Wielton miał 52,34 mln zł straty netto, 16,6 mln zł straty EBITDA w I kw. 2025

14 godzin temu

Wielton odnotował 52,34 mln zł straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 16,17 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.

Strata operacyjna wyniosła 40,22 mln zł wobec 11,07 mln zł straty rok wcześniej. Strata EBITDA sięgnęła 16,6 mln zł wobec EBITDA 10,6 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 486,18 mln zł wobec 548,32 mln zł rok wcześniej.

„W sytuacji pogłębiających się trudności ekonomicznych i sektorowych ograniczeń, Grupa Wielton w pierwszym kwartale 2025 roku utrzymała poziom sprzedaży pojazdów w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku zbywając 3 634 sztuk pojazdów wobec 3 668 sztuk rok wcześniej. Przychody wyniosły 486,2 mln zł (spadek o 11,3% r/r), a wynik EBITDA osiągnął poziom -16,6 mln zł, przy marży EBITDA -3,4%. Po raz kolejny, mimo licznych wyzwań Grupa utrzymała pozycje rynkowe na większości kluczowych rynków w Europie” – napisał prezes Paweł Szataniak w liście do akcjonariuszy.

Grupa Wielton w pierwszym kwartale br. utrzymała stabilny wolumen sprzedaży produktów na poziomie 3 634 sztuk, w porównaniu do 3 668 sztuk rok wcześniej, zachowując pozycje na większości kluczowych europejskich rynków, podkreśliła spółka.

„Na zmniejszonym o niemal 12% rynku francuskim, z udziałami na poziomie 17,7% spółka Fruehauf utrzymała swoją pierwszą pozycję. W okresie styczeń-marzec 2025 roku Grupa w tym kraju sprzedała łącznie 642 pojazdy (niemal 7% mniej r/r) notując o 10,7% r/r mniejsze przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 95,7 mln zł. W pierwszym kwartale spółka Fruehauf kontynuowała prace nad intermodalną naczepą furgonową” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.

W Polsce, gdzie rynek naczep i przyczep wzrósł o 6,7% r/r, spółki Wielton, Langendorf oraz Fruehauf uplasowały się na trzeciej pozycji, odnotowując wzrost udziałów do 13,3% z 12,9% w I kwartale 2024 rok. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce wzrósł o nieco ponad 7% do poziomu 979 sztuk. Przychody ze sprzedaży ogółem z rynku polskiego wyniosły 113,1 mln zł wobec 125,2 mln zł rok wcześniej. W I kwartale br. spółka Wielton S.A. wdrożyła do swojego portfolio nowy model rozsuwanej naczepy podkontenerowej Container Master R3 Super Light, podano dalej.

„Na większym o ponad 16% rok do roku rynku brytyjskim, udziały spółki Lawrence David wzrosły do poziomu 6,9%, co pozwoliło jej awansować na 4. pozycję na rynku. Grupa Wielton sprzedała 600 sztuk pojazdów w Wielkiej Brytanii (prawie 17% więcej r/r), generując 72,2 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, w porównaniu do 71,8 mln zł rok wcześniej” – napisano też w informacji.

Z udziałami na poziomie 2,7% na szóstą pozycję z siódmej, na zmniejszonym o niemal 20% r/r rynku niemieckim awansowały spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Klienci w tym okresie zarejestrowali 243 pojazdów tych marek, czyli o nieco ponad 10% mniej r/r. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 279 pojazdów (o 10,6% mniej r/r), osiągając 50,6 mln zł przychodów wobec 63,8 mln zł w pierwszym kwartale 2024 roku.

„W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), w analizowanym okresie czasu odnotowano wzrost rynku o niemal 12% r/r. Udziały spółki Wielton wyniosły 5,5%, utrzymując ją na piątej pozycji na rynku. Łącznie Grupa sprzedała tam 293 sztuki pojazdów, czyli o niemal 6% mniej r/r, osiągając przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 31,3 mln zł wobec 35,4 mln zł rok wcześniej” – czytamy dalej.

Na rynku włoskim spółki Viberti, Fruehauf oraz Guillén uplasowały się na piątej pozycji z udziałami na poziomie 5,5%. Przy wzroście rynku we Włoszech o nieco ponad 4% r/r Grupa w I kwartale 2025 roku sprzedała łącznie w tym kraju 379 sztuk, czyli o niemal 85% więcej r/r. Przychody ze sprzedaży ogółem wyniosły 46,6 mln zł w porównaniu do 29,7 mln zł przed rokiem.

W Hiszpanii, gdzie w okresie styczeń-marzec 2025 roku rynek utrzymał się na podobnym rok do roku poziomie, spółka Guillén awansowała na siódmą pozycję z udziałami na poziomie 2,9%. W tym czasie Grupa odnotowała 17% wzrost sprzedaży wolumenowej w tym kraju, zbywając 110 pojazdów. Po trzech miesiącach przychody ze sprzedaży ogółem w Hiszpanii wyniosły 14,8 mln zł, wobec 12,4 mln zł przed rokiem. Spółka Guillén w okresie styczeń-marzec 2025 pracowała nad poszerzeniem portfolio o nowy model naczepy podkontenerowej z wywrotem, z niezależnym system hydraulicznym zasilanym elektrycznie 380 V.

„Środki unijne zaowocowały wzrostem poziomu inwestycji sektora Agro i zainteresowania rolników nowymi sprzętami. Polski rynek przyczep rolniczych wzrósł rok do roku o ponad 25%, a spółka Wielton Agro awansowała na 4. pozycję w kraju z udziałami na poziomie 6,3%. W pierwszym kwartale 2025 roku, spośród 3 634 pojazdów sprzedanych przez Grupę Wielton, 150 sztuk dotyczyło przyczep rolniczych Wielton Agro, co oznacza ponad 44-proc. wzrost sprzedaży produktów tej spółki w porównaniu do pierwszego kwartału 2024 roku. Przychody ze sprzedaży pojazdów tego typu wyniosły 13,3 mln zł wobec 9,08 mln zł w okresie styczeń-marzec 2024 roku” – podano też w komunikacie.

W ujęciu jednostkowym strata netto 37,43 mln zł w I kwartale wobec 8,64 mln zł straty rok wcześniej.

Grupa Wielton należy do grona trzech największych producentów naczep, przyczep i zabudów samochodowych w Europie oraz dziesięciu największych producentów w tej branży na świecie. Spółka zadebiutowała na GPW w 2007 r.; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Skonsolidowane przychody sięgnęły 2,1 mld zł w 2024 r.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału