Na kolei ruszyły inwestycje tunelowe, miasta planują rozbudowę podziemnych linii. Dzięki zaplanowanym inwestycjom, w tym tunelowi o długości 4 km dla Kolei Dużych Prędkości, w ciągu najbliższych dwóch dekad długość szynowych tuneli ulegnie podwojeniu – wynika z opracowania TINES.
– Ogłoszona kontynuacja budowy CPK, w tym komponentu kolejowego, na początek w postaci „igreka” łączącego Warszawę z Łodzią i dalej z Wrocławiem i Poznaniem, to bardzo dobra i wyczekiwana przez branżę kolejową decyzja – mówi Tomasz Szuba, Prezes Zarządu TINES Rail SA. Obecnie realizowane kontrakty budowlane na kolei w większości się kończą, więc branża bez większego problemu poradzi sobie ze spodziewaną kumulacją przetargów w związku z CPK, KPO oraz pozostałymi źródłami finansowania – podkreśla Tomasz Szuba.

W grudniu 2023 r. spółka CPK podpisała umowę na budowę komory wydobywczej dla tarczy TBM, a w styczniu uzyskała pozwolenie budowlane na budowę 4-kilometrowego odcinka tunelu dla Kolei Dużych Prędkości. Średnica tej konstrukcji wyniesie ok. 14 m, dzięki czemu będzie to największy podziemny tunel kolejowy w Polsce realizowany przy pomocy tarczy TBM.
To jednak nie koniec kolejowych inwestycji pod Łodzią. Długość w tej chwili budowanego tunelu, zaczynającego się za przystankiem Łódź Niciarniana do Łodzi Fabrycznej liczy 1,7 km. To kolejny kolejowy tunel w Polsce, w którym na szeroką skalę wykorzystano nawierzchnię bezpodsypkową.
Najdłuższą sieć tuneli kolejowych w Polsce zbudowało Metro Warszawskie. w tej chwili stołeczna sieć metra obejmująca dwie linie liczy 41,5 km a blisko 4 km są w budowie w ramach przedłużenia linii M2 do stacji Karolin. Dalsze plany rozbudowy obejmują budowę fragmentu III linii od Stadionu Narodowego do Gocławia wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka. Prace mają tutaj ruszyć najwcześniej w 2028 r., zaś odcinek ten będzie miał długość 8,1 km. Po 2030 r. ma ruszyć budowa IV linii o łącznej długości aż 26 km. Docelowo do 2050 r. metro w Warszawie ma mieć łącznie aż 113 km tuneli. Stołeczna, podziemna kolej już dzisiaj wiedzie prym pod względem długości podziemnych linii i nic nie wskazuje na to, aby miało to się zmienić w przyszłości.
Podziemny transport szynowy planuje również rozwijać Kraków, gdzie od 2008 roku funkcjonuje pod dworcem kolejowym tunel szybkiego tramwaju o długości 1420 metrów. Projektanci rozważający kilka wariantów rozbudowy sieci transportu zarekomendowali budowę szybkiego tramwaju, przebiegającego częściowo tunelem, a częściowo wykorzystującego istniejącą infrastrukturę tramwajową. w tej chwili stolica Małopolski oczekuje na wydanie decyzji środowiskowej dla pierwszego odcinka premetra, który obejmie 5,6 km tunelu pod Śródmieściem.
A co ze „zwykłymi” pociągami? Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce znajduje się nie w górach, ale w sercu stolicy. Warszawski tunel średnicowy o długości 2262 metrów składa się de facto z dwóch tuneli – północnego, dalekobieżnego wybudowanego po wojnie i podmiejskiego, południowego z 1933 roku. Po pracach remontowych w latach dwutysięcznych, na linii średnicowej planowana jest całkowita przebudowa tunelu. Zgodnie z ostatnimi zapowiedziami Ministerstwa Infrastruktury, można się spodziewać zabudowy odcinka od Żelaznej do placu Zawiszy, dzięki czemu długość tunelu wzrośnie o kilkaset metrów.
– Kluczowy, we wszystkich inwestycjach szynowych jest adekwatny dobór technologii, które tłumią wibracje i hałas, a dzięki temu zapewniają długoletnią, bezproblemową eksploatację oraz szybki, wygodny i bezpieczny transport publiczny. Wraz z rozwojem ekonomicznym Polski coraz więcej zarządców infrastruktury dostrzega zalety transportu szynowego, powracająca dostępność środków europejskich przyniesie wysyp inwestycji tramwajowych, kolejowych i tunelowych – mówi Tomasz Szuba, Prezes Zarządu TINES Rail SA.
Obecnie pod Łodzią realizowane są prace nad budową kolejnych tuneli kolejowych. W ramach budowy podmiejskiej linii średnicowej tarcza Katarzyna wydrążyła już ponad 40% z planowanych 2665 metrów dwutorowej linii, na której znajdą się przystanki Śródmieście oraz Polesie. Od przystanku Koziny tunel rozgałęzia się na cztery jednotorowe nitki, po dwie w kierunku Zgierza i Łodzi Kaliskiej. Mniejsza tarcza Faustyna zakończyła już prace przy dwóch tunelach o długości 924 oraz 1107 metrów, trzecia nitka jest na półmetku, prace powinny się zakończyć w 2025 roku.
Na tym nie koniec, gdyż wielka inwestycja tunelowa powstanie również w Małopolsce. W marcu br. PKP PLK podpisało umowę na modernizację czwartego odcinka linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Za tą niepozorną nazwą kryje się najdłuższy tunel w Polsce o długości aż 3,6 km na linii Podłęże – Piekiełko. Dzięki temu już za 2 lata w Małopolsce szykuje się prawdziwa rewolucja transportowa. w tej chwili najkrótszy czas przejazdu pociągiem między Nowym Sączem a Krakowem wynosi ponad 2,5 godziny. Czas ten skróci się do zaledwie 60 minut, głównie dzięki wydrążeniu najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce o długości 3,6 km.