Ryanair od kilku miesięcy intensywnie pracuje nad likwidacją niektórych tras lotniczych w Europie w odpowiedzi m.in. na decyzje rządów dotyczące podwyżek podatków i opłat lotniczych - podała Polska Agencja Prasowa, powołując się na zagraniczne media.
Cięciami irlandzki przewoźnik zagroził m.in. Francji. W Niemczech chce ograniczyć ofertę lotów o kolejne 12 proc., a od końca marca zamknięte mają zostać wszystkie trasy do i z Aalborga, miasta w północnej Danii. Jak podał brytyjski dziennik "Independent", cięcia planowane są także m.in. we Włoszech. Reklama
Ryanair tnie połączenia. Kraje UE boją się o kondycję turystyki
Na celowniku Ryanaira znalazła się także Hiszpania. Media w tym kraju nie ukrywają obaw o osłabienie gospodarki - zwłaszcza branży turystycznej. "Już wiemy, iż (Ryanair - red.) opuszcza Jerez i Valladolid. Ograniczy też drastycznie swoje działania w Vigo. Mniej lotów zaoferuje także w Santiago de Compostela, Saragossie, Santanderze i na lotnisku w Asturii" - wymienia hiszpański "Movilidad".
Jak podaje "Cinco Dias", liczba dostępnych miejsc pokładowych miała zostać pierwotnie zredukowana w przypadku hiszpańskich połączeń o 800 tys. Najwięcej w Saragossie (o 18,5 proc.) oraz Santiago de Compostela (-11,4 proc.). Ostatecznie jednak - jak podaje gazeta - Ryanair ograniczył planowaną redukcję miejsc na sezon letni do 643 tys. miejsc pokładowych.
Portugalia obawia się spadku ruchu turystycznego
W Portugalii obawiają się ograniczeń w siatce połączeń do Hiszpanii i spadku ruchu turystycznego w regionie. Mediów nie uspokaja choćby fakt, iż planowane są nowe połączenia m.in. pomiędzy Porto a Rzymem.
Również dyrektor ds. komunikacji spółki Ryanair w Portugalii Elena Cabrera - cytowana przez portugalski portal "Kiosque da Aviacao" - stwierdziła, iż nie należy spodziewać się nowych połączeń do niezwykle popularnej w ostatnich latach Lizbony. "Pomimo braku wzrostu w Lizbonie, spowodowanego sztucznymi ograniczeniami przepustowości, Ryanair pozostaje zaangażowany w regionalną Portugalię, w tym w Porto, z 12 samolotami i ponad 4600 miejscami pracy" - powiedziała Cabrera.
Ryanair w Polsce uruchomi 23 nowe trasy
Tymczasem w Polsce Ryanair w okresie letnim uruchomi 23 nowe trasy. Nowe kierunki to Warszawa-Piza, Wrocław-Lamezia, Kraków-Castellon. Łącznie irlandzki przewoźnik ma obsługiwać ponad 300 tras i zamierza przewieźć ponad 18 mln pasażerów z i do naszego kraju.
Jak podała PAP, Ryanair ograniczył trasy jedynie w Warszawie-Modlinie, gdzie latem 2025 r. ruch spadnie o 50 proc. względem 2024, czyli o milion miejsc. Siatka połączeń zmniejszy się o 11 tras, częstotliwość lotów na 28 trasach spadnie, a liczba samolotów bazujących w Modlinie zmniejszy się z pięciu do czterech.
Polska trzecim najlepiej rozwijającym się rynkiem lotniczym w Europie Wschodniej
Dobre wieści dla polskiego lotnictwa nadeszły z Europejskiej Rady Portów Lotniczych (ACI Europe). Z ich danych wynika, iż w 2024 r. Polska znalazła się na trzecim miejscu wśród najlepiej rozwijających się rynków lotniczych państw Europy Wschodniej, należących do UE.
Adam Sanocki z zarządu Polskich Portów Lotniczych (PPL) poinformował na środowej konferencji, iż europejskie lotniska obsłużyły w 2024 r. o 7,4 proc. więcej pasażerów niż w 2023 r. W porównaniu z przedpandemicznym 2019 r. wzrost wyniósł 1,8 proc.
Najlepiej rozwijające się rynki lotnicze w 2024 r. w UE względem 2023 r., jeżeli chodzi o Wschodnią Europę, to Węgry i Czechy (+18,9 proc.), Estonia (+18 proc.), a także Polska, gdzie odnotowano 15,6 proc. wzrost.
Jeśli chodzi o polskie lotniska, w czołówce popandemicznej odbudowy ruchu - według ACI Europe - znalazły się:
Kraków-Balice (+31,7 proc. względem 2019 r.); Wrocław (+27,6 proc. wobec 2019 r.); Warszawa, gdzie odnotowano 13 proc. w porównaniu do 2019 r.