Wartość detalicznego rynku żywności roślinnej w Polsce wyniosła 1,08 mld zł w 2023 r., a roślinne zamienniki nabiału miały ponad połowę udziału w tej kategorii, wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej (PZPŻR) i Minds & Roses. Uwzględniając sprzedaż w HoReCa, e-commerce i sklepach specjalistycznych, wartość rynku roślinnego sięgnęła 1,47 mld zł w ub.r., podano.
Według raportu „Branża Żywności Roślinnej w Polsce 2024 – dane, szanse i wyzwania” roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii – w okresie do czerwca 2024 – 657,3 mln zł; 270 mln zł to tofu, hummusy i pasty warzywne, natomiast 168,3 mln stanowią zamienniki mięs, wędlin i ryb. Dominującą pozycję w sprzedaży branży żywności roślinnej w Polsce zajmują alternatywy dla mleka. w tej chwili stanowią już niemal połowę wartości sprzedaży detalicznej całej branży. Według danych NielsenIQ w ostatnim roku (od lipca 2023 do czerwca 2024) stanowiły one 45,4% wartości sprzedaży detalicznej całej branży. Roczna wartość alternatyw dla mleka zbliża się do 0,5 mld zł. W ciągu dwóch ostatnich lat wzrost tej kategorii wyniósł 39%, podano.
„W 2023 roku nastąpiła korekta rynku: zniknęły firmy słabiej zarządzane, bez pomysłu i strategii produktowej. w tej chwili można zauważyć powrót do pozytywnego trendu, widać wzrosty, ale na bardziej stabilnych fundamentach. Uważam, iż jesteśmy w momencie dalszego upowszechniania produktów z roślinnych kategorii i tworzenia coraz lepszych, coraz bardziej odżywczych produktów odpowiadających na potrzeby konsumenta. A konsument staje się coraz bardziej świadomy i wymagający: nie akceptuje byle czego, tylko szuka dobrych, unikalnych smaków” – powiedział współwłaściciel firmy Bezmięsny oraz członek zarządu PZPŻR Rafał Czech, cytowany w komunikacie.
Raport wskazuje, iż roślinna branża ma ogromny potencjał rozwoju, zarówno ze względu na swoją innowacyjność, jak i wysoką jakość oferowanych produktów oraz rosnące zainteresowanie takimi opcjami ze strony konsumentów. Musi się jednak mierzyć z wieloma wyzwaniami, takimi jak brak stabilności legislacyjnej, wysokie koszty produkcji czy problemy z dotarciem do kanałów dystrybucji.
Polski Związek Producentów Żywnosci Roślinnej został powołany we wrześniu 2023 roku w odpowiedzi na potrzeby producentów żywności roślinnej. Organizacja reprezentuje interesy firm w niej zrzeszonych w kontaktach z organami państwowymi. Pracuje nad usuwaniem barier legislacyjnych dotyczących produkcji żywności pochodzenia roślinnego.
Źródło: ISBnews