Polacy coraz częściej okazują wdzięczność wobec innych, szczególnie wobec kurierów i pracowników usług. Najnowsze badanie Fundacji Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) przeprowadzone na zlecenie platformy buycoffee.to pokazuje, iż aż 77% respondentów uważa wyrażanie wdzięczności za istotny element codzienności – informuje agencja Newseria Biznes.
Tradycja życzliwości w nowoczesnej odsłonie
Wdzięczność i wzajemne wspieranie się to cechy głęboko zakorzenione w polskiej kulturze. Jeszcze w czasach PRL-u symboliczne gesty – butelka trunku czy tabliczka czekolady – były formą podziękowania za pomoc. Choć realia się zmieniły, idea życzliwości pozostała niezmienna. Z badania IBRiS wynika, iż aż 75,2% Polaków zgadza się ze stwierdzeniem „warto być życzliwym”.
Równocześnie zmieniły się sposoby okazywania wdzięczności. Polacy coraz częściej wybierają niewielkie gesty, które mają duże znaczenie dla budowania więzi społecznych. Ponad 74% respondentów postrzega drobne akty docenienia jako symboliczne i wartościowe.
Kurierzy i pracownicy usług na czele wdzięczności
Szybkość życia i cyfryzacja sprawiają, iż to właśnie oszczędność czasu i elastyczność obsługi są najbardziej cenione. Najczęściej doceniani są kurierzy i pracownicy usług, którzy wychodzą poza standardowe obowiązki.

- 65,6% badanych wskazało, iż pomoc wykraczająca poza podstawowe zadania budzi w nich dużą wdzięczność.
- 69,2% docenia szybkość działania.
- 61,5% podkreśla znaczenie elastyczności w dostosowaniu się do potrzeb klienta.
To dowód, iż Polacy coraz wyraźniej zwracają uwagę na ludzki wymiar obsługi i chcą nagradzać dodatkowe zaangażowanie.
Cyfrowe podziękowania zamiast gotówki
Zmiany kulturowe idą w parze z transformacją technologiczną. W świecie, w którym coraz częściej odchodzi się od płatności gotówką, rośnie potrzeba cyfrowych form wyrażania wdzięczności.
Aż 46,6% ankietowanych zauważa zmianę – od tradycyjnych form podziękowania w stronę narzędzi cyfrowych. Coraz częściej szukają oni wygodnych i szybkich sposobów, by wyrazić uznanie.
Na tę potrzebę odpowiada platforma buycoffee.to, umożliwiająca wirtualne przesyłanie symbolicznej kawy.
Piotr Kędzia, Prezes Zarządu Coffee Media sp. z o.o., właściciela serwisu , podkreśla:
„Wyniki badań jednoznacznie wskazują, iż Polacy pragną wyrażać wdzięczność nie tylko w obliczu wyjątkowych wydarzeń, ale również doceniając codzienne usługi, które podnoszą komfort życia. Wirtualna kawa stanowi pomost łączący głęboko zakorzenioną kulturę życzliwości z nowoczesnymi rozwiązaniami cyfrowymi”.
Informacje o badaniu
- Realizacja: 19–21 września 2025 roku
- Próba: 1000 mieszkańców Polski w wieku 18+
- Jednostka badawcza: Fundacja Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS)
Na podstawie Newseria Biznes