Wszystkie suwnice w Baltic Hub już na miejscu. Terminal pobije kolejne rekordy

6 godzin temu

Wszystkie suwnice w Baltic Hub są już na miejscu. 12 marca do terminala Baltic Hub przypłynęły trzy ostatnie z siedmiu suwnic typu STS (Ship-To-Shore), które stanowią najważniejszy element infrastruktury powstającego nabrzeża T3.

  • Suwnice STS w Baltic Hub są jednymi z największych w Europie.
  • Ukończenie inwestycji T3 zwiększy możliwości przeładunkowe terminalu Baltic Hub o 50%.
  • Planowany koniec inwestycji to druga połowa 2025 r.

Wszystkie suwnice STS dotarły do Baltic Hub

Do Baltic Hub dotarło już wszystkich siedem suwnic STS, które zostaną zainstalowane w terminalu T3. Każda z nich została dostarczona do Polski w pełni zmontowana i dostarczona do Gdańska z chińskiego portu Changxin. Płynęły one stamtąd do Gdańska prawie dwa miesiące. W tym czasie przebyły ponad 16 tys. mil morskich (prawie 29,5 tys. kilometrów).

Każda z suwnic waży blisko 2000 ton i ma ponad 96 metrów wysokości, a z podniesionym wysięgnikiem 140 metrów. Takie parametry pozwalają każdej z suwnic podnieść kontener o wadze do 65 ton na wysokość 55 metrów z możliwością manewrowania o długości 74 metrów. Suwnice te należą do najwyższych i najbardziej zaawansowanych technologicznie w Europie i zostały zaprojektowane z myślą o obsłudze największych statków kontenerowych świata.

Baltic Hub gotowy do bicia kolejnych rekordów dzięki nowemu nabrzeżu

Realizacja nabrzeża T3 to kluczowa inwestycja, która zapewni dalszy rozwój operacyjny Baltic Hub. Niedawno nowa infrastruktura umożliwiła obsługę pierwszego statku – CMA CGM Tivoli, z którego przeładowano 1 474 TEU. Po całkowitym ukończeniu budowy nowoczesne suwnice znacząco zwiększą zdolności przeładunkowe i przepustowość terminala, umacniając jego rolę jako przodującego centrum kontenerowego w rejonie Morza Bałtyckiego.

Czytaj więcej: Statek z paliwem lotniczym w płomieniach. Co wiemy o katastrofie na Morzu Północnym?

Po zakończeniu inwestycji T3 możliwości przeładunkowe Baltic Hub zwiększą się o 1,5 mln TEU do 4,5 mln rocznie. w tej chwili Baltic Hub to największy i najszybciej rozwijający się polski terminal kontenerowy. Jednocześnie jest to jedyny terminal głębokowodny na Bałtyku. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 470 mln euro, powstaje nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.

Już na początku 2025 r. Baltic Hub pobił swoje kolejne rekordy. Styczeń 2025 r. był najlepszym w historii terminala, przeładowano wówczas 35 307 kontenerów na kolei. Osiągnięto wtedy także nowy rekord tygodniowy, w ciągu jednego tygodnia obsłużono 9118 kontenerów. Na początku lutego padł także rekord 12-godzinnej zmiany dziennej. W pół dnia przeładowano tam 948 kontenerów.

Zobacz także: Terminal kontenerowy w Gdyni już nie w rękach Chińczyków. Efekt sporu o Kanał Panamski

Baltic Hub pracuje równolegle nad wyposażeniem placów składowych w półautomatyczne i zasilane energią odnawialną suwnice aRMG. Będzie ich aż 28.

Koniec inwestycji w terminalu Baltic Hub planowany jest na 2025 rok. Nowe suwnice STS są w stanie obsługiwać największe statki kontenerowe na świecie. Po zakończeniu rozbudowy Baltic Hub dołączy do grona największych terminali kontenerowych w Europie pod względem zdolności przeładunkowych. przez cały czas będzie odgrywać kluczową rolę w obsłudze i wspieraniu dynamicznie rosnącej gospodarki Polski. Ma on także znaczenie dla rynków Europy Środkowo-Wschodniej i państw bałtyckich.

Dobre wieści także dla kolejarzy

Rozbudowa Baltic Hub to dobre wieści dla rynku kolejowego transportu intermodalnego, który według najnowszego raportu Banku Gospodarstwa Krajowego ma przed sobą dobre perspektywy. W latach 2012-2021 r. polski sektor transportu intermodalnego notował szybki wzrost na poziomie 12,1% rocznie według TEU. Okresowe załamanie przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku sprawiło, iż wzrost się zatrzymał. Port w Gdańsku stanowi główne źródło rozwoju tego segmentu rynku. Jego rozbudowa oznacza, iż na nowe zamówienia mogą liczyć także kolejarze.

Baltic Hub będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie [WYWIAD]

Znajdziesz nas w Google News
Idź do oryginalnego materiału