Kiedy przysługuje wizyta domowa w ramach NFZ?
Osoba ubezpieczona w Narodowym Funduszu Zdrowia ma prawo ubiegać się o wizytę domową lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) w sytuacji, gdy jej stan zdrowia uniemożliwia samodzielne dotarcie do przychodni. Decyzję o realizacji takiej wizyty podejmuje jednak lekarz, który kieruje się wyłącznie wskazaniami medycznymi, a nie samą prośbą pacjenta.
Do sytuacji, w których lekarz może zdecydować o konieczności przyjazdu do pacjenta, należą m.in.:Reklama
● ostra lub nagła choroba - np. wysoka gorączka, silne osłabienie, ciężki przebieg infekcji,
● znaczne pogorszenie stanu zdrowia - w przebiegu chorób przewlekłych lub w trakcie rekonwalescencji,
● ograniczenia ruchowe - urazy, choroby neurologiczne lub reumatologiczne utrudniające przemieszczanie się,
● ciężki stan ogólny - objawy nasilające się przy wysiłku związanym z opuszczeniem domu,
● niepełnosprawność - szczególnie gdy pacjent wymaga stałej opieki,
● zaawansowany wiek - np. osoby leżące, przewlekle chore.
W przypadkach nagłych, wymagających szybkiej interwencji, wizyta powinna być zrealizowana tego samego dnia. W sytuacjach stabilnych termin może być natomiast ustalony w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem.
Jak wygląda wizyta domowa na NFZ?
Na początku wizyty domowej lekarz przeprowadza krótki wywiad dotyczący bieżących dolegliwości, ich czasu trwania oraz dotychczasowego leczenia. W zależności od rodzaju problemu zdrowotnego lekarz wykonuje podstawowe badania, tj. osłuchuje klatkę piersiową, mierzy ciśnienie, bada tętno i ocenia stan ogólny pacjenta. W warunkach domowych lekarz nie ma jednak dostępu do pełnego zaplecza diagnostycznego, dlatego niektóre badania mogą wymagać wizyty w przychodni lub skierowania do placówki specjalistycznej.
Po badaniu lekarz stawia wstępną diagnozę i wydaje zalecenia: może przepisać leki, wystawić e-receptę, zwolnienie lekarskie (e-ZLA), a także skierowanie na badania lub do specjalisty.
Kiedy lekarz może odmówić wizyty domowej na NFZ?
Wizyta domowa w ramach NFZ jest formą świadczenia, która przysługuje tylko w uzasadnionych medycznie przypadkach. Sam fakt, iż pacjent o nią poprosi, nie wystarczy, ponieważ decyzję zawsze podejmuje lekarz, oceniając, czy stan zdrowia rzeczywiście uniemożliwia osobiste stawienie się w przychodni.
Lekarz może więc odmówić przyjazdu, jeżeli podczas rozmowy telefonicznej lub na podstawie przekazanych informacji uzna, iż taka forma wizyty nie jest konieczna. Dotyczy to m.in. sytuacji, gdy pacjent jest w stanie samodzielnie lub z pomocą bliskich dotrzeć do placówki, a objawy nie wskazują na poważne ograniczenia ruchowe czy zagrożenie zdrowia.
Lekarz nie zgodzi się również na wizytę domową, o ile stan zdrowia chorego wymaga pilnej interwencji medycznej. Mianowicie w przypadku m.in. utraty przytomności, silnego bólu w klatce piersiowej lub innych objawów zagrażających bezpośrednio życiu pacjentów, należy niezwłocznie wezwać karetkę pogotowia.
WB