Wydatki budżetu wzrosły o 2,7% r/r do 383,9 mld zł na koniec czerwca

1 tydzień temu

Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – czerwiec 2025 r. wyniosło 383,9 mld zł tj. 41,7% planu, jednocześnie było wyższe o ok. 10,2 mld zł (tj. o 2,7%) w stosunku do tego samego okresu roku 2024 (373,8 mld zł, tj. 43,1% planu), podało Ministerstwo Finansów.

„Porównując wykonanie wydatków po czerwcu 2025 r. z okresem styczeń – czerwiec 2024 r. ich wyższe wykonanie wynika przede wszystkim z przekazania w marcu br. środków w kwocie ok. 19 mld zł z części 20- Gospodarka (I transza) na spłatę zobowiązań z tytułu obligacji wraz z odsetkami Polskiego Funduszu Rozwoju S. A. wyemitowanych w roku 2020 na sfinansowanie rządowego programu 'Tarcz Finansowych'” – czytamy w komunikacie.

Po czerwcu 2025 r. najwyższe wydatki odnotowano w następujących częściach budżetu państwa:

* Zakład Ubezpieczeń Społecznych – w wysokości 83,2 mld zł tj. 42,1% planu,

* Obrona Narodowa – w wysokości 44,3 mld zł tj. 35,8% planu,

* Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego – w wysokości 28,3 mld zł tj. 56,1% planu,

* Budżety Wojewodów – w wysokości 27,1 mld zł tj. 56,8% planu,

* Obsługa długu Skarbu Państwa – w wysokości 26,1 mld zł tj. 34,6% planu,

* Sprawy wewnętrzne – w wysokości 22,2 mld zł tj. 46,1% planu,

* Zdrowie – w wysokości 21,8 mld zł tj. 58% planu,

* Gospodarka – w wysokości 20,6 mld zł tj. 55,8% planu,

* Środki własne UE – w wysokości 17,7 mld zł tj. 51% planu, wymieniono.

Ponadto wyższe wykonanie odnotowano m.in:

w części 46 – Zdrowie, gdzie przekazano więcej o 11,5 mld zł, w związku z przekazaniem dotacji dla Narodowego Funduszu Zdrowia oraz środków na staże i specjalizacje medyczne, a także działalność dydaktyczną i badawczą;

w części 73 – Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazano więcej o ok. 5,9 mld zł, co związane było z realizacją programu „Aktywny rodzic” (program wspierania rodziców w skutecznym łączeniu ról rodzinnych z aktywnością zawodową wystartował od października 2024 r.) oraz wypłatą świadczeń wspierających (celem których jest udzielenie osobom z niepełnosprawnością pomocy służącej częściowemu pokryciu wydatków związanych z zaspokojeniem szczególnych potrzeb życiowych), ponadto wydatki ZUS uwzględniają już waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2025 r. Natomiast w zakresie dotacji przekazanej do FUS na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wykonanie wyniosło 22,9 mld zł i było niższe od wykonania po sześciu miesiącach 2024 r. o 0,7 mld zł tj. o ok. 2,8%;

w części 29 – Obrona narodowa wykonanie było wyższe o 1,5 mld zł, m.in. w związku z zakupem sprzętu i uzbrojenia wojskowego;

w części 84 – Środki własne UE przekazano więcej o 1,4 mld zł co wynika przede wszystkim z wyższego poziomu wydatków budżetu UE w br. w porównaniu do roku ubiegłego oraz z wyższych wpłat do UE z tytułu opłat celnych w wyniku wyższego ich poboru na granicach;

w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka wykonanie było wyższe o 1,3 mld zł, co wynikało przede wszystkim ze wzrostu kwoty subwencji przekazanej dla szkół wyższych o ok. 1 mld w porównaniu z tym samym okresem roku 2024 r;

w części 39 – Transport przekazano więcej o 1,3 mld zł, w związku ze wzrostem kwoty dotacji podmiotowej na realizację programu wieloletniego „Rządowy Program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku”;

w części 72 – Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przekazano więcej o 1,3 mld zł, co spowodowane jest przede wszystkim wzrostem kwoty dotacji z budżetu państwa przekazanej do Funduszu Emerytalno-Rentowego (FER) o 1,1 mld zł, w związku z wyższą kwotą wypłat transferów na rzecz ludności realizowanych za pośrednictwem FER (w tym w szczególności rolniczych świadczeń emerytalno-rentowych);

Natomiast w ramach części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie było niższe o 40,2 mld zł, z uwagi na zmianę ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, która wprowadziła istotne zmiany m.in. w zasadach ustalania subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego. Od 2025 r. subwencja ogólna ma charakter uzupełniający, stąd niższa, w porównaniu do roku 2024, kwota wydatków dla tej części. JST mają zwiększone udziały w podatkach PIT i CIT, podał także resort.

W części 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego przekazano mniej środków na wydatki o 0,5 mld zł, co było wypadkową wzrostu obsługiwanego zadłużenia, spadku stóp na rynku krajowym i bieżącego rozkładu jego obsługi, zakończono w informacji.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału