Wiata garażowa przyścienna – budowa czy montaż gotowej?

6 dni temu

Drewniana wiata garażowa przyścienna jest powszechnie spotykana w ogrodach osób, które mają samochód, a które z różnych powodów nie mogą lub nie chcą budować pełnowymiarowego, murowanego garażu.

Wiata drewniana przyścienna – czy potrzebne jest pozwolenie na budowę?

Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 14 ustawy Prawo budowlane postawienie drewnianej wiaty przyściennej może nie wymagać pozwolenia na budowę. W wielu przypadkach wystarczy samo zgłoszenie takiego zamiaru do urzędu. Ten ułatwiony sposób postępowania wymaga spełnienia kilku warunków:

  • wiata garażowa przyścienna musi być konstrukcją wolnostojącą, co oznacza, iż nie może ona przylegać bezpośrednio do ściany budynku,
  • powierzchnia zabudowy pod wiatę nie może przekroczyć 50 m²;
  • liczba takich obiektów nie może przekroczyć 1 na każde 500 m² działki.

Jeśli kryteria te nie zostaną spełnione, oznacza to więcej dokumentacji, którą należy przygotować, a także kilka tygodni oczekiwania na zgodę urzędu.

[[kategoria:2087:6]]

Konstrukcja wiaty garażowej przyściennej — budowa od podstaw. Co trzeba wiedzieć?

Decyzja o samodzielnej budowie wiaty garażowej przyściennej ma swoje zalety i wady – takie stwierdzenie nie jest prawdopodobnie dla Ciebie niczym zaskakującym. Z jednej strony można liczyć na szerokie możliwości w zakresie aranżacji, a przy okazji – podszkolić się w majsterkowaniu (nie jest tajemnicą, iż takie umiejętności się w tej chwili ceni).

Samodzielna budowa wiaty garażowej nie jest jednak rozwiązaniem pozbawionym wad. Przede wszystkim, wariant ten wymaga nie lada pracy.

Po pierwsze, trzeba zadbać o przygotowanie gruntu. W teorii można taką wiatę postawić bezpośrednio na stabilnym podłożu, ale w praktyce trudno o idealnie równy i stabilny grunt. Często oznacza to potrzebę wysypania żwiru/piasku lub choćby ułożenia kostki brukowej. Takie działanie ma na celu zabezpieczyć przestrzeń wiaty garażowej przed zalewaniem oraz zapewnić trwałość całej konstrukcji.

Najczęściej budowane są konstrukcje z dwóch lub więcej słupów zespolonych – ich liczba zależy od rozpiętości zadaszenia.

Przyścienna wiata garażowa. Fundamenty

W kolejnym etapie przychodzi czas na fundamenty – słupy trzeba zamocować w gruncie, ponieważ to od nich w dużej mierze zależy, czy cała konstrukcji wytrzyma obciążenie wiatrem lub śniegiem. Najczęściej stosuje się w tym celu wylewki betonowe bądź kotwy stalowe. Ich mocowania najlepiej wykonać z użyciem długich kotew oraz gwoździ ocynkowanych. W efekcie, konstrukcja może przetrwać zimowe wichury oraz zamarzający deszcz (nawet przez wiele sezonów).

Konstrukcja dachu wiaty garażowej przyściennej — to również trzeba zadbać

Kiedy przygotujesz już fundamenty, możesz przejść do następnego etapu, czyli montażu zadaszenia. Konstrukcja dachu wiaty przyściennej garażowej to jeden z kluczowych etapów budowy wiaty. Trzeba bowiem precyzyjnie wyznaczyć linię spadku dachu, czym pomocna będzie poziomica oraz przestrzeganie podstawowej zasada: minimalny spadek (kąt nachylenia) powinien wynosić 15 procent. W przeciwnym wypadku nie można liczyć na to, by dach skutecznie odprowadzał wodę opadową.

Następnie montuje się krokwie – należy zrobić to w następującym układzie:

  • dwie na obu krańcach wiaty garażowej przyściennej,
  • kolejne w odstępach około 90 cm od siebie.

Od spodu krokwi montuje się łaty – są one konieczne szczególnie w sytuacji, w której w charakterze pokrycia dachowego wykorzystuje się blachodachówki. Z kolei w przypadku gontu bitumicznego czy dachówek ceramicznych niezbędne będzie pełne deskowanie.

Przyścienna wiata garażowa. Połączenie ze ścianą budynku

Bardzo ważne jest również połączenie dachu ze ścianą budynku. Dlaczego? Już odpowiadamy: ponieważ na miejscu styku nie może dojść do nieszczelności (nawet jeżeli byłyby one niewielkie). Wniosek, jaki stąd płynie, jest bardzo prosty: trzeba dokładnie zabezpieczyć połączenie tego typu wiaty z zewnętrzną stroną budynku (na całej długości wiaty przyściennej). Często stosuje się tu punktowe wycinanie ocieplenia oraz kotwienie bezpośrednio w ścianie nośnej budynku.

Z drugiej jednak strony trzeba pamiętać, iż nie każda ściana domu wytrzyma takie obciążenie (szczególnie dotyczy to starszych budynków). W takiej sytuacji należy zastosować skośne umocowanie belek, które odciążą pionową powierzchnię muru.

Dlaczego samodzielna budowa przyściennej wiaty garażowej bywa problematyczna?

Jak widać – samodzielna budowa drewnianej wiaty przyściennej to dość żmudne zadanie. Potrzeba bowiem nie tylko narzędzi, ale także technicznej wiedzy w szczególności na temat zasad:

  • nośności konstrukcji,
  • sposobów mocowania,
  • rodzaju materiałów, jakie należy wykorzystać.

Oprócz tego, trzeba umieć:

  • wybrać odpowiednie grubości ścianki,
  • zaplanować opcje wykończenia wiaty garażowej,
  • dobrać pokrycie dachowe wiaty garażowej przyściennej.

Jak widać, zadań do wykonania jest całkiem sporo. Nie wolno zapominać również o czasie. choćby jeżeli prace będą szły sprawnie, postawienie wiaty garażowej przyściennej może zająć od kilku dni do kilku tygodni – a przecież nie zawsze mamy na to czas. A do tego czas, jaki należy poświęcić na transport materiałów, a nierzadko również pomyłki, które trzeba będzie przecież naprawić na własny koszt.

Gotowa wiata drewniana garażowa – mniej problemów, podobny koszt

Wielu inwestorów zadaje sobie więc pytanie: czy nie lepiej po prostu kupić gotową wiatę? I prawda jest taka, iż bardzo często taka opcja wcale nie jest droższa. Gotowa wiata przyścienna, wykonana z drewna klejonego lub metalu, dostarczana jest jako kompletny zestaw z instrukcją montażu. Technicy pomogą zamontować wiatę, dopasowując ją do konkretnej ściany budynku i warunków terenowych. Cała operacja może zajmie ok. 1 dzień roboczy.

Co więcej, można zamówić dodatkowe ścianki boczne, okienka, a choćby zamontować zadaszenie tarasu jako przedłużenie wiaty. I wszystko to bez martwienia się o punktowe wycinanie ocieplenia czy miejsce klocków dystansowych. Czy to nie lepsza alternatywa? Cóż, odpowiedź wydaje się oczywista.

Wiata drewniana przyścienna. Koszt

Ceny takich gotowych konstrukcji również bywają zaskakująco rozsądne. Drewniana wiata jednostanowiskowa przyścienna z solidnym dachem to zwykle koszt kilku tysięcy złotych, choć praktyka pokazuje, iż można znaleźć również bardziej budżetowe warianty, czasem choćby za ok. 2 tysiące złotych. To mniej więcej tyle, ile wyniosą same materiały i robocizna przy budowie samodzielnej – ale bez całego stresu, pomyłek i ryzyka, iż dach wiaty zacznie przeciekać po pierwszej zimie.

Drewniana wiata przyścienna – rozsądna alternatywa dla garażu. Podsumowanie

Odpowiedź na pytanie: “czy samodzielnie budować wiatę, czy postawić na gotowe rozwiązanie?” nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Możesz być pewny jednego – przyścienna wiata garażowa ochroni samochód czy sprzęt gospodarczy. Dzięki tej konstrukcji można również zwiększyć funkcjonalność przestrzeni wokół domu; nic nie stoi na przeszkodzie, by taką konstrukcję wykorzystać w celu stworzenia np. domowej strefy majsterkowicza.

Jeśli zdecydujesz się na gotowy produkt, który możesz kupić np. w naszym sklepie, możesz liczyć na gwarancję – zarówno tą formalną, jak i pewność, iż wszystkie elementy konstrukcyjne zostały odpowiednio dobrane. Możesz liczyć na to wszystko bez konieczności biegania po składach budowlanych, mierzenia krokwi oraz zastanawiania się, czy ściana domu udźwignie najważniejsze obciążenie.

FAQ

Czy potrzebuję pozwolenia na budowę wiaty przyściennej?
Nie zawsze – jeżeli spełniasz określone warunki (np. powierzchnia do 50 m², wolnostojąca konstrukcja), wystarczy zgłoszenie.

Czy samodzielna budowa wiaty drewnianej przyściennej jest trudna?
Tak, wymaga wiedzy, narzędzi, czasu i precyzji – od fundamentów po dach i szczelne połączenie ze ścianą.

Czy gotowa wiata przyścienna jest droższa od budowanej samodzielnie?
Niekoniecznie – koszt bywa podobny, a oszczędzasz czas, nerwy i ryzyko błędów.

Idź do oryginalnego materiału