Konsumpcja czekolady w Polsce spada w tym roku choćby o ok. 7% wobec wcześniejszych wzrostów o 1-2% i jest to pierwsza taka sytuacja od 30 lat, poinformował ISBnews dyrektor zarządzający firmy Wedel Maciej Herman. Powodem tąpnięcia są m.in. wzrosty cen słodyczy czekoladowych przez globalne podwyżki cen surowców, w tym przede wszystkim kakao, dodał.
„Od około roku mamy do czynienia ze spadkami konsumpcji czekolady w Polsce, wcześniej rosła ona rocznie średnio o 1-2%. To pierwsza taka sytuacja od 30 lat. Obserwowaliśmy już pewne zawirowanie w czasie pandemii, wynikające ze zmian zachowań konsumentów, jednak później sytuacja wróciła do normy. W tym roku rynek odnotowuje prawie 7-proc. spadek pod względem wolumenu, co oznacza, iż konsumpcja czekolady zmniejszyła się w ciągu pierwszych pięciu miesięcy bieżącego roku” – powiedział Herman w wywiadzie dla ISBnews.
„To tąpnięcie jest skutkiem m.in. wzrostów cen słodyczy czekoladowych spowodowanych przez globalne podwyżki cen surowców, w tym przede wszystkim kakao. Surowiec ten pozostaje pod presją podaży, rosnących wymagań jakościowych i zmienności klimatycznej w krajach producentów. jeżeli ceny kakao się ustabilizują, to myślę, iż sytuacja powoli będzie wracać do normy, choć nie spodziewałbym się, niestety, powrotu do poziomu cen tego surowca sprzed kilku lat” – dodał.
Pytany jak wyglądają perspektywy cen kakao w kolejnych latach i jak może zachowywać się rynek słodyczy czekoladowych w 2026 r. i latach kolejnych podkreślił, iż światowe rynki kakao wciąż są wrażliwe na czynniki klimatyczne, geopolityczne i logistyczne.
„Według przewidywań ekspertów, ceny tego surowca będą podlegały sezonowym wahaniom, ale nie powinny notować aż tak drastycznych skoków jak w ciągu dwóch ostatnich lat – jest to jednak wciąż bardzo niepewna prognoza. Długofalowo stabilizacja podaży w kluczowych krajach producentów, takich jak Wybrzeże Kości Słoniowej czy Ghana, rozwój nowych plantacji oraz większa przewidywalność łańcuchów dostaw powinny ograniczyć presję cenową na rynek europejski, w tym polski” – ocenił dyrektor zarządzający firmy Wedel.
„Równocześnie, najważniejsze pozostaną czynniki kosztowe: ceny energii, opakowań, transportu, surowców i usług związanych z całym procesem wytwórczym, a także uzależnienie od poziomu inflacji. Te elementy mogą wpływać na ceny detaliczne, a także na decyzje konsumentów w zakresie częstotliwości zakupu i wyboru produktów” – dodał.
Wedel, należący do japońskiej Grupy Lotte, to jeden z trzech największych producentów słodyczy czekoladowych w Polsce. Wraz z firmą Mondelez oraz Ferrero posiadają łącznie około 45% polskiego rynku słodyczy czekoladowych.
Źródło: ISBnews