Bogdanka, która zakłada w strategii podwojenie sprzedaży węgla poza grupę Enea do 2030 roku, pracuje nad pozyskaniem nowych odbiorców - poinformowali przedstawiciele spółki na konferencji prasowej.
Bogdanka szuka nowych klientów. "Tort węglowy się kurczy"
"Żeby zmierzyć się z wyzwaniami, które są dzisiaj w branży, musimy bardzo solidnie podejść do kwestii sprzedaży i jej nowych kierunków. Tort węglowy na rynku się kurczy. Trendy popytowe spadają i zakładamy, iż będzie to następowało w kolejnych latach w perspektywie strategii" - powiedział wiceprezes Bogdanki Sławomir Krenczyk.
Obecnie podstawowym odbiorcą węgla z Bogdanki jest Enea, akcjonariusz większościowy lubelskiej kopalni. Co roku Bogdanka sprzedaje do Enei około 80 proc. produkcji. Tymczasem grupa Enea założyła w swojej strategii spadek zapotrzebowania na węgiel.Reklama
Sprzedaż poza grupę Enea to konieczność dla Bogdanki
"Chcemy na to odpowiedzieć zwiększeniem naszego zaangażowania sprzedażowego na rynkach poza grupą. W perspektywie najbliższych pięciu lat chcemy, by ta sprzedaż poza grupę Enea zwiększyła się z nieco ponad 1 mln ton do nieco ponad 2 mln, a w perspektywie po 2030 roku naszą aspiracją jest choćby w okolicach 2,5 mln ton sprzedaży poza grupę Enea, co w perspektywie za 10 lat przełoży się na taki podział sprzedaży, iż połowa naszego węgla będzie produkowana na potrzebę grupy kapitałowej, a druga połowa na potrzeby innych odbiorców" - powiedział Krenczyk.
Jak poinformował, Bogdanka dostarcza węgiel do przemysłu, ciepłownictwa, energetyki. Firma pracuje nad wzmacnianiem relacji z dotychczasowymi odbiorcami, jak i pozyskaniem nowych kontraktów.
"Dzisiaj w Bogdance mamy około 40 dużych odbiorców, około 2000 odbiorców z sektora mniejszych przedsiębiorstw segmentu komunalno-bytowego. Nasze służby odpowiedzialne za sprzedaż pracują cały czas nad tym, by rynek przeglądać, by nowe możliwości się otwierały i to się już dzisiaj dzieje" - powiedział wiceprezes Bogdanki.
"Nowe kontrakty na nowych kierunkach tworzą się albo za chwilę będą" - dodał.
Bogdanka patrzy na Wschód. Sprzedaż węgla do Ukrainy to szansa dla polskiej kopalni
Spółka upatruje szans zwiększenia sprzedaży na rynek wschodni, do Ukrainy.
"Jesteśmy na Ukrainie. Dzisiaj odbiory po stronie ukraińskiej są mniejsze niż byśmy chcieli, co wynika z wojny. Wszyscy wierzymy, iż ta sytuacja się zmieni i iż te możliwości się w najbliższym czasie otworzą" - powiedział.
Dodał, iż spółka diagnozuje potencjał renty geograficznej na sprzedaż węgla do odległości około 650 km.
Bogdanka zakłada w strategii do 2030 r., z perspektywą do 2035 r, iż średni poziom produkcji węgla w latach 2025-30 wyniesie rocznie ok. 8,2 mln ton, a w latach 2031-35 ok. 6,6 mln ton. Spółka będzie dążyła do osiągnięcia w latach 2025-30 wskaźnika marży EBITDA średnio na poziomie 26 proc. i 28,7 proc. w latach 2031-35. Działania optymalizacyjne mają poprawić gotówkowy koszt produkcji i EBITDA na tonę, mimo spadającego wolumenu wydobycia.
Prezes Zbigniew Stopa, pytany jak spółka zamierza utrzymać wydobycie do 2030 roku przy spadku popytu i dotowanym wydobyciu węgla ze Śląska, przypomniał, iż zgodnie z umową społeczną kopalnie śląskie będą likwidowane, a w tym roku obserwuje się spadek wydobycia.
BOGDANKA
22,2000
0,8000
3,74%
akt.: 16.05.2025, 15:04
Otwarcie
21,7000
Max
22,4500
Min
21,7000
Kurs odniesienia
21,4000
Suma wolumenu
127 416
Suma obrotów
2 810 397,3000
Widełki dolne
19,5400
Widełki górne
23,8500
Zobacz również:
COALENERG
GREENX
JSW
Wyszukaj inne
Aby wyszukać rozpocznij wpisywanie nazwy waloru
Ceny węgla nie rozpieszczają producentów. Jest coraz taniej
"Na przełomie czwartego kwartału i pierwszego kwartału mieliśmy do czynienia z dużym spadkiem cen węgla. Trend powoli się stabilizuje i wydaje się, iż cena powinna pozostać na poziomie mniej więcej konsensusu dla ARA w wysokości około 100 dolarów za tonę" - powiedział wiceprezes Sławomir Krenczyk, pytany o przewidywaną ścieżkę cenową dla węgla.
"Bogdanka ma na polskim rynku najniższy jednostkowy koszt wydobycia i jest najbardziej efektywnym producentem węgla, a zdarzają się sytuacje, iż na rynku są dostępne oferty od naszych krajowych konkurentów, które są dla nas trudne do przebicia" - dodał wiceprezes.
Jedną z planowanych w strategii Bogdanki inicjatyw służących efektywnemu wydobyciu jest rozbudowa składowiska węgla.
"Mamy zwał, który umożliwia nam składowanie naszego urobku przez około 20 dni pełnej produkcji. Plan zakłada, iż będzie możliwość składowania co najmniej przez 40 dni, czyli do miliona ton. Pierwsze efekty tego projektu będą już widoczne w 2027 roku. CAPEX jest w granicach 70 mln zł" - powiedział wiceprezes Bartosz Rożnawski.
***