Wielka Brytania planuje zwiększyć kontrolę nad wyszukiwarką Google

5 dni temu

Brytyjski organ nadzoru konkurencji poinformował we wtorek, iż zamierza nadać Google „strategiczny status rynkowy”, aby zapewnić mu większą kontrolę nad sposobem, w jaki amerykański gigant technologiczny zarządza usługami wyszukiwania.

Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) stwierdził, iż takie oznaczenie – pierwsze zaproponowane w ramach nowego systemu dla dużych firm technologicznych – umożliwi regulatorowi zmuszenie Google do zapewnienia bardziej sprawiedliwego rankingu firm pojawiających się w wynikach wyszukiwania Google. Zaproponowano także ułatwienie użytkownikom dostępu do konkurencyjnych usług wyszukiwania oraz zapewnienie większej przejrzystości i kontroli wydawcom, których treści pojawiły się w wynikach wyszukiwania, jeżeli w październiku uzyskają takie oznaczenie.

Google stwierdziło, iż powinno także uczynić swoje dane bardziej przenośnymi, aby pomóc nowym firmom wprowadzać na rynek innowacyjne produkty. Google będzie pierwszą firmą, która otrzyma to wyróżnienie, odkąd organ regulacyjny uzyskał w tym roku nowe uprawnienia. Dyrektor naczelna CMA, Sarah Cardell, stwierdziła, iż ​​Google, na którego wyszukiwarkę przypada ponad 90% zapytań w Wielkiej Brytanii, przyniosło ogromne korzyści, ale organ regulacyjny znalazł sposoby na zwiększenie konkurencyjności i innowacyjności tych rynków. Dodała, iż ​​CMA przedstawiło plan przyszłych działań przeciwko Google.

„Te ukierunkowane i proporcjonalne działania dadzą brytyjskim przedsiębiorstwom i konsumentom większy wybór i kontrolę nad sposobem korzystania z usług wyszukiwania Google, a także stworzą większe możliwości innowacji w całym brytyjskim sektorze technologicznym i szerzej rozumianej gospodarce” – powiedziała. Google poinformowało, iż decyzja ta może mieć poważne konsekwencje dla przedsiębiorstw i konsumentów w Wielkiej Brytanii.

„Jesteśmy zaniepokojeni, iż zakres rozważań CMA pozostaje szeroki i niejasny, a szereg interwencji jest rozważany jeszcze przed przedstawieniem jakichkolwiek dowodów” – powiedział Oliver Bethell, starszy dyrektor ds. konkurencji w Google. CMA poinformowało, iż planuje dalsze działania mające na celu rozwiązanie bardziej złożonych problemów w dłuższym okresie, począwszy od 2026 r., takich jak obawy dotyczące sposobu, w jaki Google traktuje konkurencyjne firmy zajmujące się wyszukiwaniem specjalistycznym, a także przejrzystości i kontroli w reklamie w wyszukiwarkach.

Idź do oryginalnego materiału