Właściciel sieci Biedronka i Hebe pokazuje wyniki. Trwa walka o klienta

2 dni temu

Portugalski koncern Jeronimo Martins, właściciel m.in. sieci sklepów Biedronka i drogerii Hebe, osiągnął w pierwszym kwartale 2025 roku przychody w wysokości 8,4 mld euro, co oznacza wzrost o 3,8 proc. rok do roku. EBITDA spółki zwiększyła się o 3,8 proc. do 528 mln euro (+1,2 proc. w stałych kursach walutowych). Natomiast zysk netto Jeronimo Martins osiągnął poziom 127 mln euro i tym samym wzrósł o 31,4 proc. rdr.

„Rozpoczęliśmy 2025 rok w wymagającym i zmiennym otoczeniu, z jasno określonym priorytetem – zapewnić konkurencyjność cenową, aby zdobyć zaufanie konsumentów, którzy wybierają nasze sklepy i wierzą w naszą ofertę wartości, a tym samym przez cały czas umacniać nasze pozycje rynkowe. Ogólnie rzecz biorąc, wzrost płacy minimalnej zwiększył dochód rozporządzalny gospodarstw domowych w krajach, w których działamy. Niemniej jednak oficjalne statystyki handlu detalicznego w branży spożywczej pokazują, iż konsumenci pozostają ostrożni i wyjątkowo wrażliwi na ceny. Jednocześnie inflacja żywnościowa utrzymuje się na niskim poziomie, choć nie jest ujemna ” – napisały władze spółki w komunikacie.

Biedronka się rozwija. Klienci są ostrożni

W 2025 roku Biedronka utrzymała silną dynamikę handlową. Przychody ze sprzedaży wzrosła w pierwszym kwartale o 3,4 proc. do 5,9 mld euro (+0,3 proc. w walucie lokalnej). Co istotne, sprzedaż w sklepach porównywalnych (LFL) spadła o 3,5 proc.. Zdaniem spółki – głównie z powodu efektu kalendarzowego (Wielkanoc wypadła poza pierwszy kwartał) oraz wysokiej bazy porównawczej rok do roku, kiedy sieć Biedronka osiągnęła wyjątkowy wzrost wolumenu. P

Pomimo presji ze strony niższej sprzedaży LFL i wzrostu płac, firma dzięki dyscyplinie kosztowej i korzystniejszemu miksowi marżowemu osiągnęła EBITDA na poziomie 461 mln euro (+3,9 proc. r/r, +0,7 proc. w walucie lokalnej), przy marży 7,7 proc., czyli na poziomie zbliżonym do ubiegłego roku. W pierwszym kwartale otwarto 56 nowych sklepów (50 netto) i przeprowadzono 27 modernizacji.

Dla Grupy Jeronimo Martins istotnym wydarzeniem w raportowanym okresie było otwarcie pierwszych czterech sklepów Biedronka na Słowacji oraz Centrum Dystrybucyjnego, które wspiera rozwój Biedronki w tym kraju.

Drogerie Hebe pod presją konkurencji

Sieć drogerii Hebe działa pod silną presją konkurencji. Pomimo tego w pierwszym kwartale 2025 roku zanotowała wzrost sprzedaży w walucie lokalnej o 8,5 proc. a sprzedaż LFL wzrosła o 1,9 proc. Przychody ze sprzedaży wyrażone w euro wyniosły 145 mln euro, co oznacza wzrost o 11,9 proc. rok do roku.

Jak podaje spółka – strategia intensyfikacji inwestycji cenowych doprowadziła do wewnętrznej deflacji i wpłynęła negatywnie na marżę. EBITDA, która wyniosła 3 mln euro. Tym samym spadła o 57,4 proc. rok do rokuj (-58,7 proc. w walucie lokalnej), a marża EBITDA spadła do 2 proc. (wobec 5,4 proc. w kwartale 2024).

W podanym okresie czasu sieć Hebe powiększyła się o cztery nowe sklepy w Polsce i jeden w Czechach. Zakończyła pierwszy kwartał roku z łączną liczbą 386 placówek: 380 w Polsce, 4 w Czechach i 2 na Słowacji.

Pedro Soares Dos Santos, prezes zarządu Grupy Jeronimo Martins komentuje

„W 2025 roku otoczenie gospodarcze pozostaje niestabilne – wpływają na to zarówno ryzyka geopolityczne, jak i dynamiczne zmiany społeczno-ekonomiczne. Konsumenci zachowują ostrożność w obliczu rosnącej niepewności, co utrudnia przewidywanie ich przyszłych decyzji.

W tych warunkach wszystkie nasze spółki działały z dużą dyscypliną, by przeciwdziałać presji na marże wynikającej z niskiej inflacji koszyka zakupowego oraz rosnących kosztów pracy związanych z podniesieniem płacy minimalnej.

Mimo niejednoznacznych trendów rynkowych w I kwartale, Grupa osiągnęła solidne wyniki – to efekt skutecznych modeli biznesowych i silnych propozycji wartości rozwijanych w ostatnich latach. Obserwując uważnie zachowania konsumentów i działania konkurencji, przez cały czas skupiamy się na zrównoważonym wzroście, budowaniu lojalności klientów, realizacji ambitnych planów ekspansji oraz odpowiedzialnym reagowaniu na wyzwania społeczne i środowiskowe, jakie stawia przed nami dzisiejszy, bardzo zmienny świat.”

Idź do oryginalnego materiału