Wprowadzają zakazy ruchu na Wielkanoc. W te dni nie wyjedziesz

1 dzień temu

Wielkanoc zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nią poważne utrudnienia dla kierowców ciężarówek. Rząd ponownie wprowadza bowiem okresowe zakazy ruchu na Wielkanoc i majówkę. Zmiany w organizacji ruchu wprowadziły także Niemcy, Czechy i Słowacja. Co ważne – obostrzenia w tym roku realizowane są choćby do siedmiu dni, ponieważ Święta Wielkanocne i majówka przypadają wyjątkowo blisko siebie.

Zakazy ruchu w Polsce na Wielkanoc

W Polsce zakazy ruchu na Wielkanoc obejmuje pojazdy ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 12 ton. Co ważne – nie będą dotyczyły autobusów ani samochodów uprzywilejowanych. W Polsce zakazy wprowadzone zostaną już w sobotni wieczór 19 kwietnia, a zakończą się dopiero w poniedziałek 21 kwietnia. Będą obowiązywać w godzinach popołudniowo-wieczornych, a ich celem jest zapewnienie większego bezpieczeństwa na drogach w czasie wzmożonego ruchu świątecznego. Zgodnie z aktualnym rozporządzeniem Ministra Transportu, ograniczenia obowiązują w święta oraz w dni je poprzedzające.

Terminy zakazów w Polsce:

  • Sobota, 19 kwietnia: godz. 18:00 – 22:00
  • Niedziela, 20 kwietnia (Wielkanoc): godz. 8:00 – 22:00
  • Poniedziałek, 21 kwietnia (drugi dzień Świąt): godz. 8:00 – 22:00

Zakaz nie obejmuje m.in. przewozu artykułów gwałtownie psujących się, jak mleko, mięso, warzywa, a także powrotów polskich ciężarówek z tras międzynarodowych. Pełna lista wyjątków znajduje się w rozporządzeniu z 31 lipca 2007 r. (Dz. U. poz. 783) i obejmuje m.in. pojazdy ratownicze, wojskowe, transport medyczny i rolniczy.

Zakazy ruchu w krajach sąsiednich

Co ciekawe, także nasi sąsiedzi zapowiadają zakazy ruchu dla ciężarówek – zwłaszcza Niemcy, Czechy i Słowacja. W tych krajach ograniczenia będą obowiązywać głównie w piątek, niedzielę i Poniedziałek Wielkanocny. Różnice pojawiają się jednak w zakresie godzin – np. w Czechach zakaz w piątek zaczyna się dopiero o 13:00, a w Niemczech i na Słowacji już od północy. W każdym z tych państw zakazy dotyczą pojazdów o DMC powyżej 7,5 tony. Dodatkowo, niemieckie zakazy dotyczą całego terytorium kraju, niezależnie od landu czy tradycji wyznaniowej.

Niemcy:

  • Piątek, 18 kwietnia: 00:00 – 22:00
  • Niedziela, 20 kwietnia: 00:00 – 22:00
  • Poniedziałek, 21 kwietnia: 00:00 – 22:00

Czechy:

  • Piątek, 18 kwietnia: 13:00 – 22:00
  • Niedziela, 20 kwietnia: 13:00 – 22:00
  • Poniedziałek, 21 kwietnia: 13:00 – 22:00

Słowacja:

  • Piątek, 18 kwietnia: 00:00 – 22:00
  • Niedziela, 20 kwietnia: 00:00 – 22:00
  • Poniedziałek, 21 kwietnia: 00:00 – 22:00

Nadchodzi majówka – kolejne ograniczenia

Po zakończeniu świąt wielkanocnych kierowcy nie odetchną z ulgą na długo. Ledwie kilka dni później wchodzi kolejna fala ograniczeń związanych z długim weekendem majowym. W Polsce zakazy zostaną wprowadzone 30 kwietnia wieczorem i będą obowiązywać przez cztery dni, aż do 3 maja włącznie. W tym czasie ciężarówki również będą musiały stanąć na parkingu – oczywiście z tymi samymi wyjątkami, które przewidziano na Wielkanoc.

Polska – zakazy obejmują:

  • Środa, 30 kwietnia: 18:00 – 22:00
  • Czwartek, 1 maja: 8:00 – 22:00
  • Piątek, 2 maja: 18:00 – 22:00
  • Sobota, 3 maja: 8:00 – 22:00

Niemcy, Czechy, Słowacja – 1 maja (czwartek):

  • Niemcy: 00:00 – 22:00
  • Czechy: 13:00 – 22:00
  • Słowacja: 00:00 – 22:00

Oznacza to, iż w ciągu zaledwie dwóch tygodni możemy mieć aż 7 dni zakazów jazdy dla ciężarówek – nie tylko w Polsce, ale i w sąsiednich krajach. Z punktu widzenia firm logistycznych, takich jak operatorzy transportu międzynarodowego, to bardzo newralgiczny moment. Kilkudniowe przestoje mogą oznaczać nie tylko opóźnienia w dostawach, ale też wzrost kosztów operacyjnych i napięcia w relacjach z kontrahentami. Właśnie dlatego tak ważne jest wcześniejsze zapoznanie się z harmonogramem zakazów oraz ich dokładnym zakresem. W razie wątpliwości warto zajrzeć do rozporządzenia lub skonsultować się z Inspekcją Transportu Drogowego. Pamiętaj – lepiej sprawdzić wcześniej, niż utknąć na parkingu!

Ruszają dopłaty do zakupu ciężarówek elektrycznych! Gamechanger czy niewypał?

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału