Zarząd Associated British Foods rozważa możliwość oddzielenia sieci Primark od swojej działalności w sektorze spożywczym. Ma to zwiększyć długoterminową wartość firmy. w tej chwili Primark odpowiada za 65 proc. zysku operacyjnego całej Grupy.
ABF oświadczyło, iż rozważa podział Primark i marek spożywczych na dwie oddzielne firmy. Firma rozpoczęła strategiczny przegląd, wdrożony z pomocą Rothschild & Co i przy wsparciu swojego największego akcjonariusza, Weston family’s Wittington Investments. Zarząd ABF dodał, iż żadna decyzja nie została jeszcze podjęta.
– To był rok intensywnej aktywności strategicznej i operacyjnej w ABF. Większość naszych firm osiągnęła solidne wyniki finansowe, radząc sobie z trudnym otoczeniem zewnętrznym. Patrząc w przyszłość, jesteśmy pewni perspektyw grupy na 2026 rok, choć wiele zależy od otoczenia konsumenckiego, które jest w tej chwili szczególnie nieprzewidywalne – skomentował Prezes ABF, George Weston.
Wyniki sprzedaży
W ostatnim roku finansowym zakończonym 13 września przychody Primark wzrosły o 1 proc. do 9,5 mld funtów. W Europie (z wyłączeniem Wielkiej Brytanii i Irlandii) sprzedaż wzrosła o 2 proc., przy czym nowe otwarcia sklepów miały istotny wpływ na ten wynik. Sprzedaż porównywalna (like-for-like) spadła o 1,5 proc. W pierwszej połowie roku spółka odnotowała dobre wyniki na większości rynków, po których nastąpił słabszy okres handlowy w drugiej połowie. W Stanach Zjednoczonych sprzedaż wzrosła w ostatnim roku finansowym o 20 proc., głównie dzięki nowym otwarciom sklepów.
Międzynarodowy rozwój sieci
Primark zadebiutował w Polsce pięć lata temu, otwierając swój pierwszy sklep w Galerii Młociny w Warszawie. Od tego czasu marka dynamicznie się rozwija, rozszerzając swoją sieć do siedmiu lokalizacji, posiadając sklepy w Poznaniu, Krakowie, Katowicach, Wrocławiu, Łodzi i Bydgoszczy.
Primark kontynuuje rozwój w Europie Środkowo-Wschodniej. w tej chwili sieć liczy 17 sklepów na sześciu rynkach. Składają się na to sklepy w Polsce (7 sklepów), Czechach (3 sklepy), Rumunii (4 sklepy), Słowacji (1 sklep) i na Węgrzech (1 sklep).

1 dzień temu



![[ANALIZA] PRCH: wrzesień miesiącem wzrostu obrotów oraz footfallu](https://retailnet.pl/wp-content/uploads/2025/10/centrum-handlowe.jpg)




