Wartość rynku FMCG wzrosła o ponad 8% r/r do 244 mld zł w 2024

5 godzin temu

Wartość rynku FMCG wzrosła o ponad 8% do 244 mld zł w 2024 roku, z czego blisko 43% konsumenci wydali w dyskontach, ponad 14% w lokalnych supermarketach, a 8% – w sieciowych sklepach małoformatowych, wynika z analiz firmy badawczej YouGov Shopper Intelligence. Wartość zakupów w dyskontach wzrosła o ponad 10% r/r, a w supermarketach i sieciowych sklepach małoformatowych – nieco ponad 8%.

W ujęciu wolumenowym, polski rynek FMCG urósł o 4,5%, a największy wpływ na ten wynik miało 20 kluczowych kategorii produktowych, które łącznie odpowiadały za 51% wzrostu całego sektora. Wśród tych kategorii są: woda niegazowana (17,4% udziałów we wzroście) i gazowana (10,1%), piwo i cydr (8,7%), napoje bezalkoholowe (15,4%), świeże warzywa (6,2%), podano.

„W 2024 roku Polacy nie tylko wydali więcej, ale także kupili więcej. Jest to istotna informacja, ponieważ w ciągu ostatnich 2 lat rynek zmagał się ze spadkiem wolumenu. w tej chwili nastroje konsumenckie oraz chęci Polaków do wydawania pieniędzy są ściśle powiązane z krótkoterminowymi zmianami inflacji. Dlatego w pierwszej połowie ubiegłego roku obserwowaliśmy ożywienie i wzrost konsumpcji, a w drugiej – spowolnienie” – powiedział dyrektor zarządzający w YouGov Shopper Intelligence Szymon Mordasiewicz, cytowany w komunikacie.

„Od lat obserwujemy bardzo wyraźny trend tzw. sprytnych zakupów. w tej chwili 73% nabywców to tzw. smart shopperzy, którzy świadomie zarządzają swoimi budżetami. Ponadto dla większości konsumentów najważniejsze pozostają uczciwe ceny, wysoka jakość świeżych produktów oraz atrakcyjne promocje. To właśnie te elementy realnie wpływają na konkurencyjność sklepów” – dodał.

Według danych YouGov, udział marek własnych pozostaje stabilny i w ujęciu wartościowym wynosi 22,5%.

Z danych YouGov wynika też, iż 39% konsumentów wskazuje troskę o zdrowie jako główny powód do niepokoju. Główne bariery w zakupie zdrowej żywności to wysoka cena (61%) oraz niepewność co do jej rzeczywistych walorów zdrowotnych (37%). Mniej niż co czwarty konsument zwraca uwagę na ograniczony asortyment, a tylko co dziesiąty wymienia gorszy smak lub mniejszą skuteczność.

„Polscy nabywcy coraz świadomiej podchodzą do zakupów, zwracając uwagę nie tylko na ceny, ale także na skład i wpływ produktów na zdrowie. Ten trend coraz mocniej napędza rozwój oferty ukierunkowanej na zdrowie i dobrostan fizyczny. w tej chwili za szczególnie korzystne dla samopoczucia uważane są probiotyki i produkty przyjazne dla jelit (64%), suplementy multiwitaminowe (55%) oraz kawa (55%)” – podsumował Mordasiewicz.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału