Wirtualna Polska – omówienie wyników za 3 kwartał 2022

1 rok temu

Wirtualna Polska to naprawdę interesująca spółka, której dynamika wzrostu przychodów przekracza 20%. Szczególnie to godne pochwały, bo WP nie jest małym podmiotem, a dużym rosnąć jest ciężej. Wirtualna Polska jednak to dziś już zupełnie inna spółka niż kilka lat temu. Kiedyś kojarząca się głównie z rynkiem reklamy, dziś jest de facto sporą grupą kapitałową z mocno rozwiniętym segmentem e-commerce.

Spółka powoli staje się więc zupełnie innym podmiotem. Warto śledzić jej sytuacje, bo o ile na rynku serwisów internetowych jest już w Polsce absolutnym liderem, to w przypadku ecommerce wciąż może wiele pokazać. Pełną analizę z omówieniem modelu biznesowego przedstawialiśmy w osobnym wpisie Analiza Premium spółki Wirtualna Polska – czas na dalszą ekspansję, dostępnym w wersji Premium DNA Rynków. W tym przyjrzymy się najważniejszym wydarzeniom ostatniego kwartału.

Wirtualna Polska zamierza kontynuować strategię akwizycji

Wyniki finansowe za trzeci kwartał 2022 są naprawdę przyzwoite. Przychody zwiększyły się rok do roku o 20,3%. Gorzej było z zyskownością, ale i tak dynamika zysku operacyjnego z zeszłorocznej nienaturalnej wysokiej bazy na poziomie 5% rok do roku nie jest zła.

Spółka zdaje sobie sprawę, iż dalszy dynamiczny rozwój jest możliwy tylko dzięki przejęciom. Rynkowe i gospodarcze spowolnienie otworzyły przed Wirtualną Polską nowe okno możliwości w tym zakresie. Okno, które WP intensywnie wykorzystuje.

W 2022 roku Wirtualna Polska wydała blisko 600 milionów PLN na fuzje i przejęcia. Spora kwota zwłaszcza, biorąc pod uwagę obecną kapitalizację grupy, oscylującą wokół 3 miliardów złotych. Wiele wskazuje, iż nie jest to koniec przejęć. To, co rzuca się w oczy to fakt, iż firma postanowiła jeszcze mocniej postawić na segment turystyki. Z całej kwoty 580 milionów złotych, pula dla podmiotów z sektora turystyki to aż 399 milionów złotych, co jest zdecydowanym ruchem.

Źrodło: https://holding.wpcdn.pl/

Imponująca liczba przejęć

Trzeba przyznać, iż liczba przejmowanych firm jest imponująca. Na szczęście zadłużenie pozostaje na bardzo przyzwoitych poziomach. Wskaźnik Zadłużenie Netto / EBITDA utrzymuje się poniżej poziomu 1,5.

Warto wymienić, jakie dokładnie podmioty zostały przejęte. W październiku spółka zależna Wirtualnej Polski podpisała przedwstępną warunkową umowę nabycia udziałów, stanowiących ok. 44,5 proc. kapitału zakładowego w spółce Selsey za 32,9 mln zł. Selsey to sklep e-commerce, oferuje meble, wyposażenie wnętrz, dekoracje i akcesoria ogrodowe.

We wrześniu Camellia Investments Kft, spółka z grupy Wirtualna Polska Holding poinformowała o zawarciu umowy kupna Szallas Group. Przedsiębiorstwo obsługuje portale turystyczne umożliwiające rezerwację noclegów na Węgrzech, w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji. Wartość transakcji to 72 mln euro. Przejęcie Szallas to największa transakcja WP.

Również we wrześniu Komputronik zawarł z Wirtualną Polską Media umowę sprzedaży wszystkich posiadanych udziałów w spółce Benchmark, które stanowią 80 proc. jej kapitału zakładowego. Cena sprzedaży udziałów przez Komputronik została ustalona na ok. 11,3 mln zł. Benchmark to stosunkowo popularny portal branżowy. Zajmuje się szeroko rozumianą tematyką technologii i gramingu.

W tym samym miesiącu Stacja Służew, spółka zależna Wirtualnej Polski Holding, dokończyła zakup pakietu akcji spółki Audioteka łącznie za 95,3 mln zł, zwiększając swój udział do ok. 60 proc. jej akcji.

Część z nas może dobrze kojarzyć serwis Patronie. To platforma, która umożliwia finansowanie swojej działalności twórcom i artystom, dzięki dobrowolnych składek patronów. Tutaj WP zdecydowała się na objęcie 40% akcji za 12,6 milionów złotych. Sam Patronite rośnie naprawdę bardzo dynamicznie. Przychody między 2018, a 2020 rokiem rosły średniorocznie w tempie 82%.

Dotychczasowe biznesy Wirtualnej Polski, oraz niedawne przejęcia spółki

Źródło: https://holding.wpcdn.pl/

Rynek ecommerce zaskakująco słaby

Mocno zaskoczyła słabość rynku ecommerce. Wirtulana Polska nie spodziewała się tak dynamicznego powrotu ludzi do tradycyjnych kanałów sprzedaży. Co prawda cały rynek ecommerce będzie coraz bardziej istotny, ale wszystko wskazuje na to, iż tempo jego wzrostu będzie niższe.

Rynek reklamy internetowej podczas spowolnienia gospodarczego naturalnie słabnie. Patrząc jednak na udział ecommerce w całej sprzedaży detalicznej w Polsce, to faktycznie w porównaniu z czasem przed pandemii COVID wzrósł on ze średnio 6-7%, do ~10%, ale dynamika tego wzrostu mocno osłabła.

Rynek reklamy internetowej i ecommerce w Polsce

Źródło: https://holding.wpcdn.pl

Wirtualna Polska weszła w dynamiczny okres ekspansji. Od tego, czy Grupa będzie w stanie skutecznie rozwinąć przejmowane biznesy zależy jej najbliższa przyszłość. Ewentualny sukces na tym polu zagwarantuje dalsze dynamiczne zwiększanie wyników.

Warto obserwować, czy w kolejnych kwartałach WP nie doświadczy przypadkiem spadku rentowności swojego biznesu. Takie ryzyko, przy zwiększaniu liczby owych biznesów zawsze jest podwyższone. Powstanie wątpliwości odnośnie do prowadzonej polityki M&A postawiłoby pod znakiem zapytania możliwość utrzymania dynamiki wzrostu przychodów na poziomach dwucyfrowych.

Do zarobienia,
Karol Badowski

45
3
Idź do oryginalnego materiału