Wodospad na akcjach Nike, -20% w jeden dzień. Co się tam wydarzyło?

2 dni temu

Nike, największa na świecie firma produkująca odzież sportową, ogłosiła niespodziewany spadek przychodów kwartalnych o 10%. Powód? Rosnąca konkurencja ze strony nowszych marek, takich jak On czy Hoka. Ta wiadomość spowodowała, iż akcje Nike spadły o blisko 20%. To z kolei oznacza stratę rynkową wynoszącą blisko 30 miliardów dolarów.

Akcje Nike jak wodospad. Co się stało?

Nike poinformowało inwestorów o osłabieniu popytu na rynkach międzynarodowych, w tym w Chinach. Mimo to firma jest optymistycznie nastawiona do przyszłości, licząc na to, iż nowe produkty i kampania marketingowa podczas nadchodzących Igrzysk Olimpijskich w Paryżu pomogą odzyskać momentum wśród konsumentów.

Igrzyska Olimpijskie w Paryżu oferują nam szczytowy moment, aby przekazać naszą wizję sportu światu,” powiedział CEO John Donahoe podczas rozmowy o wynikach finansowych.

Dayummm $NKE down 20% today

Apparently worst day in Nike stock since 2001, received over 6 downgrades!

Are you buying this dip or staying away? pic.twitter.com/yJEqHFnICz

— Rensing Trades (@RensingTrades) June 29, 2024

Nowe wyzwania i strategia

Firma obniżyła również swoje prognozy na rok 2025. Sprzedaż w modelu bezpośrednio do konsumenta spadła o 8%, ponieważ część klientów przeniosła się do marek bardziej „na czasie”. Neil Saunders, dyrektor zarządzający GlobalData Retail, zauważył, iż „Nike nie wprowadzało wystarczających innowacji, nie prowadziło odpowiednich działań marketingowych i nie opowiadało wystarczająco dużo historii wokół swoich produktów”. Strategia polegająca na sprzedaży produktów przez własne sklepy i stronę internetową, zamiast przez hurtownie takie jak Foot Locker, również zaszkodziła sprzedaży.

Przed Nike szereg wyzwań

Obecnie Nike jest głównym sponsorem koszulek na Mistrzostwach Europy UEFA 2024, pokonując takie marki jak Adidas i Puma. Firma sponsoruje dziewięć drużyn narodowych, w tym Anglię, Francję i Portugalię. Jednakże, aby odzyskać swoją pozycję na rynku, „Nike musi ponownie zdobyć zaufanie konsumentów i przekonać ich do zakupu swoich produktów.”

Przed amerykańskim gigantem niemałe wyzwania. W tym rosnącą konkurencją i osłabienie popytu na rynkach międzynarodowych.

Phil Knight, współzałożyciel giganta, rozpoczął swoją działalność z zaledwie 1,200 dolarów w kieszeni, przekształcając ją w globalnego giganta. Firma początkowo działała jako Blue Ribbon Sports, dystrybutor japońskiej marki butów Onitsuka Tiger (obecnie ASICS). Inspiracją do zmiany nazwy na Nike była grecka bogini zwycięstwa. Logo, słynny „swoosh”, zostało zaprojektowane przez studentkę grafiki Carolyn Davidson, która otrzymała za to zaledwie 35 dolarów.

Idź do oryginalnego materiału