Wschodnia Obwodnica Warszawy jednak powstanie? GDDKiA wznawia przygotowania

1 dzień temu

Po latach sporów, odwołań i proceduralnego impasu, Wschodnia Obwodnica Warszawy (WOW) ponownie wraca na tapet. Ministerstwo Infrastruktury podjęło decyzję o wznowieniu działań, które mają doprowadzić do realizacji brakującego 14-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S17. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) właśnie rozpoczęła przygotowania do nowego postępowania, które ma wyłonić optymalny wariant trasy, akceptowalny zarówno dla mieszkańców, jak i drogowców.

Wschodnia Obwodnica Warszawy w końcu powstanie?

Budowa pełnego ringu obwodnicowego Warszawy to jeden z kluczowych projektów infrastrukturalnych, na który kierowcy czekają od lat. Dotychczasowe próby realizacji ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy napotykały na liczne przeszkody administracyjne i protesty społeczne. Kontrowersje budził zwłaszcza przebieg trasy przez Wesołą – mieszkańcy obawiali się hałasu, degradacji środowiska i pogorszenia jakości życia. W efekcie decyzje środowiskowe były wielokrotnie uchylane przez sądy, projekt utknął w martwym punkcie, a Wschodnia Obwodnica Warszawy nie powstała.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, iż dotychczasowy brak porozumienia w sprawie przebiegu trasy blokował inwestycję na lata. Aby uniknąć kolejnych problemów, zdecydowano się na zupełnie nowe podejście – uwzględniające budowę tunelu na najbardziej spornym odcinku. Dzięki temu rozwiązaniu obwodnica miałaby minimalnie ingerować w tereny cenne przyrodniczo i zapewnić akceptację lokalnej społeczności.

Na dokończenie pełnego ringu obwodnicowego kierowcy oraz mieszkańcy miasta i aglomeracji warszawskiej czekają zbyt długo. Po wieloletnich staraniach i przygotowaniach do budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy doszliśmy do impasu decyzyjnego, który uniemożliwiał realizację ostatniego odcinka obwodnicy stolicy w wariancie akceptowalnym przez mieszkańców, drogowców i nieingerującym w obszary cenne przyrodniczo. Dotychczasowe decyzje były wielokrotnie uchylane przez sądy, zaskarżane, umarzane, przywracane, zmieniały się organy, które powinny określić przebieg drogi ekspresowej. Czas z tym skończyć, dlatego podjąłem decyzję o uruchomieniu nowej procedury przygotowawczej, uwzględniającej budowę tunelu w ramach fragmentu budzącego najwięcej protestów. Właśnie podpisałem Program inwestycji dla tego zadania — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Zgodnie z grudniową deklaracją wychodzimy z impasu związanego z ostatnią częścią Warszawskiego Węzła Drogowego. Efektem ma być budowa 14-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej #S17. Więcej: https://t.co/5bzN06JgNQ pic.twitter.com/m7wP2IEfIz

— GDDKiA Warszawa (@GDDKiA_Warszawa) March 6, 2025

Opinia mieszkańców i ochrona środowiska na pierwszym miejscu

Pierwszym krokiem GDDKiA będzie przygotowanie dokumentacji do ogłoszenia przetargu na wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). W ramach tych działań zostaną również wycofane wcześniejsze wnioski środowiskowe złożone w 2015 roku. Pozwoli to na przeprowadzenie nowych analiz i wybór najlepszego wariantu trasy.

Projektanci zajmą się oceną różnych opcji przebiegu drogi, a w szczególności przeanalizują możliwość zastosowania tunelu. Nowoczesne technologie tunelowe, z powodzeniem wykorzystywane już przy innych inwestycjach drogowych w Polsce, mogą okazać się kluczowym elementem, dzięki czemu Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie realizowana bez dalszych opóźnień.

Proces przygotowawczy obejmie również szeroko zakrojone konsultacje społeczne. Planowane są spotkania informacyjne dla mieszkańców, podczas których będzie można zgłaszać uwagi i propozycje dotyczące planowanej trasy. Zebrane opinie zostaną uwzględnione w analizie wielokryterialnej, mającej na celu wybór optymalnego wariantu pod względem społecznym, ekologicznym i ekonomicznym.

Po zakończeniu tego etapu GDDKiA złoży nowy wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie o wydanie decyzji środowiskowej dla najlepszego wariantu. Następnie rozpoczną się prace projektowe i uzyskiwanie niezbędnych pozwoleń na realizację inwestycji.

Według wstępnych założeń, jeżeli proces projektowy oraz wszystkie procedury administracyjne przebiegną sprawnie, WOW mogłaby zostać zrealizowana w latach 2032-2035. Wiele jednak zależy od tempa uzyskiwania niezbędnych decyzji oraz ewentualnych odwołań i protestów, które mogą wpłynąć na harmonogram prac. w tej chwili Warszawski Węzeł Drogowy składa się z 68 km tras ekspresowych. Jego realizacja rozpoczęła się w 2008 roku i była prowadzona etapami.

Dlaczego Wschodnia Obwodnica Warszawy jest tak ważna?

Brak 14-kilometrowego fragmentu WOW sprawia, iż ruch tranzytowy wciąż przechodzi przez miasto, zamiast omijać je szerokim łukiem. Kierowcy, nie mając innej alternatywy, korzystają z dróg wojewódzkich nr 631, 637 i 638 oraz lokalnych ulic w Wesołej, co generuje korki i hałas w tej części miasta.

Według danych Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021, najbardziej obciążonym fragmentem ringu jest w tej chwili odcinek S8 na wysokości Powązek (200 tys. pojazdów dziennie) oraz most Grota-Roweckiego (186 tys. pojazdów). Dla porównania, tunel pod Ursynowem w ciągu S2 POW obsługuje średnio 77 tys. pojazdów dziennie, a w szczycie choćby 110 tys.

Wschodnia Obwodnica Warszawy pozwoli na równomierne rozłożenie ruchu i realne odciążenie stołecznych ulic. To krok w stronę poprawy bezpieczeństwa i komfortu podróży, na który czekają zarówno mieszkańcy Warszawy, jak i wszyscy kierowcy korzystający z sieci tras ekspresowych wokół stolicy.

Ruszają dopłaty do zakupu ciężarówek elektrycznych! Gamechanger czy niewypał?

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału