Podczas niedawnej rozmowy w studiu poprosiliśmy Mariusza Kopra – Dyrektora Zarządzającego WISE ENERGY S.A., czyli firmy świadczącej kompleksowe usługi w sektorze energii, notowanej na rynku giełdowym GPW, o przybliżenie profilu biznesowego i głównych segmentów operacyjnych, komentarz ekspercki do rynku konwencjonalnej energii elektrycznej i odnawialnych źródeł energii, podkreślenie istoty efektywności energetycznej, jak również wyznaczenie celów i perspektyw biznesowych na drugie półrocze 2025 r. najważniejsze wypowiedzi Dyrektora Zarządzającego, w podziale na istotne bloki tematyczne, zebraliśmy poniżej.
O profilu biznesowym i segmentach operacyjnych:
„Podstawowym przedmiotem działalności WISE ENERGY jest sprzedaż energii elektrycznej, rozumiany jako obrót energii, co należy wyraźnie oddzielić od dystrybucji energii. Jednocześnie posiadamy niewielką część klientów, którym świadczymy usługi kompleksowe, czy zarówno związane ze sprzedażą, jak i dystrybucją energii” – przedstawia ogólny zarys profilu biznesowego WISE ENERGY Mariusz Koper, Dyrektor Zarządzający.
„Obsługujemy zarówno klientów indywidualnych, klientów biznesowych, jak i klientów publicznych, którzy dokonują zakupów energii na podstawie prawa zamówień publicznych. Wiele lat wstecz dostrzegliśmy, iż rynek energii czekają ogromne zmiany, dlatego też zdecydowaliśmy się rozszerzyć naszą ofertę, kładąc większy nacisk na segment odnawialnych źródeł energii oraz efektywności energetycznej. W realiach gospodarczych koszt energii jest coraz częściej czynnikiem konkurencyjności rynkowej przedsiębiorstw, dlatego też kwestie związane z efektywnością energetyczną, oszczędzaniem energii, usprawnieniem procesów energetycznych odgrywają coraz większą rolę. Należy przy tym wspomnieć o polityce unijnej, która ukierunkowana jest na transformację energetyczną ze źródeł kopalnych na źródła odnawialne, co jest kolejnym istotnym elementem koniunktury rynkowej” – dodaje.
„Potrafimy przygotować dla klienta cały projekt energetyczny kompleksowo, wspierając go na każdym etapie, czyli świadcząc usługę projektową, uzyskanie niezbędnych pozwoleń i przygotowanie dokumentacji, wykonawstwo, a kończąc na samym nadzorze nad realizowaną inwestycją. Jesteśmy zarazem bardzo cennym kontrahentem dla podmiotów, które dopiero szukają źródeł finansowania swoich projektów inwestycyjnych” – kontynuuje.
„Nasza kompleksowa usługa realizacji projektów inwestycyjnych, dotycząca odnawialnych źródeł energii i świadczona w modelu EPC jest niewątpliwie bardzo komfortowa dla klienta, ponieważ zdejmuje z niego konieczność dopełnienia szeregu formalności i prowadzenia licznych prac, przez co może skoncentrować się wyłącznie na własnej działalności. Oczywiście z ramienia inwestora często występują inspektorzy nadzoru inwestorskiego, natomiast ogrom bieżących zadań, czynności i ryzyk, w tym modelu, z perspektywy drugiej strony jest wyeliminowany. Dodatkowym czynnikiem, który przemawia na korzyść WISE ENERGY jest wieloletnia wiarygodność biznesowa spółki publicznej, notowanej na giełdzie, jak również lata doświadczeń na samym rynku energetycznym. Jako wykonawca projektu inwestycyjnego w modelu EPC zarządzamy nim od początku do końca, sięgając po licznych specjalistów – pracowników budowlanych, projektantów i architektów, elektryków itd. Współpracujemy z szeregiem podmiotów, które muszą być zaangażowane w sam proces, by na końcu powstała energia na bazie instalacji fotowoltaicznej” – wskazuje na kompleksową usługę rynkową w sektorze energii Dyrektor WISE ENERGY.
„Generalnie nie eksportujemy energii zagranicę, choć jesteśmy obecni na rynku ukraińskim, gdzie od ponad roku sprzedajemy panele fotowoltaiczne i magazyny energii, a osiągane marże są jednak wyraźnie wyższe niż u nas. Zapotrzebowanie na źródła odnawialne jest tam duże, choć z zupełnie innych przyczyn, niż zdążyliśmy przywyknąć – powodem są częste przerwy w dostawach energii elektrycznej z uwagi na liczne próby niszczenia infrastruktury energetycznej na skutek działań wojennych. Na Ukrainie mamy już zbudowaną sieć dystrybucji i myślę, iż będziemy tam również obecni po zakończeniu wojny, a zdobyte doświadczenie pozwoli nam dodatkowo gwałtownie skalować biznes w przyszłości” – uzupełnia charakterystykę biznesową.
O rynku energii:
„Energia konwencjonalna powoli odchodzi do lamusa. Ilość energii z węgla systematycznie spada i jest to trend, który na pewno będzie postępował. Często mówi się, iż mamy duże pokłady węgla, ale należy pamiętać, iż importujemy go również z różnych stron świata, choćby Kolumbii oraz na jakich pokładach znajduje się ten surowiec. Jego wydobycie wiąże się z dużymi niebezpieczeństwami, a przecież utrzymanie górników również ma swój koszt. w tej chwili energetyka węglowa stanowi w Polsce, według różnych szacunków, 60-70%, jednak sukcesywnie ten udział maleje z roku na rok. Niestety jako kraj płacimy duże opłaty do Unii Europejskiej, związane z emisją CO2 i są to wręcz kosmiczne pieniądze. Na pewno do momentu, gdy współczynnik energii z węgla będzie utrzymywał się powyżej 50% to trudno będzie oczekiwać, aby ceny energii spadły poniżej bariery 400 zł za jedną megawatogodzinę. Myślę, iż sytuacja może zmienić się w perspektywie dopiero kilku lat, gdy przykładowo na Bałtyku ruszą morskie farmy wiatrowe, które zapewniają zdecydowanie lepszą produktywność energii.” – przybliża aktualne uwarunkowania rynkowe Mariusz Koper.
„Aktualnie jesteśmy w momencie, gdy zaczyna się kontraktowanie cen energii na 2026 rok, ponieważ biznes w dużej mierze kontraktował się budżetowo, czyli zwyczajowo od 1 stycznia do 31 grudnia, do tego najczęściej na krótkich pozycjach, co w dużej mierze ustabilizowało rynek. Miesiące wrzesień i październik to czas, kiedy koncentracja na kontraktowaniu energii na kolejny rok jest szczególnie widoczna. o ile chodzi o klienta biznesowego czy sektor publiczny to nic nie wskazuje na to, żeby cena miała znacząco się różnić, natomiast znak zapytania jest przy konsumentach, ponieważ są chronieni cenowo jeszcze do końca września, a paradoks polega na tym, iż ich cena jest wyższa niż cena rynkowa” – zwraca uwagę.
„Rzeczywiście część środków w ramach KPO napłynęło do polskiej gospodarki, w tym do sektora energii, jednak dzieje się to stanowczo zbyt wolno. Wydaje się, iż szczególnie inwestorzy są zawiedzeni, ponieważ liczyli na ogromne środki, skierowane na inwestycje i płynące do polskiego biznesu. Przez długi czas do inwestycji w odnawialne źródła energii nie zachęcały także wysokie stopy procentowe, przekładające się na marże bankowe i koszt pozyskania kapitału” – uzupełnia.
O finansowaniu projektów OZE:
„Każdy audyt energetyczny WISE ENERGY, związany z możliwymi do przeprowadzenia działaniami optymalizacyjnymi kończy się raportem. Opisujemy w nim wszelkie procesy produkcyjne kontrahenta i sugerujemy konkretne kroki, które uważamy za konieczne. Wstępnie wyliczamy też CAPEX, czyli niezbędny poziom wydatków kapitałowych na inwestycje, jak również szacunkowy okres zwrotu poszczególnych działań optymalizacyjnych. Nasze podejście jest oczywiście bardzo merytoryczne, natomiast na końcu druga strona podejmuje decyzję czysto biznesową, które elementy wdrożyć” – przedstawia Dyrektor WISE ENERGY.
„Ważnym aspektem jest niewątpliwie finansowanie projektów inwestycyjnych w obszarze OZE. Niezbędne środki na inwestycje można pozyskać z wielu źródeł, takich jak np. program operacyjny FENG (Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki – przyp. red.), oferujący przedsiębiorcom wsparcie finansowe w działaniach związanych z zieloną transformacją, kredyty bankowe czy ekologiczne, jak również świadectwa pochodzenia energii. Formy finansowania są bardzo różne i zmieniają się w czasie, a czasem są wyłącznie regionalne. Wspieramy inwestorów, wskazując im dostępne źródło finansowania, jak również pomagamy spełnić wszelkie wymogi prawne, aby możliwe było pozyskanie kapitału, szczególnie o ile jest on tani” – precyzuje.
O aktualnych celach operacyjnych i perspektywach biznesowych:
„Zdecydowanie poszliśmy w kierunku kompleksowego doradztwa i wykonawstwa w sektorze energii, czyli przykładowo sprzedaż prądu, która jest także istotna, została opakowana dodatkowymi usługami, często przy tym unikalnymi, które przekładają się na wyższą marżowość WISE ENERGY. Powoduje to, iż porównujemy się nie tyle do innych spółek energetycznych na rynku, ale bardziej do podmiotów specjalizujących się w efektywności energetycznej, ale tylko do takich z naprawdę dużym doświadczeniem” – wskazuje aspekt realnej konkurencyjności rynkowej Mariusz Koper.
„Barierą wejścia na rynek energii jest nie tylko doświadczenie, odpowiednie kadry, ale przede wszystkim umiejętne poukładanie szeregu procesów biznesowych, w oparciu o usługi wykonywane przez lata na rzecz podmiotów z różnych branż. Niewątpliwie naszą mocną stroną jest także fakt, iż jako organizacja wywodzimy się z rynku telekomunikacyjnego, który w dużej mierze budowaliśmy, a na którym funkcjonują do dzisiaj poważne biznesy i specjalistyczne oprogramowanie. Taką skomplikowaną działalność trzeba dobrze zrozumieć, żeby zaproponować odpowiednie czynności w obszarze optymalizacji energetycznej, audytów efektywności energetycznej lub innych rozwiązań. Całościowa obsługa klienta przekłada się właśnie na wspomniany wysoki próg wejścia na rynek, jest naturalną barierą technologiczną. To nas właśnie wyróżnia i jest czymś na czym budujemy swoją tożsamość biznesową” – dodaje.
„Naszym aktualnym celem operacyjnym jest na pewno zwiększenie kontraktowania energii, które ma miejsce szczególnie teraz, czyli we wrześniu i październiku. Natomiast jest to działanie, które ma miejsce co roku, więc koncentrujemy się także na innych obszarach. Na pewno szczególnie istotne jest ciągłe wzmacnianie naszej Grupy Kapitałowej, np. poprzez szukanie synergii w biznesach. Stawiamy mocno na segment efektywności energetycznej, w którym chcemy się wciąż gwałtownie rozwijać i zwiększać generowane marże. Wysoka bariera wejścia na rynek ukraiński, na którym jesteśmy przecież już obecni poprzez sieć dystrybucji paneli fotowoltaicznych i magazynów energii, powoduje iż widzimy potencjał, aby dalej iść w tym kierunku i zwiększać wolumeny sprzedażowe. Nie zapominamy przy tym, iż równie istotne będą dobre relacje handlowe i możliwie najwyższa jakość dostaw od naszych chińskich partnerów, związane z panelami fotowoltaicznymi i magazynami energii, które pozyskujemy w Azji – chcemy tą współpracę skalować i także podnosić wolumeny zamówień” – podkreśla aktualne cele operacyjne Dyrektor Zarządzający WISE ENERGY.
„Mamy projekty, które odsunęły się nieco w czasie i czekają na niezbędne finansowanie. Rozglądamy się przy tym za potencjalnymi celami akwizycyjnymi w biznesach, które będą synergiczne w stosunku do nas i gwałtownie wniosą realną wartość operacyjną. Mocno pracujemy także nad pozyskiwaniem klientów w sposób nietradycyjny, czyli nie poprzez handlowców i sieć sprzedaży, a bardziej z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych, takich jak Internet i social media. Muszę odnotować, iż sprzedajemy właśnie pierwsze umowy energetyczne przez TikTok, Facebook czy Instagram, co jeszcze kilka lat temu było trudne do wyobrażenia. Dlatego perspektywy rynkowe w przypadku WISE ENERGY sprowadzają się do jeszcze lepszego wykorzystania uwarunkowań rynkowych, rosnącej kompleksowości usług, budowania synergii wewnętrznych, jak również ciągłym szukaniu nowych kanałów docierania do klienta końcowego. Zawsze mieliśmy ambicje być organizacją, która kreuje rynek, działa mądrze i która jest tą pierwszą – w końcu nazwa zobowiązuje” – podsumowuje.
Źródło: Spółka