Budapeszteński transport publiczny wkracza w nową erę wraz z rozpoczęciem testów najnowszej generacji tramwajów hiszpańskiego producenta. Pierwszy z 51 zamówionych pojazdów niskopodłogowych rozpoczął już jazdy próbne bez pasażerów.
Gruntowne testy przed dopuszczeniem do ruchu
Zanim nowe tramwaje będą mogły przewozić pasażerów, muszą przejść rygorystyczny proces weryfikacji. Obejmuje on kompleksowe testy wszystkich kluczowych systemów, w tym układu hamulcowego, klimatyzacji oraz systemu sterującego drzwiami. Każdy pojazd musi również zaliczyć obowiązkowy przebieg próbny na poziomie 1000 km oraz uzyskać pozytywną opinię służb kontrolnych.
Pojazdy wyprodukowane w hiszpańskiej Saragossie, wyróżniają się udoskonaloną konstrukcją nadwozia oraz zmodernizowanym systemem klimatyzacji w porównaniu do eksploatowanych już w mieście tramwajów CAF. Te ulepszenia mają bezpośrednio przełożyć się na wyższy komfort podróży.
Budapeszt modernizuje flotę tramwajów
Wprowadzenie nowych pojazdów CAF stanowi element szerszego programu modernizacji budapeszteńskiego transportu publicznego. Po włączeniu wszystkich 51 egzemplarzy do eksploatacji udział tramwajów niskopodłogowych we flocie Budapesztu wzrośnie z obecnych 30% do blisko 40%, co znacząco poprawi dostępność komunikacji miejskiej dla osób o ograniczonej mobilności.
W pierwszej kolejności nowe tramwaje pojawią się na liniach w południowej części Pesztu. Docelowo, przy założeniu pozyskania niezbędnego finansowania z Unii Europejskiej oraz realizacji planowanych inwestycji infrastrukturalnych, pojazdy będą obsługiwać linie nr 1, 14, 42, 50, 69, 2, 23, 24, 51A oraz 62.
To nie koniec inwestycji stolicy Węgier w tabor szynowy
Budapeszteński Zarząd Transportu (BKK) zakłada, iż pełne wdrożenie zamówionych jednostek nastąpi do końca 2026 r. Jednak to nie koniec planowanych inwestycji – aktualnie realizowane są prace nad przetargiem na dostawę kolejnych ponad 100 nowoczesnych tramwajów, które mają zasilić flotę pojazdów miasta do 2030 r.
Realizowana modernizacja taboru tramwajowego stanowi istotny krok w kierunku stworzenia bardziej efektywnego i komfortowego systemu transportu publicznego w stolicy Węgier, odpowiadającego na potrzeby zarówno mieszkańców, jak i turystów.
Autor: Damian Malesza
Fot. BKK
Sprawdź również: