzylesiu, Radości, Miedzeszynie, Michalinie, Świdrze, Józefowie oraz na stacji Falenica. Na każdym z przystanków zostanie wdrożony nowoczesny system informacji dla pasażerów. Przewidziano również budowę 20 nowych przejść podziemnych, w tym sześciu w lokalizacjach uzgodnionych z lokalnymi samorządami.

Koszt inwestycji i oferty wykonawców

Budżet zamówienia określony przez PKP PLK wynosi 1,609 miliarda złotych brutto. Oferty złożyło siedem podmiotów.

WykonawcaCena oferty (brutto)
ZUE S.A.1 614 230 421,37 zł
STRABAG Sp. z o.o.1 632 674 922,98 zł
Konsorcjum PORR S.A. / Trakcja System Sp. z o.o.1 740 437 700,00 zł
Konsorcjum Trakcja S.A. / INTOP S.A. / INTOP Warszawa Sp. z o.o.1 581 010 648,12 zł
TORPOL S.A.1 595 575 681,25 zł
Konsorcjum Budimex S.A. / Budimex Kolejnictwo S.A.1 584 409 781,62 zł
Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o.1 973 131 677,29 zł

Harmonogram realizacji inwestycji

Zgodnie z planem, podpisanie umowy z wykonawcą ma nastąpić w 2025 roku, a zakończenie inwestycji przewidziane jest na 2028 rok. Projekt ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach programu FENIKS, co może przyczynić się do obniżenia kosztów realizacji.

Wartość dla mieszkańców i pasażerów

Modernizacja linii kolejowej nr 7 to najważniejszy projekt, który nie tylko zwiększy przepustowość, ale także poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży. Dodatkowo, budowa nowych przejść podziemnych i ekrany akustyczne przyczynią się do redukcji hałasu, co będzie miało pozytywny wpływ na mieszkańców rejonu.

Inwestycja na linii kolejowej nr 7 stanowi kolejny krok w rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce. Po zakończeniu prac, podróże na tym odcinku będą szybsze i bardziej komfortowe, a także zwiększy się przepustowość linii, umożliwiając uruchomienie większej liczby połączeń zarówno dla pociągów pasażerskich, jak i towarowych.

Zobacz również:

PKP PLK: kwartał zamykamy z sukcesem, plan przetargowy jest niezagrożony
PKP PLK otworzyły oferty w przetargu na modernizację stacji Maksymilianowo
Idź do oryginalnego materiału