Włoskie Ministerstwo Infrastruktury i Transportu ogłosiło nowy plan finansowania zakupu pociągów wodorowych i wodorowo-elektrycznych do użytku regionalnego. Nowe pociągi wodorowe mają znacząco pomóc w dekarbonizacji systemu transportowego we Włoszech.
Włosi stawiają na pociągi wodorowe
Inwestycje te pokazują zaangażowanie włoskiego rządu w rozwój transportu przyjaznego środowisku. Nowe pociągi wodorowe i wodorowo-elektryczne mają na celu nie tylko modernizację infrastruktury kolejowej, ale również zmniejszenie emisji CO2 i promowanie zrównoważonego rozwoju.
Potwierdzamy naszą determinację do modernizacji kraju, wybierając rozwiązania przyjazne dla środowiska – powiedział minister transportu Matteo Salvini.
SSIF, które zarządza włoską częścią linii Centovalli łączącej Domodossola z Locarno w Szwajcarii, otrzyma dodatkowe 35,7 mln euro na dwa elektryczne zespoły trakcyjne. Ta inicjatywa jest częścią szerszego planu modernizacji i ekologizacji infrastruktury transportowej w różnych regionach Włoch.
Pociągi wodorowe | ||
Region | Liczba pociągów | Koszt (w mln euro) |
Apulia | 2 | 27,4 |
Kampania | 2 | 27,4 |
Lombardia | 7 | 84,5 |
Czytaj też: Wodorowe lokomotywy pobiją kolej? Testy już trwają, ale jest jedno ALE. A choćby kilka ALE
Pociągi wodorowo-elektryczne | ||
Region | Liczba pociągów | Koszt (w mln euro) |
Abruzja | 6 | 37,2 |
Apulia | 6 | 36,2 |
Basilicata | 2 | 18,0 |
Kampania | 7 | 84,3 |
Emilia-Romania | 2 | 12,0 |
Friuli-Wenecja Julijska | 2 | 32,1 |
Lacjum | 3 | 34,0 |
Liguria | 2 | 22,3 |
Lombardia | 5 | 32,8 |
Marche | 3 | 18,3 |
Molise | 5 | 33,5 |
Piemont | 2 | 17,6 |
Sardynia | 2 | 13,0 |
Sycylia | 4 | 40,0 |
Toskania | 3 | 22,4 |
Umbria | 1 | 14,0 |
Dolina Aosty | 2 | 25,2 |
Wenecja Euganejska | 1 | 9,3 |
Trydent-Górna Adyga | 2 | 21,7 |
Trasporto ferroviario, dal #Mit 700 mln per #treni moderni e puliti anche a idrogeno. Di questi, 525 mln sono destinati al potenziamento del #trasporto pubblico #regionale, equamente distribuiti tra Mezzogiorno e Centro-Nord. https://t.co/TrkQwDj6jE pic.twitter.com/bGq9AZgEnE
— Ministero delle Infrastrutture e dei Trasporti (@mitgov_it) May 22, 2024
Dekarbonizacja transportu kolejowego
Pociągi wodorowe i wodorowo-elektryczne to ekologiczne i wydajne alternatywy dla tradycyjnych lokomotyw spalinowych i elektrycznych. Pierwsze próby wykorzystania wodoru jako paliwa sięgają lat 60-tych XX wieku, jednak dopiero w ostatnich latach, dzięki postępom technologicznym, jednostki wodorowe stały się realną alternatywą dla tradycyjnych lokomotyw.
Pociągi wykorzystują wodór jako główne źródło energii. W procesie zwanym elektrolizą, wodór jest oddzielany od tlenu i przechowywany w specjalnych zbiornikach. Następnie ogniwa paliwowe przekształcają wodór w energię elektryczną, która napędza silniki elektryczne pociągu. Pociągi korzystają z odnawialnych źródeł energii, takich jak woda i energia słoneczna. Proces ten jest czysty i nie emituje szkodliwych substancji do atmosfery.
Pociągi wodorowe charakteryzują się dużym zasięgiem operacyjnym, co sprawia, iż są doskonałym rozwiązaniem na długie trasy. Dzięki wysokiej wydajności ogniw paliwowych, mogą one pokonywać duże odległości bez konieczności częstego tankowania.
Z kolei pociągi wodorowo-elektryczne to zaawansowane jednostki napędowe, które łączą zalety technologii wodorowej i elektrycznej, co pozwala na maksymalizację korzyści z obu źródeł energii. Pociągi wodorowo-elektryczne mogą korzystać z zasilania z sieci trakcyjnej, gdy jest ono dostępne, oraz przełączać się na ogniwa paliwowe na trasach niezelektryfikowanych.
Eksploatacja pociągów wodorowych jest tańsza w porównaniu do tradycyjnych lokomotyw diesla, szczególnie w dłuższej perspektywie czasowej. Jednym z głównych wyzwań związanych z wprowadzeniem pociągów wodorowych jest jednak rozwój odpowiedniej infrastruktury paliwowej. Budowa stacji tankowania wodoru wymaga znaczących inwestycji, ale jest niezbędna do szerokiego zastosowania tej technologii.
Przełom w dekarbonizacji transportu? Wymyślili ciężarówkę “spalinową” na wodór!