Financial Conduct Authority (FCA) ogłosiła, iż począwszy od 8 października reklamodawcy usług związanych z krypto w Wielkiej Brytanii będą podlegać mocniejszym regulacjom.
Brytyjski organ nadzoru zobowiązał firmy kryptowalutowe w Wielkiej Brytanii do wprowadzenia „okresu wyciszenia” dla inwestorów pierwszego kontaktu. Ponadto, w ramach działań mających zwiększyć świadomość inwestorów na temat ryzyka, FCA zabroniła firmom w sektorze stosowania bonusów „poleć znajomemu”. Od października nie będzie można więc wysyłać linków referencyjnych oraz zbierać za to żadnych bonusów czy profitów. Wygląda więc na to, iż w Wielkiej Brytanii ciężej będzie promować się serwisom kryptowalutowym.
Sheldon Mills, Dyrektor Wykonawczy ds. Konsumentów i Konkurencji, stwierdził w oświadczeniu pisemnym, iż decyzja o zakupie kryptowalut należy do każdego samodzielnie. Jednak badania wskazują, iż wielu ludzi wyraża żal z powodu impulsywnych decyzji. Wprowadzone zasady mają na celu zapewnienie ludziom wystarczającego czasu i odpowiednich ostrzeżeń dotyczących ryzyka, umożliwiając podejmowanie świadomych decyzji. Chodzi o wymuszenie “buforu” dla osób chcących zainwestować w kryptowaluty, aby miały czas na przetworzenie wewnętrznie takiej decyzji.
W oświadczeniu Mills dodał:
„Przemysł kryptowalutowy musi teraz przygotować się na tę znaczącą zmianę. Pracujemy nad dodatkowymi wytycznymi, które pomogą im sprostać naszym oczekiwaniom.”
Krypto coraz bardziej regulowane
Zgodnie z nowymi przepisami, firmy krypto są zobowiązane do weryfikacji, czy osoby posiadają odpowiednią wiedzę i doświadczenie, aby angażować się w inwestycje w kryptowaluty. Ponadto, osoby promujące kryptowaluty muszą dostarczać przejrzystych ostrzeżeń dotyczących ryzyka i zapewnić, iż ich reklamy są uczciwe, klarowne i pozbawione wprowadzających w błąd informacji.
Te zasady FCA wpisują się w rządowe przepisy mające na celu poddanie promocji kryptonadzorowi regulacyjnemu. Ostatnio rynek kryptowalutowy nie ma lekko, w Stanach Zjednoczonych SEC złożył pozwy przeciwko Binance i Coinbase, inne kraje też niechętnie podchodzą do krypto – te najnowsze wydarzenie podkreśla trwającą kontrolę nad przemysłem kryptowalut.
Również sztuczna inteligencja jest pod ostrzałem w UK. Pisaliśmy o tym w tym artykule:
W sierpniu 2022 roku FCA wprowadziła bardziej rygorystyczne przepisy mające na celu zwalczanie wprowadzających w błąd reklam dotyczących wysokoryzykownych produktów inwestycyjnych. Jednakże te środki nie obejmowały kryptowalut, ponieważ organ nadzoru oczekiwał potwierdzenia ze strony rządu w celu rozszerzenia swojego nadzoru na produkty kryptowalutowe.