Wartość rynku liveshopping wzrośnie do 2,79 bln dolarów

1 rok temu

Gdy połączyć to, co internauci kochają najbardziej, czyli wideo i zakupy, otrzymamy przepis na sprzedażowy sukces. Firma badawcza Report Linker szacuje, iż podczas, gdy globalna wartość rynku handlu wideo wyniosła w 2022 r. 526,72 mld USD, w 2028 r. ma osiągnąć 2,79 bln USD. Oznacza to blisko pięciokrotny przyrost. Również w Polsce obserwujemy wzrost zainteresowania tą formą zakupów, wynika z danych Komputronik.

Chodziliśmy do pracy, robiliśmy zakupy w sklepach stacjonarnych, zaczęliśmy pracować przez internet i tam też rozkwitł handel online. Jednak nasze zamiłowanie do oglądania towaru przed zakupem nie osłabło, dlatego rosnącą popularnością cieszy liveshopping, który stara się przywrócić interakcję i atmosferę tradycyjnych straganów.

A jak to wygląda cały proces w praktyce? Użytkownicy, którzy oglądają transmisję, mogą tego samego dnia kupować wybrane produkty w promocjach ogłaszanych przez prowadzących. Przy tej okazji często wykorzystuje się kody rabatowe, które są aktywne zaledwie przez kilka godzin.

Boom na wideozakupy

Jak wynika z globalnych danych zebranych przez firmę analityczną Report Linker zainteresowanie tą formą zakupów wystrzeliło. Zgodnie z ich najnowszym raportem globalna wartość rynku handlu wideo wyniosła w 2022 r. 526,72 mld USD. Prognozy wskazują, iż zaledwie 6 lat później ma osiągnąć 2,79 bln USD. Oznacza to blisko pięciokrotny przyrost (498 proc.).

W podobnym tonie wypowiadają się eksperci firmy konsultingowej McKinsey, którzy przewidują, iż za 3 lata aż 20 proc. całej sprzedaży e-commerce będzie pochodzić ze „sprzedaży na żywo”, która przeżywa właśnie swój renesans. Wszystko dzięki rozwojowi technologii i nowym trendom zakupowym – uważają eksperci. Nie inaczej jest w Polsce, jak wynika z danych Komputronik, ich ostatni liveshopping to najlepszy dzień pod względem generowanych przychodów od 3 lat.

Co więcej, dane zebrane przez polską markę pokazują, iż współczynnik konwersji jest choćby o 5-10 razy większy niż wynosi średnia w branży. Podczas ostatniej zrealizowanej akcji liveshoppingowej, efekty były lepsze niż przy wykorzystaniu jakiejkolwiek innej formy promocji – przychód był o około 80 proc. większy niż przeciętnie tego miesiąca.

– Połączenie możliwości, jakie daje ta forma promocji z technologią, skutkuje nieprzeciętnymi rezultatami – zwraca uwagę Grzegorz Przemieniecki, Brand Manager Komputronik – Streaming wideo w wysokiej jakości, interakcja z odbiorcami w czasie rzeczywistym i brak konieczności wychodzenia z domu sprawiają, iż klienci coraz chętniej śledzą wielogodzinne show. Dzięki prezentacji na żywo mogą oni dokładnie zapoznać się z produktem, jeszcze zanim on do nich trafi, nie kupują więc tzw. “kota w worku”, a to zdecydowana przewaga nad zakupami online w tradycyjnej formie – dodaje ekspert, odpowiedzialny za organizację wydarzenia.

Chińska moda w Polsce

O sile oddziaływania tej metody przekonano się w Chinach, gdzie liveshopping stał się jednym z najważniejszych kanałów sprzedaży online. Zjawisko to rozlało się na prawie wszystkie segmenty rynku, od mody i kosmetyków po produkty spożywcze, a także poza granice Państwa Środka.

Choć LiveShopping nie pozostało tak popularny w Polsce, jak w Chinach, zaczyna zdobywać coraz więcej zwolenników. Według raportu firmy badawczej Gemius, około 11 proc. Polaków korzystało z zakupów na żywo, a 21 proc. zadeklarowało chęć skorzystania z tej formy zakupów w przyszłości.

– Liveshopping umożliwia firmom docieranie do wcześniej nieosiągalnych segmentów rynku, a także budowanie silniejszych, bardziej osobistych relacji z konsumentami, a to ogromny potencjał dla marek. Drugim z kluczowych aspektów tej formy sprzedaży jest jego dynamizm. W tych dniach zawsze odnotowujemy rekordy w ruchu na stronie. Natychmiastowe oferty, promocje i konkursy dodają elementu niespodzianki i ekscytacji, który przyciąga widzów i zwiększa ich zaangażowanie. Przykładowo: nasz październikowy liveshopping to najlepszy dzień pod względem generowanych przychodów od 3 lat. Dlatego 31 maja organizujemy już trzecią edycję wydarzenia w tej formule – podsumowuje Wojciech Buczkowski, prezes Komputronik.

Wykorzystując tę formę promocji wszystkie firmy handlowe, niezależnie od wielkości, mają szansę na skierowanie oferty do precyzyjnie wybranej grupy odbiorców. Dziś dzięki wykorzystaniu danych i wsparciu sztucznej inteligencji. Te cechy wskazują, iż sprzedaż na żywo ma olbrzymi potencjał, aby stać się jednym z dominujących modeli zakupowych w najbliższej przyszłości.

Idź do oryginalnego materiału