Na początku tego tygodnia rada nadzorcza Polskich Linii Lotniczych LOT powołała Michała Fijoła na stanowisko prezesa spółki. Stanął on ponownie na czele największego polskiego przewoźnika lotniczego. Szefował LOT-owi od połowy czerwca 2023 r. do listopada ubiegłego roku, kiedy to rada nadzorcza odwołała go z tej funkcji. Z LOT-em Fijoł związany jest od 2016 r., gdzie blisko przez siedem lat odpowiadał w zarządzie za sprawy handlowe.
Centralny Port Komunikacyjny. Pełnomocnik rządu o oczekiwaniach do prezesa LOT
W ocenie Macieja Laska, LOT pod rządami prezesa Fijoła ma się czym pochwalić. "To w 2023 roku 10 mln pasażerów, ponad miliard złotych zysku, nowe samoloty, które docierały sukcesywnie w zeszłym roku i coraz większa siatka połączeń. Wszystko wskazuje na to, iż miniony rok był również dobry, a na pewno lepszy niż zakładany plan" - powiedział PAP wiceminister infrastruktury.Reklama
"Pożyczka z Polskiego Funduszu Rozwoju, którą LOT został wsparty w czasie pandemii, jest regularnie spłacana. Czegóż chcieć więcej od dobrych menedżerów?" - pytał Lasek.
Pełnomocnik rządu ds. Budowy CPK przedstawił swoje oczekiwania w stosunku od szefa LOT-u. Wiceminister chce kontynuowania polityki rozwoju i dobrze przygotowanej strategii skoordynowanej z koncepcją budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. "Nie sztuką jest zbudować nowe lotnisko, na którym nie zapewni się swojego operatora" - powiedział.
Maciej Lasek: Dominującym przewoźnikiem na CPK powinien być LOT
W ocenie wiceministra, "dominującym przewoźnikiem w momencie oddania lotniska CPK powinny być Polskie Linie Lotnicze LOT". "To linie, które mają rozpoznawalną markę, wysoki poziom świadczonych usług i wszystkie inne atuty, żeby nie dać się zjeść 'grubym rybom' na tym rynku" - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK.
Wskazał, iż jeżeli co najmniej połowa slotów - czyli czasu, kiedy samoloty mogą startować i lądować - na CPK nie będzie w dyspozycji PLL LOT, to - jak dodał - oznaczałoby, iż "nowe lotnisko zbudowano dla konkurencji polskiego przewoźnika".
CPK podpisze umowę ws. budowy dróg wokół lotniska. Kontrakt na ponad dwa miliardy złotych
Jak poinformował w piątek minister infrastruktury Spóła Centralny Port Komunikacyjny podpisze umowę ramową na projektowanie i budowę ponad 90 km dróg wokół przyszłego lotniska. Szacowana wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł netto.
Prace projektowe dla dróg mają rozpocząć się na początku 2026 roku, a budowlane w 2028 roku. "To jeden z większych kontraktów budowlanych związanych z powstaniem infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania (CPK - red.). Podobnie jak poszerzenie autostrady A2, ważnej arterii łączącej Łódź i Warszawę, którą najszybciej będzie można dotrzeć na lotnisko podróżując samochodem czy autobusem" - podkreślił we wpisie w mediach społecznościowych Dariusz Klimczak.
Spółka CPK przewiduje realizację zamówienia w podziale na trzy części. Pierwszą z nich ma być zaprojektowanie i budowa drogi od węzła "CPK Wschód" (bez węzła) do węzła "Baranów" na połączeniu z autostradą A2 (z węzłem). W części drugiej zrealizowana zostanie Wschodnia Obwodnica Lotniska; odcinek od skrzyżowania z Północną Obwodnicą Lotniska w rejonie miejscowości Kaski Centralne (bez skrzyżowania) do węzła "CPK Wschód" (z węzłem). Z kolei trzecia część prac została podzielona na dwa zadania - budowę Północnej Obwodnicy Lotniska oraz Zachodniej Obwodnicy Lotniska z włączeniem ich w istniejącą sieć drogową.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce Warszawa - CPK - Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.