Pomysł budowy mostu ma swoją wieloletnią historię. AFP zwraca uwagę, iż już od dziesięcioleci włoscy politycy debatują nad budową połączenia nad pasem wody między Sycylią a Kalabrią. Zdaniem strony rządowej decyzja o zatwierdzeniu projektu to jednak krok milowy. Budowa mostu ma zostać ukończona do 2032 roku i stanowi najnowocześniejszą konstrukcję inżynieryjną. Jest to istotne nie tylko ze względu na długość - 3,3 km, co będzie rekordem świata, ale także ze względu na silne wiatry i ryzyko trzęsień ziemi w tym rejonie.
Nowy most we Włoszech będzie wspierać obronność?
Most będzie przeznaczony zarówno dla ruchu kołowego, jak i kolejowego. Zgodnie z zapowiedziami wicepremiera Matteo Salviniego prace mogą rozpocząć się we wrześniu lub październiku. Ocenił, iż nowa inwestycja przyczynią się do rozwoju zubożałej Sycylii i Kalabrii, tworząc nowe miejsca pracy. Zdaniem włoskiej premier Giorgii Meloni projekt jest "demonstracją silnej woli i technicznej wiedzy Włoch".Reklama
Przeciwnicy projektu zwracają jednak uwagę na bardzo wysokie koszty, tym bardziej, iż Włochy borykają się z zadłużeniem. Co więcej, prokurator generalny sycylijskiej Mesyny ocenił, iż projekt przyniesie korzyści zorganizowanej przestępczości.
Co istotne, wydatki na budowę mostu mają zostać zaliczone do wydatków na obronność, dzięki czemu Włochy zwiększą ich skalę do 5 proc. Część z nich ma być przeznaczona na infrastrukturę. Włoscy rządzący chcą więc wykorzystać tę możliwość, zwłaszcza iż na Sycylii znajduje się jedna z baz NATO. Jak jednak podaje Politico, Bruksela nie jest zbyt skłonna do tego, aby uznawać budowę mostu za priorytet dla wojska.
Budowa mostu może też zwiększyć zainteresowanie Sycylią wśród turystów, którzy nie chcą decydować się na podróż samolotem. Aby pokonać Cieśninę Mesyńską, należy zarezerwować na ten moment godzinę w przypadku samochodu lub dwie w przypadku pociągu - zarówno auta, jak i wagony są ładowane na prom. Nowy most ma skrócić ten czas do odpowiednio 10 i 15 minut.
Obecnie najdłuższym mostem wiszącym na świecie jest Canakkale 1915 w Turcji, który liczy 2023 km.