Wodorowa rewolucja na torach. Siemens Mobility dostarczy nowe pociągi dla Bawarii

7 godzin temu

Siemens Mobility rozpoczął produkcję bezemisyjnych pociągów napędzanych wodorem, które już pod koniec 2026 roku wyjadą na trasy kolejowe w Bawarii. Inwestycja realizowana wspólnie z Südostbayernbahn i Deutsche Bahn ma przyspieszyć dekarbonizację transportu kolejowego i zastąpić wysłużone pociągi z silnikami diesla.

Pociągi przyszłości: bez spalin i z pełnym komfortem


Nowe pociągi Mireo Plus H będą kursować na 32-kilometrowej trasie z Mühldorf przez Tüßling do Burghausen. Wyposażone zostaną w wodór jako paliwo, przetwarzany w ogniwach paliwowych na energię elektryczną. To pozwoli na cichą i czystą jazdę, bez emisji dwutlenku węgla i tlenków azotu.


Zasięg pociągu to choćby 1200 kilometrów na jednym tankowaniu, które zajmie około 15 minut. Skład dwuwagonowy pomieści m.in. dziewięć rowerów, będzie miał niskopodłogowe wejścia oraz specjalne okna poprawiające jakość połączeń telefonicznych. Wady? Podczas gdy państwa europejskie inwestują w coraz szybszą kolej, pociąg Siemensa nie pojedzie szybciej niż 140 km/h.

Wspólna inwestycja w zieloną kolej


Projekt powstaje na zamówienie kraju związkowego Bawaria, który aktywnie inwestuje w rozwój zrównoważonego transportu. Deutsche Bahn zapowiedziała budowę własnej elektrolizerni w Mühldorfie, która będzie wykorzystywać wyłącznie odnawialne źródła energii do produkcji wodoru. Taki model lokalnej produkcji i zasilania taboru znacząco ogranicza emisję i wpływ transportu na środowisko.


Siemens Mobility nie tylko dostarczy nowe pociągi, ale zapewni również kompleksowy serwis systemu zasilania wodorem. kooperacja obejmuje konserwację infrastruktury technicznej oraz bieżące wsparcie eksploatacyjne, co ma najważniejsze znaczenie dla niezawodności nowej floty.


Według Andre Rodenbecka, CEO pionu taborowego w Siemens Mobility, pociągi Mireo Plus H łączą wysoką efektywność energetyczną, niską emisję hałasu i dużą moc napędową. Z kolei Cornelia Würtz z Deutsche Bahn podkreśla, iż projekt ten wpisuje się w realizację strategii klimatycznej firmy i stanowi istotny krok w kierunku upowszechnienia kolei niskoemisyjnej w Niemczech.

Technologia z myślą o środowisku


Pociągi Mireo to konstrukcja oparta na lekkim aluminium, zoptymalizowana aerodynamicznie i wyposażona w nowoczesne systemy oszczędzania energii, w tym rekuperację i inteligentne zarządzanie napędem. Dzięki temu możliwe jest ograniczenie zużycia energii choćby podczas intensywnej eksploatacji. Pokładowe systemy monitoringu i diagnostyki pozwalają na bieżące śledzenie zużycia i optymalizację parametrów pracy.


Ich inteligentne zarządzanie zasobami pokładowymi minimalizuje nie tylko koszty eksploatacji, ale też emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Dodatkowo system ETCS – europejski standard sterowania ruchem kolejowym – gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo i kompatybilność z sieciami w innych krajach UE.


Napęd wodorowy i elektryczny pozwala uniezależnić się od sieci trakcyjnych, co czyni te pociągi idealnym rozwiązaniem dla tras niezelektryfikowanych. Rozwiązanie to eliminuje konieczność kosztownych inwestycji infrastrukturalnych w linie zasilające, a jednocześnie zapewnia wysoki komfort i niezawodność podróży. Dzięki temu projekt może stać się wzorem dla kolejowych inwestycji w innych regionach Europy, szczególnie tam, gdzie zelektryfikowanie linii jest ekonomicznie lub środowiskowo nieopłacalne.

Zielony transport na torach nabiera tempa


Technologia wodorowa w kolejnictwie to odpowiedź na wyzwania klimatyczne i potrzeby lokalnych społeczności. Siemens Mobility pokazuje, iż innowacje mogą iść w parze z ekologią oraz komfortem podróży. jeżeli projekt w Bawarii się powiedzie, może otworzyć drogę dla szerszego wdrożenia wodoru w transporcie publicznym w całej Europie.





  • Mało kto wie, czym są Strefy Czystego Transportu. Ale blisko 40 proc. Polaków nie chce ich wprowadzania

  • Linia Y. Spółka CPK kupiła pierwszą działkę pod kolej dużych prędkości

  • Polskie drogi bez kolein i dziur? Wystarczy sięgnąć po recyklingowane opony

  • Świat pędzi pociągiem, czyli wszystko co trzeba wiedzieć o Kolejach Dużych Prędkości [WYKRESY]

Idź do oryginalnego materiału