Kto próbuje nas nabrać na opowieści o firmie, która z „garażowego” pomysłu przeistoczy się w przedsiębiorstwo warte miliardy dolarów? A kto rzeczywiście ma potencjał na nieograniczony wzrost, ale niewielu jeszcze go zauważyło? Aswath Damodaran nie pokaże gotowych recept w łatwy sposób, bo wycena wartości firmy to nie ocena komedii romantycznej. Ale jak na ważkość tematu, książkę „Wycena firmy. Storytelling i liczby” czyta się nad wyraz łatwo.
„Być może Ty należysz właśnie do tej grupy ludzi, która ciepło wspomina zajęcia ze statystyki na studiach i chętnie stosuje zdobytą wówczas wiedzę do zabawy z liczbami. choćby jeżeli tak jest, powinieneś mieć świadomość, iż stanowisz zdecydowaną mniejszość. Zdecydowana większość z nas zachowuje się tak, jak gdyby statystyka nie istniała, a to czyni nas podatnymi na manipulację” – ten cytat chyba najlepiej opisuje podejście autora i jego wiedzę na temat ludzi i liczb.
Aswath Damodaran jest w zakresie wyceny firm ekspertem, ale przecież jest wiele osób, które potrafią to – lepiej lub nieco gorzej – zrobić. On ma jednak coś więcej: dokładnie wie skąd bierze się większość błędów poznawczych i uczy jak ich uniknąć, by zbadać kondycję i perspektywy firm, oparte na mocnym fundamencie, a nie na… no właśnie, na czym?
Po pierwsze: piękna opowieść
Dlaczego za niektóre startupy, które na dobrą sprawę nie wyszły za bardzo poza fazę projektu, płaci się miliony, a inne przepadają i plajtują, choć wydaje się, iż nie mają wcale gorszego pomysłu?
Wszystko opiera się na… legendzie. Ale takiej, w którą uwierzą inwestorzy. Często nie trzeba jej podpierać liczbami, bo żadne liczby na poziomie początkowym choćby czasami nie istnieją. Chodzi bardziej o przekonanie do pomysłu. I dzięki Aswathowi Damodaranowi dowiemy się jak potencjalnych inwestorów przekonać, ale także tego, jak nie dać się nabrać, będąc po drugiej stronie.
Logiczne myślenie to bowiem jedno, ale abstrakcyjna ocena potencjalnych wyników jest umiejętnością całkiem inną. Można ją jednak wyćwiczyć, tylko trzeba wiedzieć na co zwracać największą uwagę.
Po drugie, trzecie itd.: liczby
Ta część książki jest najtrudniejsza, ale bez wątpienia także warta zgłębienia. Bo poznamy historię największych firm, jak Uber, Twitter czy Apple. I dzięki przytoczonym, konkretnym przykładom dowiemy się jakie wnioski można wyciągnąć na każdym etapie życia firmy, analizując ogólnodostępne dane. Niektórym na pewno otworzy to oczy i wskaże, iż wcale nie trzeba być insiderem z dostępem do ściśle chronionych tajemnic, by znaleźć inwestycyjne pewniaki, które zapewnią godziwy zarobek na rynku akcji. Wystarczy tylko wiedzieć na jakie liczby zwracać uwagę, jakie zależności wychwycić i jakie wnioski można z tego wyciągnąć.
Dlatego tę książkę warto przeczytać nie tylko w przypadku, gdy chce się firmę sprzedać lub kupić, ale także po to, by zwiększyć świadomość swoich inwestycji na rynku akcji.
O Autorze
Aswath Damodaran jest profesorem finansów w Stern School of Business na Uniwersytecie Nowojorskim, gdzie wykłada finanse przedsiębiorstw i wycenę kapitału. Nie jest jednak oderwanym od rzeczywistości teoretykiem. Na Wall Street zyskał choćby pseudonim „dziekan ds. wycen”, bo jego zdanie na temat wartości firmy traktowane jest niczym świętość. Doprowadzona do perfekcji wycena przedsiębiorst – mały i dużych – pozwala bowiem nie tylko dobrze sprzedać czy kupić firmę, ale też sporo zarobić na inwestowaniu w spółki notowane na giełdzie. Od lat ma uznaną renomę na rynku – zarówno finansowym, jak i akademickim, co nie zawsze idzie przecież w parze.
Wycena firmy – Gdzie kupić
Książka do nabycia w księgarni Maklerska.pl w cenie 89 zł.
Dla wszystkich naszych klubowiczów przygotowaliśmy rabat w wysokości -5% na zakup tej książki. Już niebawem na łamach naszej strony pojawi się recenzja książki oraz konkurs, w którym będzie można wygrać dwa egzemplarze.