System kolejowy w Województwie Pomorskim wyróżnia się unikalnym rozwiązaniem – Taryfą Pomorską, zapewniającą pełną interoperacyjność przewozów – przekonuje Michał Piotrowski rzecznik prasowy Marszałka Województwa Pomorskiego. Trasa Tczew – Gdańsk zdaniem urzędnika została znacząco wzmocniona co ma rozładować tłok w pociągach, oferując pasażerom wysoką częstotliwość kursów i nowoczesne połączenia, w tym do Portu Lotniczego w Gdańsku. Specjalizacja przewozów regionalnych i miejskich jest według urzędników zgodna z założeniami strategicznymi Samorządu Województwa.
Taryfa Pomorska: model kolejowy zintegrowany jak nigdzie indziej
Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego po naszym artykule o ogromnym tłoku w porannych i popołudniowych pociągach na trasie Tczew-Gdańsk podkreśla, iż kolej w regionie należy traktować jako jednolitą ofertę, a nie oddzielne segmenty przewoźników. Zgodnie z jego słowami:
System transportu kolejowego należy traktować jako całościową, jednolitą ofertę, a nie wycinki realizowane przez poszczególnych przewoźników – przekonuje Piotrowski.
Taryfa Pomorska według rzecznika jest unikatowa w skali kraju, gwarantuje pełną interoperacyjność dla przewoźników takich jak PKP SKM i Polregio. Obie firmy realizują połączenia na zlecenie Samorządu Województwa Pomorskiego. Dzięki temu pasażerowie mogą korzystać z całej sieci bez konieczności zastanawiania się nad różnicami w ofercie przewoźników.
Trasa Tczew – Gdańsk. Szybkie i częste połączenia
Szczególną uwagę zwrócono na trasę Tczew–Gdańsk, gdzie pociągi kursują aż 43 razy dziennie w obie strony. Jak wskazuje Piotrowski:
W porannym szczycie dowozowym do Trójmiasta (6:00-7:30) średnia częstotliwość pociągów w jednym kierunku to 10 minut.
Dodatkowo Samorząd Województwa Pomorskiego zainwestował w nowe połączenia, w tym bezpośrednie kursy do Portu Lotniczego w Gdańsku. Dzięki zastosowaniu linii dalekobieżnej 202 pasażerowie mogą gwałtownie dotrzeć nie tylko do Gdańska Głównego, ale także do Oliwy, Sopotu czy Gdyni.
Piotrowski wyjaśnia także najważniejsze zalety aktualnego modelu przewozowego:
Obecny model funkcjonowania przewozów umożliwia zarówno szybki dojazd do Gdańska Głównego, jak i dostęp do wszystkich przystanków SKM w Trójmieście po przesiadce.
Czytaj więcej: Nocny pociąg z Trójmiasta do Tczewa znika. Dlaczego?
Dlaczego SKM nie kursuje do Tczewa? Tłok w pociągach
Pojawiły się pytania o ewentualne wprowadzenie SKM na trasę Tczew–Gdańsk. Rzecznik marszałka tłumaczy, iż nie jest to możliwe z kilku powodów:
Linia SKM kończy się ślepo na stacji Gdańsk Śródmieście, a połączenia torowe obu linii – 202 i 250 – na stacji Gdańsk Główny mają charakter awaryjny.
Dodatkowo Piotrowski wskazuje, iż obecny podział zadań między kolej regionalną a miejską pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie infrastruktury:
Kolej miejska realizuje przewozy w ścisłym jądrze metropolii, mając charakter metra, z częstymi przystankami i taborem wyspecjalizowanym do przewozów miejskich – mówi Piotrowski.
Zgodnie z założeniami strategicznymi Samorządu Województwa, Tczew obsługiwany jest taborem wygodnym, dostosowanym do dłuższych tras.