Wróciły bezpośrednie pociągi do Krynicy-Zdroju i Muszyny

6 godzin temu

Od 12 czerwca podróżni znów mogą korzystać z bezpośrednich połączeń kolejowych do popularnych miejscowości turystycznych i uzdrowiskowych – Muszyny i Krynicy-Zdroju. Powrót pociągów na te malownicze trasy był możliwy dzięki zakończeniu kluczowego etapu modernizacji linii kolejowych nr 96 (Tarnów – Leluchów) oraz nr 105 (Muszyna – Krynica-Zdrój).

W ramach inwestycji zmodernizowano perony na 13 stacjach i przystankach, odnowiono tory, sieć trakcyjną, 60 obiektów inżynieryjnych oraz aż 23 przejazdy kolejowo-drogowe. Prace objęły odcinek od Starego Sącza do granicy państwa w Leluchowie oraz linię prowadzącą z Muszyny do Krynicy-Zdroju.

Na zmodernizowanych peronach – m.in. w Tuchowie, Starym Sączu, Barcicach, Rytrze, Wierchomli Wielkiej, Żegiestowie-Zdroju i Muszynie – pojawiły się nowe oznakowania, tablice informacyjne, wiaty, ławki, a także ścieżki dotykowe i pochylnie dla osób o ograniczonej mobilności. Dzięki temu podróż stała się wygodniejsza i bardziej dostępna.

Zrealizowane prace znacząco wpłynęły także na parametry techniczne trasy. Dzięki regulacji torów i odnowieniu infrastruktury, pociągi zyskały możliwość jazdy z większą prędkością, co już teraz przekłada się na skrócenie czasu przejazdu – średnio o 10 minut. Od nowego rozkładu jazdy na sezon 2025/2026 na odcinku Stary Sącz – Rytro planowane jest podniesienie prędkości choćby do 120 km/h. Z kolei między Rytrem a granicą państwa prędkości wzrosną o 20–30 km/h.

Choć najważniejsze prace już się zakończyły, na trasie przez cały czas prowadzone są działania związane z modernizacją systemów sterowania ruchem kolejowym. Pozwolą one w kolejnych miesiącach na dalsze zwiększenie płynności i bezpieczeństwa ruchu pociągów.

Modernizacja peronów kosztowała 73 mln zł i została sfinansowana w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”. Prace związane z torami, siecią trakcyjną, obiektami inżynieryjnymi i przejazdami kosztowały blisko 118 mln zł i były finansowane ze środków własnych PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz Krajowego Programu Kolejowego.

Fot. PKP PLK

Zobacz również:

„Kryniczanka” zmienia się na lepsze zgodnie z planem
Koleje Małopolskie: Zmiany w rozkładzie jazdy od 15 czerwca
Idź do oryginalnego materiału