Wiosną rusza druga edycja studiów podyplomowych Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie Zarządzanie franczyzą. Są to pierwsze w Polsce studia podyplomowe, które kształcą liderów franczyzy.
W styczniu zakończyła się pierwsza edycja studiów podyplomowych. – Pomysł podniesienia edukacji z zakresu franczyzy do rangi studiów wyższych bardzo się sprawdził, co widać po reakcji uczestników pierwszej edycji – przyznaje dr Marta Ziółkowska, pomysłodawczyni i kierownik studiów Zarządzanie franczyzą w Szkole Głównej Handlowej.
Zdaniem Moniki Dąbrowskiej, prezes Polskiej Organizacji Franczyzodawców, Studia Zarządzanie Franczyzą to program, który w pozytywny sposób wpłynie na świadomość przedstawicieli rynku, jak ważne są dobre praktyki we współpracy z franczyzobiorcami i jak ważne dla całego rynku są dobrze przygotowane modele franczyzowe.
– Zaangażowałam się osobiście w projekt jako wykładowca, a także wraz z zarządem POF zdecydowaliśmy, by organizacja została partnerem studiów. Liczymy na istotne podniesienie standardów oraz promocję wysokiej etyki działania wśród liderów, którzy rozwijają rynek franczyzy w Polsce. Wśród nich są już absolwenci pierwszej edycji – mówi Monika Dąbrowska, prezes Polskiej Organizacji Franczyzodawców.
Wśród słuchaczy pierwszej edycji byli m.in. dyrektorzy sieci franczyzowych, menedżerowie, właściciele firm franczyzowych, a także pracownicy firm, które przygotowują się do rozwoju franczyzowego. – Firma Kodano Optyk od lat z sukcesem otwiera własne placówki. Teraz przyszedł czas na rozwój franczyzowy, dlatego chciałem zdobyć jak najszerszą wiedzę w tym temacie, w zakresie umiejętnego stosowania dobrych praktyk we franczyzie, by zadbać o naszych przyszłych franczyzobiorców i dochodowość ich biznesu w ramach naszej sieci – przyznaje Konrad Kuska z firmy Kodano Optyk, uczestnik pierwszej edycji studiów podyplomowych Zarządzanie Franczyzą.
Interes franczyzobiorców i szerzenie edukacji na temat franczyzy przyświeca w działalności Pawłowi Traczowi, prezesowi Polskiego Stowarzyszenie Mikroprzedsiębiorców i Franczyzobiorców. – Franczyza to dobry pomysł na biznes, który otwiera drogę do własnej działalności wielu polskim przedsiębiorcom. Trzeba o nią dbać, rozwijać i budować najwyższą jakość współpracy między franczyzobiorcami a franczyzodawcami. Zdecydowaliśmy się więc zostać partnerem studiów – podkreśla Paweł Tracz.
Celem studiów jest przede wszystkim podnoszenie kompetencji biznesowych i strategicznych oraz szerzenie wiedzy wśród osób związanych z franczyzą oraz uświadamianie istoty i znaczenia franczyzy w skalowaniu biznesu. Chodzi o opanowanie wszechstronnych narzędzi niezbędnych liderom franczyzy w budowie i ekspansji rynkowej przedsiębiorstw. Studia oferują dynamiczną formułę i składają się również z części praktycznej w formie warsztatów, a przekazywana wiedza zawiera dane analityczne na bieżąco aktualizowane i informacje o obecnych trendach rynkowych.
– Pracuję w branży spożywczej od kilkunastu lat, natomiast od dwóch lat zarządzam działem franczyzy i chciałam znaleźć takie miejsce, które pozwoli mi zdobyć wiedzę teoretyczną, ale też spotkać praktyków, którzy są blisko franczyzy, zarządzają sieciami franczyzowymi, są jej właścicielami lub dopiero wchodzą we franczyzę. Właśnie takich ludzi można spotkać na Zarządzaniu Franczyzą na SGH – przyznaje Katarzyna Stadler, dyrektor sieci franczyzowej Stokrotka.
Jak zapewnia Marta Ziółkowska, studia są też odpowiednim miejscem dla zespołów odpowiedzialnych za rozwój sieci franczyzowej w ramach jednej firmy. Jej zdaniem, takie grupy, po ukończeniu studiów będą działały w oparciu o te same narzędzia i metody, co jest kluczowym elementem w rozwoju i skalowaniu modelu franczyzy i sieci. – Ku mojemu zaskoczeniu wśród słuchaczy były też osoby niezwiązane z franczyzą, ale świadczą usługi dla sieci franczyzowych – przyznaje Marta Ziółkowska.
Jedną z nich był Serhii Lebedyn, który rozwija start-up, produkujący roboty autonomiczne dostarczające jedzenie. – Z trzech powodów zdecydowałem się na studia. Pierwszy to wejście do grona ludzi biznesu, którzy z sukcesem prowadzą duże firmy. Drugim powodem było poznanie franczyzy jako jednostki organizacyjnej. Naszymi klientami są sieci franczyzowe, dlatego chciałem poznać specyfikę franczyzy, jej istotę i jak jest zarządzana. Trzeci powód to możliwość pozyskania wiedzy o przedsiębiorczości od ludzi, którzy osiągnęli ogólnopolski poziom rozwoju swojego biznesu. Co ciekawe, znalazłem ich zarówno wśród wykładowców, jak i uczestników studiów – mówi Serhii Lebedyn.
Studia umożliwiają zdobycie kompleksowej wiedzy, umiejętności i kompetencji, które pozwalają na skuteczne i efektywne wykorzystanie franczyzy w rozwoju przedsiębiorstwa. Ich celem jest wzmocnienie umiejętności menedżerskich, które przełożą się na efektywny rozwój już istniejących sieci, jednostek franczyzowych i własnej franczyzy.
Rafał Kościuk, właściciel marki FitCake, przyznaje, iż podjął studia, ponieważ szukał nowych inspiracji do rozwoju firmy jeszcze w bardziej efektywny sposób. – Chciałem poznać tajniki wiedzy, absolutnie istotnej, technicznej, która pozwoli rozwinąć mój biznes i sprawić, żeby moja franczyza była jeszcze lepsza i jeszcze lepiej dopasowana do potrzeb rynku oraz oczekiwań klienta – mówi Rafał Kościuk.
Wykładowcy na studiach to doświadczeni naukowcy i praktycy biznesu od lat związani z rynkiem franczyzy i rozwojem przedsiębiorstw w oparciu o tę formułę. – Studia pozwoliły mi usystematyzować wiedzę i dały dużo wartości, o ile chodzi o prowadzenie naszej sieci. Sporo rzeczy i rozwiązań, o których dowiedziałem się na studiach, wdrożyłem później u siebie. Myślę, iż dzięki temu nasza sieć będzie lepsza, a nasi franczyzobiorcy bardziej zadowoleni ze współpracy, co też przyspieszy nasz wzrost – przyznaje Sylwester Sałasiński, wiceprezes sieci Orient Massage i Thai Organic.
Oficjalne zakończenie pierwszej edycji studiów i rozdanie dyplomów Szkoły Głównej Handlowej odbędzie się w styczniu 2023 roku. Gośćmi uroczystej gali będą zaproszone osoby, wykładowcy, władze SGH i przedstawiciele partnerów.
Druga edycja studiów Zarządzanie Franczyzą rozpocznie się 24 marca 2023 roku (już można się zapisywać). Studia potrwają 10 miesięcy i obejmą 10 zjazdów, które przekładają się na 160 godzin zajęć. Na zakończenie uczestnicy otrzymują dyplom i tytuł absolwenta Szkoły Głównej Handlowej.
Natomiast 14 kwietnia 2023 roku po raz pierwszy odbędzie się kurs Franczyza i Biznes dla osób nieposiadających wyższego wykształcenia. Kurs obejmie sześć zjazdów, czyli w sumie 96 godzin.
Studia Zarządzanie Franczyzą zgłoszone są do Bazy Usług Rozwojowych i można starać się o dofinansowanie do 80 proc. kosztów uczestnictwa. Kurs zostanie zgłoszony do BUR jeszcze przed rozpoczęciem pierwszych zajęć.