WEI: 55% Polaków aktywnie ogranicza spożycie alkoholu w ramach trendu NoLo

2 dni temu

Warszawa, 21.10.2025 (ISBnews) – Spożycie alkoholu aktywnie ogranicza 55% Polaków, a 21% deklaruje całkowitą abstynencję. Z kolei 64% badanych uznaje piwo bezalkoholowe za dobrą alternatywę dla napojów alkoholowych, zaś 66% uważa, iż pomaga ono ograniczać picie, wynika z badania na zlecenie Warsaw Enterprise Institute (WEI).

Według raportu “Piwo bezalkoholowe – opinie, postrzeganie, zwyczaje” zrealizowanego przez Maison&Partners na zlecenie WEI, popularność piw bezalkoholowych nie jest modą, ale trwałą zmianą kulturową wpisującą się w trend NoLo (no/low alcohol)i już 39% społeczeństwa zauważa ten trend w swoim otoczeniu, szczególnie osoby młode i kobiety.

“Wyniki przeprowadzonego badania wskazują na wyraźną przemianę norm społecznych dotyczących konsumpcji alkoholu – zanik presji, by ‘coś wypić’, oraz rosnące przyzwolenie na niepicie. Ten proces wpisuje się w globalny trend odchodzenia od ‘społecznego konformizmu alkoholowego’ w stronę obniżania spożycia alkoholu lub całkowitej abstynencji” – powiedziała autorka badania Dominika Maison, cytowana w komunikacie.

“Piwo bezalkoholowe odgrywa istotną rolę w procesie społecznej adaptacji do trendu NoLo. Bezalkoholowa alternatywa pozwala uczestniczyć w sytuacjach towarzyskich i rodzinnych (jak np. grill, działka, imieniny, imprezy) bez konieczności spożywania alkoholu, zachowując jednocześnie rytuał wspólnego „picia piwa”. W ten sposób zaspokaja psychologiczne i społeczne potrzeby związane ze wspólnym biesiadowaniem oraz indywidualną potrzebę ograniczenia lub całkowitej rezygnacji z alkoholu z własnej woli, lub w sytuacjach, które tego wymagają (np. prowadzenie auta)” – dodała.

Z badania wynika, iż 89% osób pijących piwo ‘zero’ deklaruje, iż po jego spożyciu nie ma już ochoty sięgać po alkohol. Dwie trzecie Polaków (66%) uważa, iż piwo bezalkoholowe to skuteczny sposób na ograniczenie spożywania alkoholu w ogóle.

Polacy najczęściej sięgają po piwo bezalkoholowe dla ochłody (48%), podczas grilla lub spotkań z bliskimi (39%) oraz dla relaksu w domu (36%). Najczęściej kierują się chęcią ugaszenia pragnienia bez alkoholu (68%) lub zachowania trzeźwości jako kierowcy (59%), podano także.

Zdaniem Piotra Palutkiewicza, wiceprezesa WEI, badanie dowodzi, iż sami konsumenci lepiej rozwiązują negatywne zjawiska niż restrykcyjne regulacje.

“Obecnie w Polsce toczy się zaogniona dyskusja na temat podejścia do rozwiązywania problemu alkoholu. W danych nie ma to uzasadnienia, ponieważ w ostatnim czasie nie wystąpiły żadne niepokojące zjawiska w zakresie drastycznego wzrostu spożycia alkoholu wśród Polaków. Przeciwnie – trend jest malejący. Polacy są odpowiedzialnymi konsumentami, zwiększa się poziom świadomości zdrowotnej. Zamiast sięgać po kolejne nieuzasadnione w obserwowanych faktach zakazy czy niezapowiedziane podwyżki akcyzy, powinniśmy wspierać pozytywne trendy, które w naturalny sposób prowadzą do ograniczania spożycia alkoholu” – skomentował Palutkiewicz.

(ISBnews)

Idź do oryginalnego materiału