Ważna inwestycja w Polsce znów opóźniona. Port w Gdyni musi poczekać

1 tydzień temu
Zdjęcie: Port Zewnętrzny w Gdyni, wizualizacja Źródło: Materiały prasowe


Wyłonienie partnera prywatnego, który wybuduje Port Zewnętrzny w Gdyni, zostało przesunięte o kolejnych 9 miesięcy. Nieoficjalnie mówi się o obawach dot. udziału Chińczyków w projekcie.


Port Zewnętrzny w Gdyni ma powstać w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie, na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny. Budowa zwiększy powierzchnię portu o 151 ha, niemal go podwajając.


"Inwestycja ma być przeprowadzona na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. W dużym uproszczeniu – inwestor prywatny ma zapewnić finansowanie projektu, a w zamian zostanie operatorem portu i będzie czerpał z tego korzyści przez ok. 30 lat. Pod koniec 2020 r. koszt przedsięwzięcia szacowano na ok. 4 mld zł, teraz ta kwota przekracza już prawdopodobnie 5 mld zł" – informuje "Rzeczpospolita".


Port Zewnętrzny w Gdyni. Kto się boi chińskiego zaangażowania?


Jednak wybór partnera prywatnego do tej inwestycji po raz kolejny został przełożony, już po raz piąty. Tym razem do końca czerwca 2025 r. W tle są m.in. zmiany techniczne, ale według nieoficjalnych ustaleń "Rz" chodzi także o niepokój przed udziałem w projekcie podmiotów z Chin.


W rozmowach biorą udział cztery podmioty. Dwa to konsorcja: Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS wspólnie z Gdynia Terminal Holding SAS oraz Hutchison Ports Poland S.à r.l. wraz z Port of Felixstowe Limited. Dwa pozostałe to spółki International Container Terminal Services Inc. oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road sp. z o.o.


"Problem w tym, iż w ostatnich latach coraz większe stają się obawy o chińskie zaangażowanie w polskie projekty infrastrukturalne, tymczasem Hutchison i notowana na giełdzie w Lizbonie Mota Engil mają chińskich udziałowców" – czytamy w tekście.


Terminal na rządowej liście


Wcześniej gazeta ujawniła, iż w ostatnich tygodniach Gdynia Container Terminal należący do Hutchinson Ports trafił do wykazu obiektów infrastruktury krytycznej prowadzonego przez Rządowe Centrum Bezpieczeństwa. Jak podkreśla dziennik, "dzięki temu państwo w sposób formalny i nieformalny będzie miało większy wpływ, jeżeli chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa w tym porcie".


Ukończenie budowy i wyposażenia Portu Zewnętrznego w Gdyni planowane jest na rok 2029.


Czytaj też:Terminal w Szczecinie zostanie sprzedany. Transport zboża mogą przejąć Niemcy
Idź do oryginalnego materiału