„Wiedenka” przyspieszy do 160 km/h. Jest umowa na modernizację odcinka Koluszki – Częstochowa

6 godzin temu

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z PNIUK Kraków na zaprojektowanie i wykonanie prac modernizacyjnych na linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki – Częstochowa. Efektem inwestycji będzie skrócenie czasu przejazdu pociągów dalekobieżnych o około 10 minut.Inwestycja, finansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, ma być zrealizowana do sierpnia 2026 roku.

Linia kolejowa nr 1, znana jako „Wiedenka”, to jedna z najważniejszych i najstarszych tras kolejowych w Polsce. Powstała jako Kolej Warszawsko-Wiedeńska i do dziś pełni kluczową rolę w połączeniach północ–południe, obsługując relacje m.in. Warszawa – Częstochowa – Katowice oraz Łódź – Katowice. Codziennie kursuje nią ponad 100 pociągów, z czego około 60 to składy pasażerskie.

Modernizacja historycznej „Wiedenki” to nie tylko hołd dla tradycji, ale przede wszystkim inwestycja w przyszłość polskiej kolei. Dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy zwiększamy prędkość pociągów, skracamy czas przejazdu i podnosimy komfort podróży dla tysięcy pasażerów korzystających z tej trasy każdego dnia — podkreślił Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.

Zgodnie z umową prędkość pociągów na modernizowanym odcinku wzrośnie ze 120 do 160 km/h. Prace obejmą wymianę torów na dwóch szlakach: Piotrków Trybunalski – Rozprza oraz Baby – Piotrków Trybunalski, montaż 24 nowych rozjazdów na stacjach Rokiciny, Baby, Piotrków Trybunalski, Widzów-Teklinów, Kłomnice, Rudniki oraz na posterunku Wyczerpy, a także poprawę geometrii torów na całym odcinku.

W ramach inwestycji wyremontowane zostaną także cztery mosty (m.in. nad rzekami Wolbórka i Widzówka) oraz wiadukt nad ulicą Meliorantów w Częstochowie. Na stacjach i przystankach wymienione zostaną płyty peronowe, które będą dostosowane do obsługi pociągów poruszających się z wyższą prędkością.

Podpisana umowa to kolejny krok w stronę nowoczesnej, szybkiej i bezpiecznej kolei. Dzięki pracom na odcinku Koluszki–Częstochowa zwiększymy prędkość do 160 km/h i poprawimy przepustowość. Podróżni zyskają nowy standard podróżowania, a przewoźnicy towarowi lepsze warunki do prowadzenia ruchu — powiedział Krzysztof Drozdowski, Członek Zarządu PKP PLK odpowiedzialny za transformację cyfrową.

Poprawa przepustowości linii będzie możliwa dzięki budowie nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na odcinku Koluszki – Rokiciny – Baby – Piotrków Trybunalski oraz na stacji Rudniki. Zostanie wdrożona komputerowa samoczynna blokada liniowa, umożliwiająca jednoczesny przejazd kilku pociągów na danym szlaku.

Bezpieczeństwo zwiększy się również na przejazdach kolejowo-drogowych. Nowe urządzenia pojawią się na 37 przejazdach oraz na dwóch przejściach dla pieszych w poziomie torów. Zostaną one wyposażone m.in. w nową sygnalizację świetlną i rogatki.

Wartość kontraktu, realizowanego w formule „projektuj i buduj”, to ponad 333 mln zł netto (409 mln zł brutto). Wykonawcą prac jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Rozpoczęcie prac planowane jest na wrzesień 2025 roku. Całość inwestycji ma zostać ukończona do sierpnia 2026 roku.

Fot. PKP PLK

Idź do oryginalnego materiału