Wstępne wyniki XTB za I półrocze 2025: Rekordowe przychody operacyjne oraz liczba nowych klientów

18 godzin temu

XTB konsekwentnie realizuje strategię, której priorytetem jest dynamiczny wzrost bazy klientów i dotarcie do nowych segmentów klientów. Aktywność marketingowa zarówno w kanałach online, jak i offline spowodowała, iż platforma inwestycyjna w I półroczu 2025 roku pozyskała rekordową grupę ponad 361,6 tys. klientów, a liczba aktywnych inwestorów przekroczyła 853,9 tys. osób. W efekcie, według wstępnych wyników finansowych, zysk netto w I półroczu 2025 roku wyniósł 410,1 mln zł, wobec 463,0 mln rok wcześniej (spadek o 11,4%). Wynik ten został osiągnięty przy wygenerowaniu rekordowych przychodów za I półrocze 2025 roku, które przekroczyły 1 160,9 mln zł wobec 937,8 mln zł za analogiczny okres w 2024 roku (wzrost o 23,8%).


Wstępne wyniki XTB za I półrocze 2025 roku:

  • Pierwsze półrocze 2025 roku było niezwykle udane dla XTB pod kątem pozyskiwania nowych klientów. Do grona użytkowników aplikacji i platformy XTB dołączyło ponad 361,6 tys. nowych klientów (+55,7% r/r). Tylko w II kwartale spółka pozyskała ponad 167 tys. użytkowników
  • Liczba aktywnych klientów wzrosła do rekordowego poziomu 853,9 tys. (+69,9% r/r) wobec 502,6 tys. na koniec I półrocza 2024 roku.
  • Skonsolidowane przychody osiągnęły rekordowy poziom 1 160,9 mln zł (+23,8% r/r).
  • Wolumen obrotu na instrumentach CFD wzrósł o ponad 41% r/r – z 2,99 mln lotów do 4,23 mln lotów.
  • Zysk netto wyniósł 410,1 mln zł (-11,4% r/r) przy rosnących, zgodnie z zapowiedziami, kosztach działalności operacyjnej na poziomie 608,7 mln zł.

Zgodnie zapowiedziami, wzrosły również koszty działalności operacyjnej, które w I półroczu br. przekroczyły 608 mln zł. Zwiększony poziom kosztów wynikał głównie z wyższych nakładów na kampanie marketingowe, wyższych kosztów wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych związanych ze wzrostem zatrudnienia oraz wyższych kosztów prowizji, wynikających z większych kwot zapłaconych dostawcom usług płatniczych.

W pierwszej połowie 2025 roku, XTB pozyskało rekordowe 361,6 tys. nowych klientów (wzrost o 55,7% r/r). Natomiast łączna liczba aktywnych klientów platformy inwestycyjnej przekroczyła 853,9 użytkowników (wzrost o 69,9% r/r). Na koniec czerwca 2025 roku z platformy inwestycyjnej i aplikacji mobilnej XTB korzystało łącznie ponad 1,7 mln klientów w porównaniu z 1,11 mln na koniec I połowy 2024. Z kolei w dniach 1 – 30 lipca 2025 r. liczba klientów XTB powiększyła się o kolejne 61,9 tys.

– Pierwsze półrocze 2025 roku pokazało nasze umiejętności w zakresie przeprowadzania efektywnych kampanii marketingowych. Mimo znacznie większych wydatków marketingowych zarówno w Polsce, jak i na rynkach zagranicznych utrzymujemy średni koszt pozyskania klienta na podobnym poziomie. To sprawiło, iż bieżący rok jest rekordowy zarówno pod względem liczby pozyskanych klientów, jak i liczby aktywnych użytkowników naszej platformy inwestycyjnej. Jestem również przekonany, iż jeszcze w tym roku kalendarzowym przekroczymy próg dwóch milionów klientów komentuje Omar Arnaout, prezes zarządu XTB.

Struktura przychodów i aktywa klientów

Analizując przychody XTB pod kątem klas instrumentów można zauważyć, iż w I półroczu 2025 r. największy udział (46,3%) miały CFD oparte na indeksach, w tym w szczególności amerykańskie US 100 i US 500 oraz niemiecki DAX (DE40). Drugą najbardziej dochodową klasą aktywów były instrumenty CFD oparte na towarach – bazujące na notowaniach cen złota, ropy naftowej, gazu ziemnego oraz kawy. Ich udział w strukturze przychodów wyniósł 33,1% (wobec 48,2% rok wcześniej). Przychody na instrumentach CFD opartych o waluty stanowiły 15,6% (wobec 10,3% rok wcześniej), a najbardziej dochodowymi w tej klasie były CFD oparte o parę walutową EURUSD oraz kryptowalutę bitcoin.

W pierwszym półroczu 2025 roku, klienci XTB bardzo aktywnie inwestowali w akcje i fundusze ETP (w tym fundusze ETF), a obrót tymi instrumentami osiągnął wartość 8,85 mld USD i był większy o 118,6% niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Na rynkach UE, blisko 80% pierwszych transakcji nowych klientów XTB to właśnie transakcje na akcjach i ETP oraz opartych o ten instrument Planach Inwestycyjnych. Warto podkreślić, iż to źródło przychodów przekroczyło już 5% całej grupy.

Niesłabnącym zainteresowaniem cieszy się również oferta oprocentowania wolnych środków, co odzwierciedla dynamiczny wzrost depozytów netto, które na koniec czerwca 2025 roku wyniosły ponad 7,2 mld zł i były wyższe o 117,6% r/r.

Aktywa klientów XTB na koniec pierwszego kwartału 2025 roku wyniosły ponad 36 mld zł. W tym 19,4 mld zł stanowiła wartość nominalna instrumentów posiadanych przez klientów na rachunkach (akcje i ETP), 4,6 mld zł to środki pieniężne klientów i 12,4 mld zł stanowiła wartość nominalna instrumentów CFD.

Rozszerzenie oferty produktowej i aktywność na rynkach zagranicznych

Pierwsza połowa 2025 roku była dla XTB okresem niezwykle intensywnym pod względem rozszerzania oferty produktowej. Przede wszystkim wprowadzono takie rozwiązania, jak rachunki PEA we Francji oraz IKZE w Polsce, które wspierają ideę długoterminowego i odpowiedzialnego inwestowania. Ponadto wprowadzono udogodnienia w zakresie przenoszenia rachunków ISA w Wielkiej Brytanii oraz IKE w Polsce. Dzięki temu XTB posiada w tej chwili czołową ofertę dla inwestorów długoterminowych w Europie. Zgodnie z zapowiedziami, XTB przygotowuje się do wprowadzenia do swojej oferty opcji oraz handlu kryptowalutami. Realizacja tegorocznego planu produktowego jest uzależniona od wielu czynników zewnętrznych, w tym między innymi od uzyskania niezbędnych zgód regulacyjnych oraz zakończenia w Polsce procesu regulacyjnego związanego z uchwaleniem ustawy dostosowującej polskie przepisy do rozporządzenia MiCA.

Dzięki szeroko zakrojonym działaniom marketingowym XTB konsekwentnie wzmacnia swoją markę na arenie międzynarodowej. W pierwszej połowie 2025 roku, poza standardowymi działaniami z zakresu marketingu online, w większym stopniu skoncentrowano się na promocji offline oraz kreatywnych działaniach związanych z influencer marketingiem, m.in. przy wykorzystaniu jednego z najbardziej rozpoznawalnych sportowców na świecie, Tysona Fury’ego.

Ponadto Fundacja XTB aktywnie działa w obszarze edukacji finansowej młodych Polaków. Wśród prowadzonych inicjatyw należy wyróżnić mecenat strategiczny nad Ogólnopolską Olimpiadą Wiedzy Ekonomicznej oraz Ogólnopolskim Konkursem Giełdowym “Młody Inwestor”. Co więcej, Fundacja XTB, we współpracy z Polskim Towarzystwem Ekonomicznym, przeprowadziła szkolenia dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych w Krakowie, Opolu i Częstochowie, podczas których przedstawiono przykładowe schematy, konspekty oraz pomysły lekcyjne do przedmiotu “Biznes i Zarządzanie”.

– Ostatnie miesiące były dla nas wyjątkowe. Według danych KDPW zostaliśmy największym polskim domem maklerskim pod względem liczby rachunków. To pokazuje, iż strategia stworzenia uniwersalnej aplikacji do zarządzania finansami jest słuszna, a Polacy potrzebują miejsca, w którym w kompleksowy sposób mogą zadbać o swoją przyszłość. Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, iż spoczywa na nas ogromna odpowiedzialność. Dlatego coraz odważniej angażujemy się nie tylko w działania promocyjne, ale również w projekty społeczne związane ze zwiększaniem świadomości w zakresie edukacji finansowej oraz cyberbezpieczeństwapodsumowuje Omar Arnaout.

Szczegółowe informacje podsumowujące działalność Grupy XTB w pierwszej połowie 2025 roku oraz wstępne wyniki finansowe i operacyjne zostały przedstawione w raporcie bieżącym.

Idź do oryginalnego materiału