Zamiar ograniczania wydatków konsumpcyjnych wyklucza jedynie 19 proc. badanych konsumentów w Polsce" - wynika z badania platformy Shopfully, na które powołuje się "Rzeczpospolita". To oznacza, iż aż 80 proc. Polaków chce ograniczać swoje wydatki.
Na tych produktach Polacy oszczędzają najczęściej
Najczęściej ograniczanie wydatków deklarujemy w stosunku do takich kategorii produktów, jak sprzęt elektroniczny czy meble. "Najwięcej wskazań, bo 37,2 proc. zapowiadanych oszczędności, dotyczy kategorii sprzętu", czytamy w "Rz". Według autorów raportu wynikać to ma głównie z faktu relatywnie wysokiej ceny jednostkowej produktów elektronicznych i przez cały czas niepewnej sytuacji gospodarczej lub/i presji inflacyjnej, która zmuszą konsumentów do ograniczania wydatków, które nie są pilne. Reklama
"Elektronika to nie są produkty kupowane regularnie - w przeciwieństwie np. do jedzenia czy kosmetyków. Telefony, laptopy czy lodówki są kupowane raz na kilka lat. W czasie konieczności ograniczania wydatków konsumenci zaczynają unikać wymiany sprzętu +na wszelki wypadek+, jeżeli ten przez cały czas działa" - mówi Robert Biegaj, ekspert Shopfully.
Gazeta dodaje, iż "36,6 proc. badanych planuje ograniczać wydatki na meble, a 35 proc. na odzież". Niemal w tym samym stopniu deklarujemy część oszczędzania na materiałach budowlanych i wykończeniowych (34,2 proc. badanych), a najmniej chętnie oszczędzać chcemy na farmaceutykach (10,7 proc.)
Europa także oszczędza, gdy nie musi wydawać
W Polsce zamiar ograniczania wydatków konsumpcyjnych wyklucza jedynie 19 proc. "Rzeczpospolita" dodaje, iż "średnia dla grupy badanych państw to 23 proc." Najwięcej przeciwników zaciskania pasa jest w Austrii - 32 proc. Z kolei w Niemczech oszczędzać nie chce 28 proc. badanych.
Bardziej oszczędni są Bułgarzy i Włosi - tutaj ograniczanie wydatków planuje odpowiednio 90 i 88 proc. badanych.